KOMİSYON KONUŞMASI

OĞUZHAN KAYA (Çorum) - Başkanım, 12'nci maddeyle konaklama tesislerinin personellerinin barınma ve sosyal donatı ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Tahsisli kamu taşınmazları üzerinde yer alan tesislerin yanı sıra, Bakanlıktan turizm yatırım ve işletmesi belgeli diğer konaklama tesislerinde de görev yapmakta olan personelin nitelikli konaklama ihtiyacının karşılanması amaçlanmıştır. Böylece, esasen tahsise konu toplam alan miktarında herhangi bir değişiklik olmamakla birlikte Bakanlıkça açık arttırma usulüyle yapılacak personel lojman alanı tahsislerinde tüm konaklama tesisleri eşit hak alacaktır. Mevcut durumda personel lojman alanı olarak kullanılmak üzere kamu taşınmazlarının tahsisinde taşınmazların tasarruf hakkının alınması, taşınmaz tahsis duyurusu, müzakere, ön izin, kesin tahsis ve üst hakkı kurulması olmak üzere belirli süreçler takip edilmektedir. Bu sürecin başlangıcında 2634 sayılı Turizm Teşvik Kanunu'nun 8'inci maddesinin (a) fıkrasının birinci bendi uyarınca kullanım kurallarına bakılmaksızın turizm merkezi sınırları içerisinde bulunan orman vasıflı alanların tasarruf hakkı Orman Genel Müdürlüğünden, hazinenin özel mülkiyetli taşınmazlarının tasarrufu da Millî Emlak Genel Müdürlüğünden istenilmektedir. Aynı zamanda, bu yerlerde kamu taşınmazlarının personel lojmanı alanı olarak kullanılmasına imkân vermek üzere gerekli imar planı işlemleri yürütülerek imar planları Bakanlıkça onaylanmaktadır. İmar planlarında personel lojmanı alanı kullanımı sayılan alanlar aynı bölgede adına daha önce kamu taşınmazı tahsis edilen yatırımcılara ilan, duyuru, müzakere yöntemiyle asıl alan tahsis süresiyle eş zamanlı olacak şekilde tahsis edilmektedir. Dolayısıyla bir bölgeye personel lojmanı yapılması kararı verilmeden önce yapılan çalışmada alanın başka türlü kullanımının mümkün olup olmadığı başta olmak üzere doğabilecek diğer tüm alternatifler üzerinde detaylı şekilde değerlendirilmektedir. Meri mevzuat hükümleri çerçevesinde personel lojmanları Bakanlık tarafından turizm tesisi yapılmak amacıyla yatırımcılara tahsis edilen taşınmazlar üzerinde yer alan turizm tesislerinde çalışan personelin sadece konaklama ihtiyaçlarının giderilmesi ve yaşam kalitesinin artırılması amacıyla yapılmaktayken bahse konu değişiklikle birlikte Bakanlıktan turizm belgeli tüm konaklama tesislerinin personelleri bakımından doğan ihtiyaçlarının giderilmesi amaçlanmıştır. Bahse konu uygulama neticesinde herhangi bir kesim bakımından imtiyaz doğması söz konusu olmayıp Bakanlık tarafından turizm tesisi yapılmak amacıyla tahsis edilen taşınmaz şartı aranmaksızın Bakanlık tarafından turizm yatırım ve işletme belgesi verilmiş tüm tesisleri kapsayan bütüncül bir yaklaşım gelmiştir. Hâlihazırda Bakanlıkça tahsis edilen 400 kamu taşınmazı üzerinde yer alan tesislerde çalışan personelin konaklama ihtiyacını karşılaması amacıyla 2.350 yatak kapasiteli 11 adet personel lojman alanı tahsisi yapılmıştır.

Yine, 13'üncü maddeyle yetkili idare tarafından iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenen konaklama tesislerinin faaliyette bulunabilmesi için Bakanlıktan turizm işletmesi belgesi alınmasına ilişkin sürecin kısaltılması öngörülmüştür. Yeniden iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmesinin Bakanlık uygun görüşüne bağlanmasına ilişkin yapılan düzenlemeyle yapının turizm tesislerinin niteliklerini haiz olup olmadığına ilişkin ön denetim mekanizması getirilmesi amaçlanmıştır. 2604 sayılı Kanun'da 2001 yılında yapılan düzenlemeyle sadece iş yeri açma ve çalıştırma ruhsatıyla hizmet vermekte olan konaklama tesisleri bulunmaktaydı. Bakanlıktan turizm işletme belgesi alması zorunlu hâle getirilmiş oldu 2021 yılında. 15.125 adet konaklama tesisi Bakanlıktan basit konaklama turizm işletme belgesi almıştır. Bakanlığa başvuru yapılmadığı için 1.399 adet tesisin ruhsatı iptal edilmiş, süresi içinde gerekli şartları sağlayıp belge alamadığından 273 adet tesisin ruhsatı Bakanlık yazısı üzerine iptal edilmiş, 44 adet tesisin ise ruhsatı yeniden düzenlenmiş ya da yenilenmiştir. Ancak Bakanlıkça yürütülen bazı işlemler esnasında bazı belediye başkanlıklarınca mevzuat uyarınca gerekli incelemeler yapılmadan, yangın önlemlerine ilişkin itfaiye raporu aranmadan, imar durumuna ilişkin detaylı inceleme yapılmadan...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun lütfen.

OĞUZHAN KAYA (Çorum) - ...çok kısa sürede bunlar verilmiştir. Bugün itibarıyla da bunlar düzenlenmektedir.

Başkanım, 14'üncü maddeyle de turizm sektörünün tek elden bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmesi ve konaklama tesislerinde standart birliğinin sağlanması amacıyla millî parklar ile tabiat parklarında konaklama içeren tesis gerçekleştirilmesi amacıyla tahsis yapma yetkisi münhasıran Kültür ve Turizm Bakanlığına verilmektedir. Bununla birlikte, bu yerlerin tahsis edilmesi sonucunda elde edilecek gelirler ise ilgili Bakanlığın döner sermayesine gelir kaydedilmeye devam edilecektir. Millî parkların ve tabiat parklarının sürdürülebilir şekilde yönetilmesi korunmaktadır. Ancak, bungalov içermeyen, sadece çadır ve karavan ünitelerinden oluşan kamp alanlarını kiralama konusunda istisna getirilmiştir, bunları Millî Parklar yapabilecektir. Ayrıca Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından adına turizm işletmesi belgesi veya turizm yatırımı belgesi düzenlenen tesisler için personel lojman alanı tahsisinin yapılmasına ve sona ermesine ilişkin koşullar da düzenlenmektedir bu maddede.

15'inci maddeyle turizm sektörünün tek elden bütüncül bir şekilde yönetilmesi için ve konaklama tesislerinde standart birliğinin sağlanması amacıyla 2634 sayılı Kanun'un ek 5'inci maddesinde değişiklik yapılarak orman sayılan alanlarda konaklama içeren tesis yapımı ve işletilmesi amacıyla tahsis yapma yetkisi münhasıran Kültür Bakanlığına verilmiştir. Bununla birlikte, bu yerlerin tahsis edilmesi sonucunda elde edilecek gelir ilgili kurumda kalacaktır. Ayrıca, bungalov içermeyen, sadece çadır ve karavan ünitelerinden oluşan kamp alanlarını kiralama konusunda istisna getirilmiştir.

16'ncı maddede de Tarım ve Orman Bakanlığınca konaklama ve kış turizm merkezlerindeki günübirlik ve mekanik tesis hattı amaçlı yapılan kiralama sözleşmeleri ile ön izin ve kesin izin verilen, bu izne bağlı olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma izni verilen yatırımcı ve işletmecilerin sözleşmelerinin 2634 sayılı Kanun'un 8'inci maddesine uyarlanması için verilen başvuru süresinin uzatılması, böylece süresi içerisinde başvuruda bulunamayan yatırımcılara yeniden başvuruda bulunma imkânı tanımaktadır. Ayrıca, 8'inci maddenin (a) fıkrasının (4) numaralı bendi ile 2873 sayılı Kanun kapsamında kalan yerlerde Kültür ve Turizm Bakanlığına verilen konaklama tesisi tahsis yetkisi dikkate alınarak bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar Tarım ve Orman Bakanlığınca ilgili mevzuatı kapsamında yapılmış olan ihalelerin ve sözleşmelerin akıbeti konusunda hukuki boşluk oluşmasını önlemeye yönelik düzenleme yapılmaktadır. 6831 sayılı Kanun'un 17'nci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından adına kesin izin verilen yerlerin 2634 sayılı Kanun'un geçici 12'nci maddesi kapsamında sözleşmelerinin uyarlanması için Kültür ve Turizm Bakanlığına yapılan geçmiş başvuruların süreçleri devam etmekledir. Ancak, anılan madde kapsamında sözleşme devri uygun görülerek adlarına kesin tahsis yapılan yatırımcıların izin alanlarında planlı park, yol ve kıyı kenar çizgisinin deniz tarafında kalan kısımlar kesin tahsis kapsamı dışında bırakılarak tahsis edilememiştir. Bu durumda, daha önce meri mezvuat kapsamında verilen kesin izin ve sözleşme kapsamında kazanılmış haklara dayanılarak kullanılan ve fiilen üzerinde turizm amaçlı yapı ve tesis bulunan bazı alanlar izinsiz kullanılır duruma düşmüştür. Bu durum ilgililer açısından kesin izin verildiği tarihte geçerli olan mevzuat ile sözleşme devri sonucunda tabi olduğu yeni mevzuattan kaynaklanan uygulama farklılığı nedeniyle mağduriyete sebebiyet vermektedir. Konuyla ilgili tereddüdün giderilmesi amacıyla, ihtilafların da çözülmesi maksadıyla yapılan tahsisler açısından uygulama birliği sağlanmış olmaktadır.

Yine, 17'nci maddede 2634 sayılı Kanun'a geçici madde eklenerek daha önce iş yeri açma ve çalışma ruhsatı almış olmakla birlikte henüz Bakanlıktan turizm işletmesi belgesi almamış olan tesisler için geçici nitelikte düzenlemeler yapılmaktadır. Yapılan bu düzenlemelerle, maddenin yürürlüğe girdiği tarihte henüz turizm işletme belgesi almamış ve geçerli iş yeri açma, çalışma ruhsatıyla faaliyette bulunan tesislerin üç ay içerisinde başvuruda bulunması koşuluyla altı ay içinde belgelendirilmesi sağlanarak sürecin hızlıca tamamlanması ve kanunla belgelendirme için getirilen yeni düzenlemelere uyum sağlanması amaçlanmaktadır.

(Uğultular)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli üyeler, Sayın teklif sahibi bazı izahatlarda bulunuyor, lütfen sessizliği sağlayalım.

OĞUZHAN KAYA (Çorum) - Tamamladım Başkanım.