KOMİSYON KONUŞMASI

MÜZEYYEN ŞEVKİN (Adana) - Şimdi, burada Rekabet Kurumuna erişim engelleme yetkisi veriliyor, söz konusu düzenlemeyle, bu teklifin 18'inci maddesiyle tabii bağlantılı. 18'inci maddede, kanunun 77'nci maddesinin (12)'nci fıkrasının 5 ve devam cümlelerinde yer alan Reklam Kurulunun erişiminin engellenmesi yetkisi 27/10/2023 tarih ve 32352 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 13/9/2023 tarih ve E:2022/70 ve E:2023/152 sayılı aşağıdaki kararıyla iptal edilmiştir. AYM'nin 43'üncü paragrafında, dava konusu kurallarla kurula 6502 sayılı Kanun'un 61'inci maddesinde düzenlenen yükümlülüklere aykırılığın internet ortamında gerçekleşmesi durumunda ihlalin gerçekleştiği yayın, kısım, bölümle ilgili olarak URL ve benzeri şeklinde erişimin engellenmesi kararı verebilme yetkisi tanınmaktadır. Bu şekilde tanımlanan erişim engelleme yetkisinin ticari reklam bağlamındaki içeriğe sınırlı olarak erişim engelleme kararı verebilmesinin ötesinde, bu içeriğin yer aldığı yayın, kısım ya da bölümün tamamına erişimin engellenmesi biçiminde uygulanabileceği anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, kurallarda öngörülen sınırlama biçiminin erişimi tümden engellenen yayın kısım ya da bölümünün kullanıcıları bakımından ifade özgürlüğü ile çalışma ve özel teşebbüs kurma özgürlüğünün kullanımının tamamen ortadan kaldırılmasına yol açacak bir nitelik taşıdığı açıktır. Kurallarda bu düzeyde bir sınırlamaya başvurulmadan önce, içeriğin yer aldığı internet sitesi işleticisine ilgili içerik hakkında bilgilendirmede bulunulması, içerik sahibine bildirimde bulunmasının sağlanması ya da içeriğin kaldırılmasının ihtar edilmesi gibi internet sitesinin tümüne yönelik erişim engeli getirilmeden uygulanabilecek herhangi bir alternatif sınırlama yöntemi bulunmamaktadır. Bu itibarla, kurallarda ifade özgürlüğü ile çalışma ve özel teşebbüs kurma özgürlüğünün sınırlandırılması suretiyle ulaşılmak istenen amaca daha hafif bir sınırlamayla ulaşılmasını mümkün kılabilecek, daha az zarara yol açabilecek alternatif yöntemlerin düzenlenmemiş olması, kurallarla öngörülen sınırlamanın ölçülülük anlamında gereklilik ilkesini sağlamadığını ortaya koymaktadır. "45'inci paragrafta açıklanan nedenlerle kurallar Anayasa'nın 13, 26 ve 48'inci maddelerine aykırıdır, iptalleri gerekir." denilmektedir. İptal edilen düzenlemeye istinaden, teklifle getirilen düzenleme esas itibarıyla Rekabet Kuruluna erişim engelleme kararı verme yetkisi getirmektedir. Dolayısıyla Anayasa'nın 36'ncı maddesi çerçevesinde ve yukarıda hatırlatılan AYM kararı doğrultusunda konu irdelendiğinde söz konusu yetkinin hak arama hürriyetini zedelediği görülmektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesi 29/5/2014 tarih ve 2014/4705 bireysel başvuru no.lu "Youtube LLC Corporation Service Company ve Diğerleri" kararı, ayrıca, AYM'nin "Keskin Kalem Yayıncılık ve Ticaret AŞ ve Diğerleri" kararı da bu yönde örnek kararlardır. Dolayısıyla doğrudan ara yollar bulunmaksızın idari kurullara bunların verilmesi tabii ki Reklam Kuruluna doğrudan siteyi kapatma yetkisini beraberinde getiriyor yani bunun doğru olmadığını ve bu maddenin çekilmesini gerektiğini düşünüyoruz.