| Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
| Konu | : | YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar'ın, Türkiye'deki tıp eğitiminin sorunları, tıp eğitiminin YÖK zaviyesinden nasıl göründüğü ve çözüm önerileri hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 11 .06.2024 |
ALİ KARAOBA (Uşak) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Tabii, herkes çok güzel konulara değindi, ilk defa Sağlık Komisyonundayken aynı tarafta olduğumuz duygusunu bize hissettirdiğiniz için teşekkür ediyorum. Neden? Afiliasyonla ilgili söylediğiniz cümlelere hepimiz çok mutlu olduk, ben de özellikle kendi adıma...
BAŞKAN VEDAT BİLGİN - Biz Türkiye'nin tarafındayız, tarafımız yok; Türkiye Büyük Millet Meclisi, Komisyonumuz...
ALİ KARAOBA (Uşak) - İşte, Sayın Bakanım, diğer komisyonlarda onu çok hissetmemiştik ama bugün bir teşekkür için böyle giriş yapmak istedim.
İkincisi, tek devlet hastanesi olan illerde afiliasyon sistemi yaparak üniversite kurmanın çok doğru olduğunu düşünmüyorum, şehrim Uşak'ta da bu yapıldı. Yani siz tam hizmeti sunamazken bir de üzerine üniversite yaparak, performans sisteminde hocalara düşen pay, hepsinin ortak pastadan paylaşımı doğal olarak bazı uzmanların kaçmasına sebep oluyor. Bunlar yapılırken aslında planlamanın doğru yapılması gerekir ya da ikinci bir hastane varsa, olabilir.
Herkes çok güzel değindi, üniversiteler aslında çok öne geçmesi gerekirken şehir hastaneleri çok daha aktif hâle geldi. Teknoloji çok önemli, çok hızlı eskiyor; siz ulaşamazsanız bir sonraki gelinceye kadar gidiyor. O açıdan, bizim branşta da öyle, kadın doğumda.
TUS'ta tercih oranlarını söylediniz. Ben 69'la Etlik Doğumevine girmiştim. Şimdi, herhâlde bir 15-20 soru yaparsanız 49-50'yle falan alınıyor, hatta gelen asistanlara yalvarıyorlar "Bak, akşam seni yemeğe götüreyim, gitme." falan diye. Oysa bizi hiç uyutmazlardı çünkü 35-40 bin doğumun olduğu bir yerde çok iyi yetişiyorsunuz ama şu an malpraktisler, sağlık politikalarının bizi getirdiği nokta bu şekle geldi. O açıdan, bunları bence irdelemek lazım.
Hocam diyor, doğru söylüyor. Hocamız, işte, 65 aldı ama 70 de alınıyor. "Sistem neden 65 alan bir hoca yetiştiriyor?" diye sorgulamamız yerine, hadi bunu bir çözelim noktasına gitmeyi çok doğru bulmuyorum. Yani bir tıp fakültesine girmiş, yıllarını vermiş insanların aslında yüksek derecede İngilizce bilmesi lazım. Eğer bizler bilmiyorsak suçlu bizler değiliz, sistemin mutlaka bu açığı da kapatması gerekir; akademik açıdan bunların önemli olduğunu düşünüyorum. Aslında sevk zinciri çok önemli. Biraz önce hocamla da konuşuyorduk. Sevk zincirini biz uygulamazsak bu sistemi çözebileceğimize inanmıyorum.
"Yaş oranları arttı." dediniz, 0-14 ve 65 yaş üstü. Bakın, ilerleyen yıllarda -işte, 2040 yılına bir perspektif yaptınız- doktor olacak insan sayısı da bulamayacağız ve Kayıhan Hocamın söylediği cümle çok önemli; geriatri, bu ülke için bence en önemli, en büyük sorunlarından biri.
Vakit çok geç oldu, herkes konulara değindi, ben asıl yaşadığım, kendime göre bir çelişkiyi paylaşmak isterim. Üniversitede "YÖK kalksın." diye yıllarca mücadele etmiş bir insan olarak bugün YÖK Başkanına bir soru soruyor olmanın kendi içinde çelişkisini, bilmiyorum, ne kadar doğrudur yanlıştır ama YÖK yine de kalksın diyorum. (Gülüşmeler)
Teşekkür ediyorum.
Saygılar sunuyorum.
Sunumunuz için de çok teşekkür ederiz, çok ayrıntılı ve güzel bir sunumdu.