Komisyon Adı | : | (10/983,984,985,986,987,988) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Anagold Madencilik Sanayi ve Ticaret AŞ Ülke Müdürü Cengiz Yalçın Demirci, Hukuk Direktörü Cem Aktolgalı ve Proses Mühendisi Ayşe Nur Türkarslan tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .06.2024 |
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Değerli Başkanım, değerli milletvekilleri, şirketin değerli yetkilileri; ben de gecenin bu saatinde sabırları çok daha fazla zorlamadan inşallah hızlıca toparlamak istiyorum.
Aslında, heyet olarak hafif bir yanlış yola saptık, bilirkişi heyetiyle yarışmaya kalkışıyoruz biz; oysa bilirkişi heyeti çalışmasını yaptı, mahkemeye sundu. Biz de bunu baz alarak çalışmalarımızı derinleştirmeye kalkışırsak işte, solüsyon miktarına, akış hızına, yukarıdan verilen solüsyon miktarı ile aşağıdan aldığımız miktarların aylar içerisinde bir değişim gösterip göstermediğine, bundan hareketle fazla bir sulanmanın söz konusu olup olmadığına, bu fazla sulamayla birlikte aglomerasyonda bir eksiklik olup olmadığına, planlananın aksine, yapılmış olan tasarımın aksine acaba uygulamada yanlışlar olup olmadığına, bütün bu detaylara girmemiz gerekiyor. Ancak biraz önce de belirttiğim gibi, bir şeyler yanlış gitmiş olacak ki "kalite kontrol" diye tanımladığınız Golder şirketini sahaya çağırmışsınız ve SSR Mining'in, kırk altı yıl içerisinde hiçbir zaman ölümlü bir kazası olmayan bir şirketin en üst yöneticilerinden 2'sini yani en üst patronu değil... Kırk altı yıldır hiç ölümlü bir kazası olmayan, yeryüzünde operasyonları olan bir şirketin 2 büyük patronu sahada, kalite kontrolle görevlendirmiş olduğunuz şirketin yetkili mühendisi sahada ve bu şirket yabancınız da değil, TSF yani atık barajı noktasındaki tasarımı yapmış olan bir şirket, bu konuda yetkin, Türkiye'de de bir kolu olan bir şirket. Netice itibarıyla, siz tasarımı da -doğru biliyorsam, o konuda düzeltin lütfen- GRE'e yaptırıyorsunuz, Türkiye'deki mevzuat gereği yerli bir tasarım şirketi olarak da INR işin içine giriyor. Dolayısıyla kalite kontrol noktasında bir şeyler yanlış gitmiş, hatta bilirkişi raporunda asli kusurlular arasında bu kalite kontrolü yapan -Golder eski ismi- WSP Group'un mühendisleri de asli kusurlu olarak zikredilmiş.
Benim burada sormak istediğim şey şu: Biz, elbette, buradaki heyet olarak mevzuattaki boşlukları, hukuki boşluk olarak adlandırılan şirketler tarafından kullanılma riski olan bölümleri, bakanlıklar arası eksiklikleri, bakanlıklar arası yetkide boş kalan alanlarla ilgili çalışmaların hepsini bir araya getireceğiz. Merak ettiğim şey şu: Neler yanlış gitti ki siz bu yetkilileri orada topladınız? Neler yanlış gitti ki saat sekizde operasyonu durduruyorsunuz ve ama saat 13.00'e kadar solüsyonu durdurmuyorsunuz? Muhtemelen solüsyon miktarından hareketle oradaki havuzların taşmasından endişe mi ettiniz?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Hayır efendim, öyle bir durum yok, kesinlikle yok.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Dolayısıyla sizi beş saat tutan şey neydi solüsyonla ilgili?
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Çatlaklarla ilgili, o konuda niye konuşmadınız?
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Dolayısıyla yine, özellikle, oradaki çalışanlarla biz orada, sahada konuştuğumuzda ve hatta güvenlik mühendisleriyle bile konuştuğumuzda şirket birçok hususta çok hassas olduğunu, baretsiz gezdiğinizde fırça yediğinizi, orada açık ihlal yapıldığında bunun çok hızlı bir şekilde müeyyidelere tabi tutulduğundan hareketle... "Bu çatlaklarla ilgili niye başka bir şey yapmadılar biz de şaşırdık." dediler. Yani çatlakların normalin dışında olduğunu oradaki insanlar zaten ifade ediyorlar. Bakın, bu insanların hepsi çaycı değil, birçoğu mühendis, birçoğu orada yıllarca çalışan insan, alt taşeronda da çift ayda da çalışan insanlar yani. Bunlar her ne kadar deneyimli mühendisler gibi sorumluluk üstlenmemiş olsalar bile bu çatlakların normal olmadığını, bir oturma söz konusu olduğunu ve artık endişe verici boyutta olduğunu hatta orada çimentoyla bir balçık yapılıp çatlakların kapatılmasına dair talimatlar verildiğine dair ifadelerde bulundular.
Demek istediğim şey şu: Radar verileri sizin elinizde, bu herhangi bir bakanlıkta birikmiyor. Bu radar verileri bir mühendisi endişe ettirecek şekilde -hatta burada hocam da var- yani sadece grafiğe baksanız bile, kritik eşiği bilmeseniz bile bir tane kırmızı çizgi diye kritik eşik yapsanız üstüne geçtiğini görerek normalde alarm vermeniz lazım. Yani neticede zincirleme bir kaza olmuş. Yani hakikaten deplasman, materyalin artık yer değiştirmesi ya da kaymasıyla ilgili veriler de çok hani normal kritik eşiğin üstünde olması gerekecek ki siz danışmanlık şirketinizi yani müşavirlik aldığınız şirketi sahaya çağırmışsınız ve bir değerlendirmede bulunmuşsunuz. Sahadan insanları toplamışsınız ama bir grubu anladığımız kadarıyla işte, yerinde bir tespit için -çaycı niye buna dâhil onu bilmiyoruz, hâlen anlamadık ama- bir görevlendirme söz konusu olmuş ve bu görevlendirmeyle böyle büyük bir risk neye göre alındı? Bütün işçiler sahadan çekilmişken radar veriler yani bu denli büyük bir alarm vermişken insanların hayatı niye tehlikeye atıldı? Bu soruyu biz gerçekten merak ediyoruz.
Bununla birlikte, özellikle kaza günü, heyelan günü görüntülerden hareketle bütün statik hesapların hepsi yanıldı, bir şey yanlış gitti. Gördüğümüz görüntülerden bile hareketle olay nereden başlıyor yani siz bir modelleme yapsanız ve yüklenmeyi oradan yapıp patlamanın oradan olacağını bir mühendis olarak görebiliyorsunuz ama aradaki bağlamı bir türlü kurmak istemiyorsunuz. Biz buna şaşırıyoruz doğrusu.
Bütün bunlardan hareketle şununla bitirmek istiyorum: Şirket bu şekilde bir sıkıntıya adım adım gidilirken neticede kendi acil eylem planını niye devreye sokamadı? Bununla bitirmek istiyorum. Özellikle AFAD Genel Müdürümüzün ve AFAD Başkanımızın ve Erzincan Valimizin söyledikleriyle bitirmek istiyorum: "Sahada tam bir panik havası vardı. Kimse ne yapacağını bilmiyordu, herhangi bir hiyerarşi yoktu. Biz duruma vaziyet ettik ve biz duruma vaziyet ettikten sonra arama kurtarma çalışmaları ve benzer meselelerle ilgili hiyerarşiler oluşmaya başladı." Dolayısıyla sizin bu renkli kitabınız içerisinde bahsettiğiniz, teorik olarak var olduğunu da bildiğimiz o eylem planı devreye girmedi, aşama aşama işlenmedi. Neticede daha büyük bir faciayı sadece zamanında yapılmış olan sağlam bir topuk, ayak, işte, ne diyorsanız...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Topuk efendim.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Topuk önlemiş oldu diye biz de bilgi almış olduk. Ama bir daha söylüyorum yani normalde alışkın olmadığınız işi olayın seyrine bırakma meselesi burada nasıl söz konusu olabildi? Övünerek anlatmış olduğunuz kırk altı yıllık bir kazasızlık meselesi adım adım nasıl kazaya gitti, onu merak ediyoruz.
(Uğultular)
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Anlaşılan ben merak ediyorum.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Efendim, kısaca WSP yani Golder firmasından bahsedeyim: Golder firmasının yetkilisi üç yüz altmış beş gün sahada, Patrik Valko ismini konuştuk. Dediğim gibi, yığın liç dizaynından sorumlu değiller, faz 5'in inşaatındaki kalite kontrollerden sorumlular. Ayrıca, TSF dediğimiz, atık depolama tesisinin de tasarımını gerçekleştirdiler. Jeoteknik kısmını tekrar tekrar anlattık.
Ben sözü hızlıca Ali Bey'e vermek istiyorum.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ ÜLKE MÜDÜRÜ CENGİZ YALÇIN DEMİRCİ - Çok kısa bir şey söylemek istiyorum.
Kırk altı yıl değil, 1946'dan beri.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Evet, 1946'dan beri.
Ali Bey, buyurun.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Öncelikle, Cem Bey'in dediğinden yola çıkarak, burada bir durum söz konusu, siz bahsettiniz Sayın Vekilim, o grafikten bahsettiniz, haberci grafikten. Yine konu aynı yere geliyor. Bu grafiği yorumlamak için ayrı bir birimimiz var. Yani şöyle: Sahadaki tüm personel veya teknik ve teknik olmayan personel bu grafiğe her zaman bakmıyor. Sadece bu grafiğe bakmak için özel bir birim kurulmuş. O grafikteki artış sahada her zaman gözle görülebilir bir büyüklükte değil. Zaten bunun için biz ekipman kullanıyoruz. Artık sahada operasyonlardan sorumlu operatörlerin ve "supervisor"lerin, orada operasyondan sorumlu mühendislerin gözle göreceği miktarlara geldiğimizde zaten sizin de bahsettiğiniz gibi artık grafiğin sonuna doğru geldiğimiz noktalar. Burada da artık teknik veya mühendislik değil, idari önlemler ortaya geliyor.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Çok özür dileyerek soruyorum: Siz zaten onun için bu kadar pahalı ekipman kurmadınız mı?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur fakat yüzde 100... Proses operasyon tamamen dizaynın verdiği parametreleri uygulamakla yükümlü. Kusura bakmayın, bir örnek vermem gerekirse, aracı kullanan ve bir de aracın bakım ve sürekli tamiratından sorumlu bir birim var...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Onu anladım da şöyle: Mesela siz benim gözlemime bağlı kalmamak için, işte benim gözle görülür bir çatlak, işin son noktasına kalmamak için siz ciddi bir altyapı, insan, prizmalar, bir sürü ekipman kurmuşsunuz.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Bu rakamlara bakacak adam mı yoktu?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - İşte konu yine oradaki inisiyatifi ve yorumlayacak niş bir işe, bunun için görevlendirilmiş teknik ekibe geliyor. Yani oradaki radarı herhangi bir mühendis yorumlayamaz yani orada radardaki her hareketlenme bir kayma yaratacak diye bir şey söz konusu değil. Oradaki grafiği daha öncesinden yorumlayacak ve bunun için proaktif önlemler alacak bir birim ve bu birimin sorumlusu mevcut.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Kritik eşikler yok mu orada?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Kritik eşikler mevcut fakat bu kritik eşikleri yorumlayacak ve bunun içerisinde de daha önceden sahada çalışan operasyon ekibine yön verecek, talimat verecek -güvenlik kapsamında, operasyon kapsamında değil- jeoteknik mühendisi... Konu özür dileyerek yine aynı duruma geliyor ama orada da bu uzman görüşe ihtiyacımız var. Olay gününde saat 08.30'da operasyon ekibi bu çatlağı artık gözle görülebilecek seviyede fark ettiklerinde zaten çalışma alanını barikatlıyor. Yani aslında konteyner çalışma alanının dışında, aktif olarak çalışma alanının dışında, orada herhangi bir çalışma söz konusu değil. Çalışma alanını barikatlıyorlar, bu konuda uzman görüş yani iç organizasyon kapsamında uzman görüş almak için sahadaki bütün personel boşaltılıyor. Kıdemli jeoteknik mühendisimiz sahaya geliyor...
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Boşaltılıyor da nereye gidiyor oradakiler?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Çalışma alanlarının dışına.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Mesela, bu, acil eylem planında var.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Bir konteynere gidiyorlar.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Acil toplanma alanlarına gidilir yani oradaki etki alanın, çalışma alanının dışına çıkarılır. Fakat yine bu çalışma alanının veya etki alanın o günkü münferit olaya göre belirlenmesi oradaki operasyondan sorumlu ekibin değil...
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Ama işte işçilerin gönderildiği yere yıkılıyor. Demek ki bu da yanlış.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Hayır, işçiler oraya gönderilmiyor.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - O konteynerin içindeydiler ama.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - O 50 küsur işçi aslında tamamen alan dışına gönderiliyor. Bu konteynerde olan kişiler çalışma alanının dışında, orada dinleniyorlar yani barikatlanma alanının dışındalar. Kıdemli jeoteknik mühendisi gelip sahada ilgili yorumları yaptıktan sonra bu olayın oturma olduğunu, daha sonrasında da bu olayın solüsyon ve diğer kısımları da operasyon ekipleri durduruyor. Serim yapmadan önce, o çatlakların üstüne serim yapmadan önce güçlendirme çalışmaları yani bunun teknik açıdan betonla, çimentoyla doldurulduktan sonra devam etmesi yönünde sözel bir beyanı var. Bu beyandan sonra operasyon ekiplerini aslında işin riski olarak ehemmiyetini biraz kaybediyor. Bundan dolayı öğleden sonra saat on iki ile bir civarında o bahsi konu geçen ekipler yine operasyon mühendisleri tarafından olay yeri keşif kapsamında gidiyorlar "Daha sonra güçlendirmeleri nasıl yaparız?" diye. Fakat o anda da çok yakın bir zamanda olay gerçekleşiyor.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Yani işçileri oraya gönderdiğiniz alanın üstüne yıkılıyor.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - İşçiler oraya talimatla gitmiyor.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Demek işçilerin dinlenmesi amacıyla koyduğunuz konteyner yerleri de sağlıklı değil ve bunun üstüne yıkılmış.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur, oralar zaten kalıcı...
RIDVAN UZ (Çanakkale) - O zaman tek suçlu jeoteknik mühendisi değil.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Hayır, şöyle bir şey söyleyeceğim.
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Yani sizin acil eylem planınızın dışında belirlediğiniz alanın üstüne...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Şimdi...
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Kurduğunuz konteynerler içinde, dinlenme alanında insanlar öldü. Demek ki bu da yanlış. Şirket bundan, bu sorumluluktan kaçmamalı.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim, şöyle bir örnek vermek gerekiyor: Oradaki yığın liçi Sabırlı Deresi'ne, 210 bin metrekareye yayıldı. Konteynerin yaklaşık 1,5 kilometre ilerisinde demek bu. Orası da çalışma alanı değil, orada da herhangi bir yeri veya ezkaza başka bir ekip olsaydı oraya da gelecekti yani bu öngörülemedi. Bu kaymanın etki alanını da öngörmek ayrı bir uzmanlık alanı gerektiriyor. Bundan dolayı zaten biz konuyu istemeyerek...
RIDVAN UZ (Çanakkale) - Milyarlarca dolarlık bir iş yapılıyor nihayetinde fakat onu öngörecek bir arkadaşınız yok yani bu proses alanda sorumlu arkadaşlar bunu göremiyor mu? Burada bir kaza olduğunda bu nereye kadar gider ve bu insanlar bunun altında kalır, göremiyorlar mı?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim, organizasyon çok disiplinli olduğu için bu kaymayı jeoteknik alanda bile uzman kişiler bu kadar büyük olduğunu öngöremedi.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Patronlar niye oradaydı?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Patronlar sahada değildi.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Yukarıdaydılar.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Onlar patron değil, onlar bizler gibi şirketin yönetici...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Ama Amerika'dan gelmişler.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Efendim, 2 "junior" mühendis de Türk mühendis de yanlarında, asistan mühendis de yanlarında.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Niye geldiler?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Onlar başka bir kapsamda geldiler.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Araç kameralarını izlediniz mi?
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Çalışmaya mı geldiler?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Bakın, bir dakika önce yıkılan alandalar.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Cem Bey...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Biliyorum, niye oradalar onu merak ediyorum.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - 2 "junior" mühendis yani yeni. Sizin Türk tecrübeli mühendisler nerede?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim, oraya cevap vereyim. Oradaki yabancı asıllı çalışanlarımız -onlar da SSR bünyesinde çalışıyor- patron...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani "junior"lara talimat verebiliyorlar.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Birisi "vice president"
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - "Vice president" aslında orta düzey yönetici SSR bünyesinde, orta ve üst düzey yönetici.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - İsmi büyük "president"
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Doğrudur. Onlar zaten bu kaza kapsamında sahada değiller veya bu çatlaklar kapsamında da sahada değiller. Zaten çatlaklar...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Orada mıydılar?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Oradaydılar efendim.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Başka bir kapsamda zaten bu...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Operasyonda orada mıydılar, normal çalışma mı...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Efendim, yığın liç...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Olaydan üç dört gün önce sahadaydılar yani. Fakat bu çatlaklar zaten 13 şubat günü, 08.30'da, bildirilme durumu oluyor. Bu arkadaşlar...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Siz daha önce hiç çatlak tamiri yapmadınız mı çimentoyla?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Çimentoyla yapmadık.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Daha öncesinde küçük tamiratlar var ama bu denli büyük bir çatlak tamiratı yok.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Tamiratlar dediğiniz balçıkla mı yapılıyor, çimento balçığıyla?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Yok, güçlendirme yapılıyor. Ama bu dediğiniz olay o 2 kişi bu kapsamdan tamamen bağımsız, rutin olarak yılda birkaç kez sahaya otoklav yani sülfit tesisi, optimizasyon, verimlilik çalışmaları kapsamında sahayı ziyaret ederler, iç organizasyonda toplantılarımızı gerçekleştirir, istişare eder, gideriz.
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Yani oradaki jeoradar bulgularıyla ilgili gelmediler mi?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Hayır efendim, onlar sülfit tesisi uzmanları, o rutin bir saha gezisiydi. Burada jeoradarla ilgileri yok. Dediğiniz...
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Bakmadı mı o rakamlara hiç kimse?
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Hayır efendim, öyle bir uzmanlıkları yok.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Yok, konunun uzmanı da değiller zaten.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Bakın, yani, yıkılan yerde de bir dakika önce bir üst kota çıkmasalardı yıkılan yerdeydiler; öyle bir yanlış anlaşılma olmasın lütfen. Böyle bir, Türkiye'den kaçma gibi bir durumları da yok, ifadelerini verdiler; tam tersine, uçaklarını değiştirdiler, ifadelerini verdikten sonra yurt dışına ayrıldılar.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani "Öngörülemedi." dediniz...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Evet efendim.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Konteynerin bulunduğu yere kadar geleceği...
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Öngörülemedi.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şimdi, toplantının başından beri ben 257 metre yüksekliğe kadar ulaşmış, en alt basamak-en üst basamağının arasında böyle bir yükseklik farkı oluşmuş, yığın liçi yapay dağı var, geometrisi oldukça acayip; dolayısıyla, buradaki, işte, sıvılaşma ihtimali ve buranın bir arada tutulmasını oldukça zorlaştıran çok fazla etken var diye anlatıyorum, siz de diyorsunuz ki: "Hayır; yükseklik de normal, geometri de normal, işte, şu da normal, bu da normal..."
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ HUKUK DİREKTÖRÜ CEM AKTOLGALI - Hayır, biz "Dizayna göre normal." diyoruz.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sonra felaket oluyor, diyorsunuz ki: "Öngöremedik." Ya, öngöremediğiniz zaten... Şu anda bile geriye dönüp bu geometriye baktığınızda, bu yüksekliğe baktığınızda bu tip bir prosesin bu şekilde uygulanmasının ortaya çıkarabileceği sorunlar konusunu hâlâ öngöremiyorsunuz.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim, bizim öngöremediğimiz kısım, o gün idari...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Bilirkişi raporu bakın ne diyor, diyor ki: "Kazada kaçınılmazlık unsuru bulunmadığı ortak kanaatine varılmıştır."
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani "Bir doğal afet sebebiyle değil." diyor. Yani, tedbirler alınsaydı ve denetimler yapılsaydı böyle bir felaket yaşanmayacaktı.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Sayın Vekilim, bizim...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Bu da adresi böyle size de çıkarıyor.
ANAGOLD MADENCİLİK SANAYİ VE TİCARET AŞ TEKNİK SERVİSLER MÜDÜRÜ ALİ SERT - Öngörülemediği kısım olayın...
BAŞKAN ATAY USLU - Oğuz Bey, sizin başka bir sorunuz var mı? Siz cevapları mı istiyorsunuz?
OĞUZ ÜÇÜNCÜ (İstanbul) - Teşekkür ederim.