KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Başkanım.

Sayın Başkanım, çok değerli milletvekillerimiz, çok değerli bürokratlarımız, sivil toplum örgütlerinin çok değerli temsilcileri ve basın mensuplarımız; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bu kripto varlıklarla ilgili kanun teklifinin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Normalde tabii ben bir bilgisayar şeysi değilim yani hekimim ama yanlışlık yaparsam da lütfen beni düzeltin. Tabii burada işte iki tane saklama tipi var. Birincisi işte "world wide web" denen bilgilerin belli bir yerde toplandığı ve siber saldırılara açık olan bir sistem, bir de bilgilerin farklı farklı yerlerde toplandığı blok zincir sistemi. Yani şöyle anlıyorum ben bunu: Hepimizde bir anahtar var ama bu anahtar benim evimin anahtarı değil; bendeki, bir başkasının evinin anahtarı gibi. Yani daha güvenli bir sistem, siber saldırılara göre daha iyi bir sistem olduğu iddia edilmiş. Bunun neticesinde de blok zincirden de bitcoinler üretilmiş. Bitcoinler üretildikten sonra ilk defa 3 Ocak 2009 tarihinde bu piyasaya çıkıyor, 3 Ocakta piyasaya çıktığındaki değeri sıfır dolar, 2009 yılında da 35 sentmiş. 35 sentmiş ve dolayısıyla da insanlar bakmışlar ki gittikçe buna talep artıyor ve talep arttıktan sonra da insanlar buna meyletmişler ve 2010'dan 2020 yılına kadar bitcoindeki değer artışı tam yüzde 9 milyon, müthiş bir değer artışı.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Almış mı hiç?

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Ben hiç almadım, ben hiç almadım; almadım.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Almasa nereden bilecek bu kadar artışı?

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Kanun teklifi gelince okumak lazım Sayın Vekilim.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Almış, almış.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Hatibin insicamını bozmayalım lütfen.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Dolayısıyla insanlar bakmışlar ki burada bir rant sistemi var, hızlı bir para kazanma sistemi var, insanlar buna meyletmişler.

Peki, bitcoin niye çıkmış arkadaşlar? Menşesi belli değil, merkeziyetsizlik var, arkasında bir otorite yok. İlk çıktığında, vatandaş bitcoinden ne anladı? Ya, kardeşim, dünyada dolar hegemonyası var, bu dolar hegemonyasını kıracak ve dünyada genelgeçer para olacak sistem olarak algılandı ve ondan dolayı bunu aldılar. Dolayısıyla, ülkemizde de baktığınız zaman, 10 milyon tane hesap var. Yanlış bilmiyorsam, herhâlde Avrupa'da 3'üncü sıradayız biz. Baktığınız zaman, bu bilgisayar sistemiyle ilgili okuryazarlık bu kadar yüksek mi ki bu kadar vatandaş bununla ilgileniyor? Hayır, onunla alakası yok; kolay para kazanma yöntemi. Eskiden bunları biz yaşamışız; Banker Kastelli'yi yaşamışız, finansal kiralama sistemlerini yaşamışız, çoklu ortaklık sistemlerini yaşamışız ve hepsinden de vatandaş darbe yemiş.

Şimdi, burada tabii ki aşağı yukarı on beş yıllık bir işlem var, Türkiye de buna illegal olarak, yasal olmadan müsaade etmiş; vatandaşlar buna girmişler, yasal olarak buna müsaade etmese de şirket kurdurmasa da diyelim ki yurt dışındaki aracı kurumlardan bunu rahatlıkla alıp satabiliyorlar. Dolayısıyla da burada, tabii, işte, 2021 yılında Thodex vakasından sonra aşağı yukarı 2 milyar dolar -büyük ihtimalle de bu, Türkiye'deki vatandaşların parası- uçmuş gitmiş arkadaşlar. Şimdi biz bu yasal düzenlemeyi yapmakla iyi yapıyoruz, iyi yapıyoruz. Niye? Burada bunu alıp satacak olan belli, dolayısıyla nasıl saklayacağı belli ve dolayısıyla devletin denetiminde. Bunlara baktığımız zaman, gerçekten de bu kanun güzel ama bir taraftan da şunu yapıyoruz arkadaşlar biz: Yani biz bu kanunu yapmakla vatandaşlara "Siz bu kripto paraları alabilirsiniz." diyoruz. Arkadaşlar, şimdi, 17 bin tane kripto para çeşidi var ve arkasında bir güvence yok. Biz vatandaşa "Bunu al." diyoruz. Bu para mı? Değil. Varlık mı? Değil. Menkul kıymet hiç değil ve üretimi de pahalı. Yani bugün kripto varlıkların üretimi için harcanan para yanlış bilmiyorsam, İsviçre gibi bir ülkenin enerji tüketiminden daha fazla diyorlar. Sayın Özlale söyledi "1 kripto varlığın üretimi 20 bin dolar." ve bu kadar enerji harcıyoruz, ortalığı bu kadar kirletiyoruz, doğayı bu kadar kirletiyoruz enerji için. Sonra elde ettiğimiz bu ürün bizim ne işimize yarar arkadaşlar?

ÜMİT ÖZLALE (İzmir) - Ağabey, gel buradan konuş.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hayır, hayır. Arkadaşlar, bakın, ne işimize yarıyor bu? Tamam, bu kanunu çıkaralım. Dünyada bu sistem var, yarın dünyadaki bu sistem dese ki: "Ya, ben bu kripto varlığı yok saydım." Ne yapacağız arkadaşlar? Ben geleceğe yönelik düşünüyorum. Tamam, ortalıkta bir realite var. Bununla ilgili kanuni düzenlemeyi yapalım biz ama...

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Almamış.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hiç almadım, hiç almadım kardeş.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Gelecek tehlikelere işaret ediyor.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Şöyle bir şey: Buradan baktığımız zaman, diyelim ki insanlar bunu gelir getirici yani çabuk kazanç olduğu için önemsiyor. Ya bunun arkasında bir otorite olması lazım veya devletin buna garanti vermesi lazım, "Bunu alıp satabilirsiniz." demesi lazım veya kendi kripto paramızı kendimizin üretmesi lazım ve vatandaşa dememiz lazım ki...

VELİ AĞBABA (Malatya) - İsmail Bey, bu kanuna "ret" ver.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Muhalefet "evet" diyecek gibi.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Veli Ağbaba, bak, önemli olan, burada bir realite var.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Sonra "evet" vermeyesin bak!

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Biz geleceğe ait tehlikeleri konuşuyoruz. Burada da bu kanunun bugün çıkması lazım. Niye? Ortada tamamen bir boşluk var.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Doğru söylüyorsun ama "ret" ver.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Ya, senin bununla ilgili hiçbir fikrin yok Veli Ağbaba, göreceğiz bakalım.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Benim para konusunda fikrim olmadı senin gibi. Nereden bileceğim ben bu işleri?

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli milletvekilleri, burada çok ciddi bir tartışma yürütüyoruz. Dolayısıyla, bunun ihracı vesairesiyle alakalı da gerekli açıklamalar yapıldı. Sükûnetle hatibi dinleyelim.

Sayın Güneş, devam edin.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bu kanun teklifinin bugünün şartlarında çıkması lazım, bir boşluk var. Bu boşluğu nasıl gidereceğiz biz? Ve biz, bu vatandaşa "Kardeşim, bu kripto paraları alıp satmayın." desek, internet üzerinden, yurt dışından yine alıp satacak ve diğer taraftan da bu piyasanın en önemli özelliği çok oynak olması; bundan iki üç yıl önce Çin kripto varlıklarla alım satımı yasakladı, bunun en ana şeysi olan bitcoin 65 bin dolardan 17 bin dolara düştü. Biz vatandaşımızı korumak durumundayız.

Bunun bir diğer yönü de şu arkadaşlar: Diyelim ki biz, vatandaş bu bitcoinleri aldığımız zaman bunu ne üzerinden alıyoruz? Dolar üzerinden, değil mi? Peki, bu yatırdığımız dolarlar nereye gidiyor? Bu bizde mi saklanacak Başkanım, alınca bizde mi kalacak bu dolarlar? Bizde kalacaksa sorun yok ama bu dolarları bir başka Avrupa ülkesine vereceksek burada ha kripto para almışız ha yurt dışından altın ihraç etmişiz, bir farkı yok; bu, bizim cari açığımızı artırır ve dolayısıyla da biz burada, bu gibi şeylerde önlemler almak zorundayız. Doğru, kanun teklifiyle bugünün şartlarına düzenleme getiriyoruz yani bir nizama sokuyoruz, ortada bir oyun var ama hiçbir kural yok, en azından birtakım kurallar getiriyoruz ama ileride de bizi bekleyen tehlikeleri bilmemiz gerektiğini ben düşünüyorum ve inşallah bu kanun teklifinin hayırlara vesile olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.