KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA DEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Saygıdeğer Başkanım, Komisyon üyesi değerli milletvekili arkadaşlarımız, saygıdeğer misafirlerimiz; Çevre Kanunu'nda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'ni çalışmalarımızı tamamlayarak Komisyonun huzuruna getirmiş bulunuyoruz; Komisyonumuzda görüşmeler tamamlandıktan sonra, esas Komisyon olan İçişleri Komisyonundan sonra Genel Kurulumuza gelmiş olacak.

Değerli Komisyon üyeleri, hazırladığımız kanun teklifi 11 maddeden oluşmakta, 2'si yürürlük, toplam 11 maddeden oluşmaktadır. 2872 sayılı Çevre Kanunu, 3622 sayılı Kıyı Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5102 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun ve İklim Değişikliği Başkanlığında uzman istihdamı yönünde düzenleme yapılmasıyla ilgili kanun maddelerimizden oluşmaktadır.

Yine, maddeler hakkında kısaca bilgi vermek gerekirse, teklifimizde Çevre Kanunu'nun 20'nci maddesi uyarınca, gemilerden kaynaklanan yasa dışı boşaltımlara ilişkin idari para cezaları gemilerin grostonlarına göre hesaplanmaktadır ancak gelişen teknolojiyle gemilerin tonajlarının arttığı düşünüldüğünde, mevcut hesaplama yöntemiyle büyük tonajlı gemiler için idari para cezası miktarının orantısız olarak büyüdüğü görülmektedir. Bu çerçevede, kanun teklifiyle 100 bin grostondan büyük gemiler için ceza miktarının 100 bin groston esas alınarak hesaplanması suretiyle uygulanacak idari para cezalarında ortaya çıkan ciddi farklılıkların giderilmesine yönelik düzenleme yapılmak istenmektedir. Cezaların verilmesi kadar, şüphesiz, uygulanması da önemlidir. Burada ortaya çıkan cezalar karşılanamaz bir durum ortaya çıkardığı için bu düzenlemenin yapılması gerekmektedir. Tabii, burada zaten kanunda cezaların öngörüldüğü ve yeni bir kanuni düzenlemeye ne gerek olduğu eleştirisi gelebilir. Mevcut maddelerde uygulanan cezalar tamamen groston bazlı hesaplanmıştır, dolayısıyla 300 bin, 400 bin grostonluk gemilerde bu cezalar gerçekten ödenemez rakamlara ulaşmaktadır. Uygulamada bu şekilde karşılaşılan sorunun bu düzenlemeyle ortadan kaldırılacağını ümit ediyoruz.

Bir başka madde: Büyüyen şehirlerin getirdiği en büyük sorunlardan biri şüphesiz trafiktir. Özellikle kıyı şehirlerimizde turizm ve nüfus artışlarıyla birlikte trafik artmakta ve kıyı kesimlerinde otopark ihtiyacının karşılanamadığı ve yetersiz kaldığı görülmektedir. Kıyılarımızın kamu tarafından etkin kullanılabilmesi amacıyla dolgu alanında dolgu yüzeyinden görünmemek ve açığa çıkmamak üzere, yer altı otoparkı yapımına imkân sağlayacak şekilde bir değişiklik önerilmektedir.

Başka bir madde: Adana-Karataş Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi kurulmasına yönelik teklifimiz mevcuttur. Bu teklifimizle Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi'nde otomasyon sistemli modern sera işletmeleri kurulacaktır. Günümüzde birim alanından daha çok verim almak toprağı, özellikle suyu doğru kullanmak için son derece önemlidir. Kapalı alanlarda üretim sağlayan, birim alandan daha çok ürün almayı sağlayan seracılığın teknoloji ve bilimle desteklenmesi gerekmektedir. Bu söz konusu seralarda üretime başlandığında, direkt olarak 2 bin kişinin, dolaylı olarak binlerce insanın istihdam edilmesine olanak sağlanacaktır. Yapılan bu yatırım alanıyla ülke ekonomisine ciddi katkı sağlanacağını ümit ediyoruz ve özellikle burada yetiştirilen tarım ürünleriyle arz artırılacak, fiyat dengelemesi bu şekilde sağlanacaktır.

Bir başka maddemiz: 5216 sayılı Kanun'a eklenen ek 3'üncü maddeyle kırsal mahalle ve kırsal yerleşik alanla ilgili tereddüdün giderilmesi ve uygulamanın sağlıklı bir biçimde yürütülmesi için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına maddenin uygulama usul ve esaslarını açıklamak üzere yönetmelik çıkarma yetkisi verilmektedir.

2020 ve 2021 Yılları Merkezi Yönetim Bütçe Kanunlarında getirilen fakat Anayasa Mahkemesi tarafından ilgili kanunda düzenlenmesi gerektiği gerekçesiyle iptal edilen 3 madde kendi kanununda düzenlenmiş ve teklifimizde yerini almıştır. Yine, aynı maddede, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen maddelerin tekrar getirilme nedeni ise ilk defa 2009 yılında 2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'yla getirilen ve her yıl bütçe kanunlarında yer almaya devam eden ancak Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen düzenlemelere bu kanun teklifinde yer verilmiştir.

Yine, 6360 sayılı Kanun'la kapatılan yerel yönetim birimlerinin taşınmazlarına, hak, alacak ve borçlarına ilişkin olarak bakanlıklarca tesis edilen düzenleyici ve yönlendirici işlemlerin uygulanması hususunda belediyeler ve ilgili kamu kurumları uygulamalarda tereddütler yaşamaktadırlar. Bu sebeple kanunun uygulanmasına ilişkin yapılan işlemlerin hangilerinin İçişleri Bakanlığının, hangilerinin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının yetkisinde olduğuna dair kanunda bununla ilgili bir belirleme yapılması hususunda bir teklifimiz vardır.

Son olarak, yine, bizim Çevre Komisyonumuzu ilgilendiren son kanun ise kanun teklifiyle İklim Değişikliği Başkanlığının uzman personel ihtiyacına yönelik bir geçici madde ihdas edilmekte ve ayrıca Bakanlık ve idarelerin görev alanları ve isimlerinde yapılan değişikliklere yönelik düzenlemeler öngörülmektedir.

Bu kanun teklifimizin memleketimize, milletimize hayırlar getirmesini ümit ediyor, hepinizi selamlıyorum.