| Komisyon Adı | : | (10 / 6996, 7004, 7005, 7006, 7007, 7009, 7010, 7024, 7026, 7034, 7035, 7036, 7037, 7038, 7039, 7040, 7041, 7042, 7043, 7044, 7045, 7046, 7047, 7048, 7049, 7050) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısı Suna Kotan'ın 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ve bu Kanun kapsamında şimdiye kadar yaptıkları hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 21 .03.2023 |
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Teşekkür ediyoruz Genel Müdür Yardımcımız Suna Kotan Hanımefendi'ye.
Tabii, bu konuda daha önceki Komisyon raporumuzda da kentsel dönüşümün bütün ayaklarıyla alakalı çalışmalarımız, öncelik alanları, önerilerimiz olmuştu; bunlarla ilgili öncelikle riskli yapı stokunun belirlenmesi... Tabii, bu hızlı tarama ve riskli yapı stokunun belirlenmesinin üzerinde neden duruyoruz? Kaynaklar kısıtlı ve sınırlı olduğu için önceliklendirmeyi tam isabetli yapıp en riskli yapılardan başlamak daha efektif olur düşüncesiyle... Tabii ki kentsel dönüşümün diğer ayaklarını -hem mevzuatta hem finansmanda hem de mülkiyete ilişkin diğer meselelerde-atlamadan, onları da eş güdümlü olarak oralarda da ilgiyle gerekli düzenlemeleri, iyileştirmeleri yaparak riskli yapı stokunu da hızlı bir şekilde tespit edip kaynakları en etkin, en verimli kullanarak en doğru yerlerde dönüşüme hız vermek açısından tabii, hızlı tarama yöntemleri, tahribatsız yöntemler; bunlar üzerinde duruyoruz. Arkasından, mülkiyete ilişkin sorunlar var...
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Bir şey vurgulayabilir miyim Başkanım?
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Buyurun.
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Biz aslında 2019'da Strateji Belgesi'nin usul ve esasını belirledik ve bütün belediyelere gönderdik. Yani strateji belgesi belediyelerce hazırlanmış olsa... Aslında dönüştürülecek alanlar belli.
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - O konuda da yine raporumuzun en arka sayfasında Kentsel Dönüşüm Strateji Belgesi'ni hazırlamayan belediyelerin listesi var, onu da ilgili belediyelere ben kendi seçim bölgemde ilettim, raporu da verdim; bunların da tamamlanması gerektiğinin altını çizdik.
Tabii, bu 6306'ya ilişkin mülkiyete dair önerilerimiz de vardı, yedi sekiz önerimiz vardı burada; imar planlarıyla alakalı, bazı yerlerde kentsel dönüşüme mevcut meri planlar da yapılaşmayla uyuşmadığı için onlar da bir engel teşkil edebiliyor.
Kentsel dönüşümün bir ayağı daha var, "sosyolojik boyut" diyoruz yani burada sizin de altını çizdiğiniz gibi, deprem sonrası bir farkındalık oluştuğunda insanlar kendileri de masraf yapmaya, bir an önce can güvenliği açısından dönüşüme hevesli hâle geliyorlar ama belli bir süre sonra da kentsel dönüşümle ilgili hiç bir yükümlülüğü karşılamadan, âdeta kentsel dönüşümle her şeyini yenileyeceği, belki de kentsel dönüşümden biraz daha metrekare kazanacağı bir algıya dönüşüyorlar; bunun da toplumsal farkındalık ayağıyla ilgili önerilerimiz ve öncelik alanları raporda kapsamlı incelenmişti.
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Evet, evet.
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Yine, dediğiniz gibi, belediyelerin kentsel dönüşümdeki etkinliği hem yetki olurlarının olmasına rağmen hem de strateji belgelerini Bakanlığın çok defalar talep edip, uyarıp istemesine rağmen, yetiştiremeyen, yetiştirmeyen; kentsel dönüşüme hem mali açıdan, finans açısından "Gücümüz yetmiyor." diyen, "Personelimiz yeterli değil." diyen; kentsel dönüşüm, kentsel tasarım projeleri geliştiremeyen; bu noktada vatandaşın önüne gerekli kentsel tasarım, ada bazında, çözümler sunamayan; plan değişiklikleri yapıp vatandaşların muvafakatını alamayan, alamayacak kapasitede belediyelerimiz var. Bir de bu konunun sıkıntılı olması, vatandaşın beklentilerinin her zaman yükselmesi, onlarda bir memnuniyet oluşturmanın zor olması dolayısıyla da siyasi sebeplerle de bazı belediyelerin geri durduğunu biliyoruz, bazı belediyelerin yaklaşmadığını, yanaşmadığını da biliyoruz.
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Sayın Başkanım, burada bir şey daha eklemek istiyorum.
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Buyurun.
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Şimdi, 6306 sayılı Kanun'da şöyle bir hüküm var: Belediyeler, kentsel dönüşüm işine giren belediyeler yatırım bütçesinin yüzde 5'ini bu işe ayırmak durumunda. Hiçbir belediye şimdiye kadar on iki yıllık süre içerisinde ayırmadı bunu.
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Evet, biz bunu yüzde 10 olarak raporda bir teklif olarak sunduk ve denetlensin dedik.
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUNA KOTAN - Evet, yani bu iş olması lazım gelen şekilde yapılmıyorsa bunda bütün idareler elini taşın altına koymadığı içindir.
OTURUM BAŞKANI RECEP UNCUOĞLU - Evet, tabii, burada mevzuata ilişkin de hem mevcut mevzuattaki eksikliklerin, kentsel dönüşümün önünde engel teşkil eden hususların değiştirilmesine yönelik önerilerimiz vardı, kurumlar arası çakışma vardı ve finansa ilişkin de ayrı bir bölümde finans yönetimine ilişkin hem deprem risk ve zararlarının azaltılmasında kamunun finansman ihtiyacını karşılamaya yönelik önerilerimiz, aynı zamanda kentsel dönüşümün finansmanına ilişkin önerilerimiz, sizin de bahsettiğiniz hususların birçoğu hem DASK'ın burada bir etkinliğinin arttırılması, DASK'tan aktarılabilecek bazı fonlar üretilebilmesi gibi finansman ayağında da önerilerimiz vardı. Tabii, bu çok ayaklı bir iş; sadece önceliklendirme yapmak, riskli yapı tespitini hızlandırmak, tarama metotları geliştirmek değil, bir eş zamanlı olarak mevzuattaki düzenlemeleri yapmak, mülkiyet hakkına dair o hukuki süreçlerin hızlandırılacağı ihtisas mahkemelerini hayata geçirmek, mevzuatta çok kritik düzenlemeler yapıp, süreci hızlandırmak, bir yandan da işte finansman modelleri geliştirmek, kaynak oluşturmak, o kaynakları doğru yerde, bütün bu işlerin eş zamanlı, eş güdümlü, aynı etkinlikte, verimlilikte yapılması lazım ki kentsel dönüşümde hayal ettiğimiz, istediğimiz Türkiye'mizin ihtiyacı olan hızı ve büyüklüğü yakalayalım.
Evet, vekillerimizden Müzeyyen Hanım söz istemiş.