| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Cumhurbaşkanlığı b) Millî İstihbarat Teşkilatı c)Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği ç) Diyanet İşleri Başkanlığı d) Devlet Arşivleri Başkanlığı e) Millî Saraylar İdaresi Başkanlığı f) Strateji ve Bütçe Başkanlığı g) İletişim Başkanlığı ğ) Savunma Sanayii Başkanlığı h) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ı) Yatırım Ofisi Başkanlığı i) Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlığı j) Finans Ofisi Başkanlığı k) İnsan Kaynakları Ofisi Başkanlığı |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 24 .11.2023 |
YÜKSEL ARSLAN (Ankara) - Sayın Başkan, Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısı, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Şimdi sizlere Ankara'nın ulaşım sorununun siyasi nedenlerle nasıl bir düğüm hâline getirildiğinden bahsedeceğim. Ankara Büyükşehir Belediyesi 2003 yılında Keçiören metro inşaatına başlıyor. Ankapark, dinozor heykelleri gibi başlatılan ölü projeler daha önemli işler olduğu için Keçiören metrosu bir türlü bitmiyor! Neyse ki 2017 yılında Keçiören metrosu Bakanlığa devredilmesinin ardından tamamlanıyor. Dönemin Bakanı Ahmet Arslan Keçiören metrosunun havalimanına kadar uzatılacağını söylüyor; ayrıca, 2017'nin ilk yarısında ihalesinin de yapılacağını ifade ediyor. Aradan tam yedi yıl geçti, ortada havalimanı metrosuyla alakalı hiçbir şey yok. Projesi tamamlanmasına rağmen, yıllardır yatırım programına alınmasına rağmen yapılmıyor maalesef bu Keçiören metrosu, havaalanı metrosu. Cumhurbaşkanı Sayın Erdoğan son seçim döneminde de bu hattı tekrar vadediyor ama Bakanlık, Sayın Cumhurbaşkanının sözünü de yere düşürüyor.
Ankara, ülkemizin başkenti, vitrini, görünen yüzüdür. İstanbul'da belediyeyle metro yarışına girenler Ankara'yı yok sayıyorlar. Avrupa'da havalimanına raylı sistemi olmayan kaç başkent var dersiniz? Ben söyleyeyim, sadece Ankara. Havalimanı Metrosu Projesi'ni üstlenmek için Bakanlığa dilekçe veren Ankara Büyükşehir Belediyesine "Yatırım programına dâhil ettik, Ulaştırma Bakanlığı yapacak." deniliyor ancak 2017 yılından bu yana yapılmış tek bir şey yok. Ankara'ya niçin metro yapılmıyor, anlamak mümkün değil. Ulaştırma Bakanlığı yaptığı metroların gelirlerinden harcama maliyetini karşılamak için yüzde 15 pay alıyordu. Bir gecede bu karar alındı, yerel seçimlerden sonra belediyenin tüm gelirlerinin yüzde 5'ini almak üzere bir düzenleme yapıldı. Daha anlaşılır söyleyelim; düzenleme yapılmasaydı Ankara Büyükşehir Belediyesinden 200 milyon lira kesinti yapılacaktı, düzenleme yapıldığı için kesilen tutar reel olarak tam 5,4 milyar lira oldu. Bakanlık beş yılda metronun tüm parasını belediyeden tahsil ediyor. Bırakın metroyu belediyeler kendi imkânlarıyla yapsınlar, uzun vadeli kredi imkânı sağlayın. Büyükşehir muhalefete geçmeseydi bu kesintiler yine yapılacak mıydı?
Bakın, metro yatırımları uzun soluklu kredilerle ödenir. Belediyeleri tahsis yöntemiyle dev ödemelere maruz bırakmayıp hizmetlerini engellememek gerekiyor. Ankara'da Belediye Başkanlığı, yaptığı metrolara ait tüm borçlarını aralık ayında bitirdi ama şimdi de Keçiören metrosunun borçları başlayacak. Peki, havalimanı metrosu yapılmıyor mu? Hayır. Baktık ki metro yapılmıyor, Büyükşehir Belediyesi resmî yazı yazıyor "Havalimanı metrosunu biz yapalım." diye ama Bakanlık bu talebi de reddediyor hatta Büyükşehre devretmiyor. Ankara Büyükşehir Belediyesinin bir tek Dikimevi'nden Natoyolu'na kadar olan alandaki 8,4 kilometrelik metronun yapımına izin verildi. Dikimevi-Natoyolu metrosunun bütün süreçleri tamamlandı, ihaleye çıkıldı; Çayyolu-Koru-Bağlıca ve Yaşamkent uzatma hattı, Keçiören-Şehitler-Ovacık uzatma hattı, Dikmen-Kızılay hattı için proje ve etüt çalışmaları Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülüyor. Çayyolu-Sincan birleşim hattında proje ihalesi yapıldı. Yerel yönetim olarak Ankara Büyükşehir Belediyesi elinden gelen her şeyi yapıyor. "Bakanlık müsaade ettiği sürece her proje için hazırız." diyorlar ancak Cumhurbaşkanlığı ve ilgili bakanlığın bu konuyu yeterince ciddiye almadığını düşünüyorum. Kent içi ulaşım ve taşımacılık meselesi sadece bugünün değil geleceğin de meselesi, derhâl çözüme kavuşturulmalıdır. Cumhurbaşkanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı yıllardır "yatırım programında" diyor ancak yapılan bir şey yok.
Havalimanı metrosuna bir an önce başlanmalı. Bu konunun da Tatlar Arıtma Tesisi kredi talebinde de olduğu gibi uzatılmaması tek temennimizdir. Tatlar Arıtma Tesisinde şu anda arıtılmayan su Ankara Çayı'na, oradan da Sakarya Nehri'ne ve oradan İstanbul'a zaman zaman su temini sağlayan Ömerli Barajına dökülüyor. 30 milyon vatandaşımızın sağlığını ilgilendiren tesis Sayın Cumhurbaşkanımızın onayıyla yatırım programına alınıyor. Peki, Ankara Büyükşehir Belediye Meclisinde ne karar alınıyor? Cumhurbaşkanımızın yatırım programına aldığı tesisin kredisi AK PARTİ'li grup tarafından her seferinde reddediliyor. Amaç ne? Ankara Büyükşehir Belediyesinin çalışmasını önlemek. Peki, bu durumda zarar gören Ankara Büyükşehir Belediyesi mi yoksa milletimiz mi, işte kritik soru bu. Bir devlet kurumu olan belediyeyi sırf muhalefet diye çalıştırmamak sağlık skandalıdır. Bu, meseleye siyasi gözle bakılacak bir konu değildir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Lütfen tamamlayalım bir dakika içinde.
YÜKSEL ARSLAN (Ankara) - Vakit kaybedilmeden müdahale edilmesi gerekmektedir. Ankaralılar, AK PARTİ'li Meclis üyelerinden insan sağlığını göz önüne alarak Cumhurbaşkanlığının ve Ankara Büyükşehir Belediyesinin gösterdiği hassasiyete köstek olmamalarını bekliyor.
Bütçenin hayırlı olmasını diliyor, saygılar sunuyorum.