| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri (Devam) a) Sağlık Bakanlığı b) Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü c) Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ç) Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu d) Türkiye Halk Sağlığı Kurumu e) Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 10 .02.2016 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlarım, Sayın Bakanım, değerli bürokratlar, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sağlık Bakanlığı bütçemizin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Sayın Bakanım, yeni dönemde tekrar görev aldınız, tebrik ediyorum, hayırlı olsun.
Bakan Yardımcısı olarak, geçen dönem Komisyonumuzda birlikte çalıştığımız değerli arkadaşım Ahmet Baha Öğütken de yeni göreve başlamış, kendisini tebrik ediyorum, başarılar diliyorum. Memnuniyetimizi de ayrıca belirtiyorum tabii, bir değerli arkadaşımızla beraber çalışmanızdan dolayı.
BAŞKAN - Bir diğer Bakan Yardımcımız da burada Komisyon Üyemiz, Erkan Bey.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Evet, doğru. Becayiş yaptınız yani.
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Bursa) - Sağlık Bakanlığı Plan ve Bütçeye ne kadar önem veriyor, görüyorsunuz.
NURETTİN DEMİR (Muğla) - Kadınlara ne kadar önem veriyor?
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Bursa) - Lale Hanım olmasa herhâlde burada da fazla yok.
CEYHUN İRGİL (Bursa) - Bizim var da 4-5 tanesi şu an grup toplantısındalar Sayın Bakan.
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Bursa) - Bizimkilerin bir kısmı da Bakanlıkta!
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sizinkiler nasıl Bakanlıkta!
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Bursa) - Neyse, bir eksiğimizdir, kabul ettik.
BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz Sayın Bakanım, önemli bir eksiklik.
Evet, Sayın Kuşoğlu, ben süreyi tekrar başlattım.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim.
Sayın Bakan, dediniz ya "Burası Plan ve Bütçe Komisyonu" Şimdi, sunumunuz güzeldi, sağlık hizmetlerini anlatmak açısından ama Plan ve Bütçe Komisyonuna yapılması gereken sunumda ilave olarak işin mali boyutunun da olması lazım. 2014'le ilgili olarak, 2014'te yaptığınız harcamalarla ilgili olarak hesap vermeniz lazım, "Onları şuralara harcadık. Sayıştay raporlarında şu şu şu eleştiriler var, onlarla ilgili olarak da şöyle düşünüyoruz, cevaplarımız budur, savunmamız budur." diyebilmeniz lazım. 2016'yla ilgili olarak da bazı projelerden bahsettiniz, biraz sonra ben de değineceğim, "Onların bedelleri şu kadardır, proje harcaması şu kadar da gelecektir, onun için bütçemizi şu kadar istedik." diyebilmeniz lazım. Yani, bundan sonraki dönemlerde, özellikle sağlık harcamalarının paraya müteallik olması lazım, parayla anlatılabilir olması lazım Plan ve Bütçe Komisyonunda. İşin medikal boyutu tabii ki var, onları anlatacağız, onları da ortaya sereceğiz, masaya yatıracağız ama bu yönü çok önemli. Etki analizi diyoruz. Yapılan projelerle ilgili olarak etki analizini yani ne getirip ne götürdüğünü mali olarak da ortaya koymamız lazım.
Bizim CHP Grubunda çok fazla doktor var bu dönem Sayın Bakanım. Onun için, değerli arkadaşlarım işin tıbbı boyutuyla ilgili eleştirilerde bulunacaklar, değerlendirmelerde bulunacaklar. Ben daha çok işin para boyutuyla, teknik boyutuyla ilgili konulara girmek istiyorum ama şunu söyleyeyim: Eski bir sağlık yöneticisi olarak burada değerlendirilmesi gereken konunun ne olduğunu da biliyorum yani bu konuya, Sağlık Bakanlığına nasıl bakılması gerektiğini, nasıl değerlendirme yapılması gerektiğini de biliyorum.
Daha çok biraz klasik oranları verdiniz, doğum oranı gibi. Artık, Türkiye'de hastanelerin nereye akredite olduğunu, mortalite oranlarını, morbidite oranlarını, ne kadar sürede tedavi yaptığınızı, yavaş yavaş bu konulara da girmeniz lazım, bunları da vermeniz lazım. İşin, bu projelerin parasal büyüklükleri, ne getirip ne götürdükleri yanı sıra bunları da ortaya koymamız lazım.
Halk sağlığıyla tabii ki ilgilisiniz. İşin boyutu, öncelikle halk sağlığını önceden korumak yani koruma tedbirlerini almak; o yönüyle ilgili olarak daha fazla bilgi vermeniz lazım, ben o tarafıyla daha fazla ilgileniyorum.
İşin bir başka boyutu -bunun siz farkındasınız, siz de eski bir hastane yöneticisisiniz, doktorsunuz- ilaç, tıbbi sanayi, sağlıktaki araç gereçlerin üretimi, bunlar çok önemli konular. Sağlık çok pahalı bir alan, sektör. Sağlıktaki başarı parayla bir taraftan da kaim. Onun için, ne getirip ne götürdüğünü bilmek lazım. Türkiye'de en fazla ithale maruz kalan sektörlerden birisi sağlık. Yapacağımız çalışmalarla mümkün olduğunca dışarıya bağımlı olmaktan kurtulmamız, kendi sanayimizi oluşturmamız lazım. Siz bunun farkında olduğunuz için söylüyorum, bu konuya daha fazla ağırlık vermemiz lazım. Yani, vatandaş için sağlık, hastaneye gidebilmek, rahat bir şekilde tedavi olabilmek ama bizim konuya bakışımızın çok daha farklı olması lazım, farklı bir vizyonumuz olması lazım. Özellikle bu ilaç ve sağlık sanayi konusuna daha fazla ağırlık vermemiz gerekir diye düşünüyorum. Ondan sonra da hemen bu mali konulara gireyim.
Şimdi, siz, 2014'le ilgili olarak, hiç değinmediniz sunumunuzda, Sağlık Bakanlığıyla ilgili Sayıştay raporu diyor ki: "İkincil mevzuatın düzenlenmemesiyle ilgili bazı sorunlar var." Döner sermaye işletmeleriyle ilgili 5 bulgu var ve çok da önemli tespitleri var Sayıştayın, çok güzel tespitleri var, bunların dikkate alınması lazım. Hakikaten, tek tek girmiyorum vaktimiz olmadığı için. Bir de performans raporları var, o da gayet güzel. Muhakkak değerlendirilmesi gereken konular var Sayın Bakanım. Halk Sağlığı Kurumuyla ilgili olarak da yine bulgular var, güzel bir rapor hazırlamışlar. Denetim görüşünü etkilemeyen bulgular da var ama aslında çok daha önemli, aslında denetim görüşünü de etkilemesini gereken bulgular, Halk Sağlığıyla ilgili Sayıştay raporu. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumuyla ilgili olarak da aynı şekilde güzel bir performans raporu var. Kamu Hastaneleri Kurumuyla ilgili olarak da 11 bulgu var, çok önemli. Denetim görüşünü etkilemeyen 3 bulguları var, performans raporunda 8 bulgu var. Bu, Kamu Hastaneleri Kurumu ve Halk Sağlığı Kurumu, yeni kurumlar bunlar, yeni sayılabilecek kurumlar; daha baştan, bunlar düzenlenirken bu tür eleştirilerin özellikle dikkate alınması, sağlam bir kadro ve mali yapı oluşturulması gerekiyor. Bunları lütfen dikkate alınız, önemli bulgular bunlar.
Sayın Bakanım, yine, Avrupa Birliğinin Türkiye raporunda, 2015 İlerleme Raporu'nda sizin alanınızla ilgili bazı değerlendirmeler var, sağlığın korunmasıyla ilgili. "Tıbbi ilaçlar konusunda ilerleme kaydedilmemiştir." diyor, böyle bir eleştirisi var. "Ulusal Sağlık Bilgi Sistemine çok az sayıda kalite göstergesi dâhil edilmiştir." diyor. Bu önemli, benim de baştan söylemek istediğim konulardan bir tanesi buydu. Ulusal Sağlık Bilgi Sistemine yani bu bilgi sistemine daha fazla kalite göstergesi dâhil edilmeli, bunlarla bizim değerlendirmelerimiz söz konusu olabilmeli, yoksa diğer değerlendirmeler afakidir. Ben muhalefet olarak eleştiririm, iktidarda olan arkadaşlarımız ya da siz de översiniz ama bunlar afaki olurlar. Bu göstergeler üzerinden bizim değerlendirmelerimizi yapmamız lazım, sizin de bunlara, bu konulara bu Ulusal Bilgi Sisteminde daha fazla yer vermeniz lazım.
Sayın Bakanım, biliyorsunuz, bütçenin ekleri var. Geçen dönem de eleştirmiştim. Bu E cetvelinde, geçen dönem, aşıyla ilgili olarak, aşıyı ihale kanunu dışında almaya ve bütçe mevzuatı dışında almaya çalışmıştınız. Şimdi, yine görüyorum ki bu E cetvelinin 59-60-61'inci maddelerinde böyle bir durum var. Mesela, "Türkiye Halk Sağlığı Kurumu bisiklet alımı yapar ve dağıtımını yapar." diyor. Tamam, yani halk sağlığı için bisiklet alacaksınız, güzel bir proje ama neden Halk Sağlığı Kurumu alsın? Devlet Malzeme Ofisi var, onlar alım yapmasını daha iyi becerirler. Siz daha mı ucuza alacaksınız onlardan? Alım usullerini onlar daha iyi biliyor. Bunlar sıkıntı getirecek konulardır, sizin asıl işiniz değil. Devlet Malzeme Ofisi tarafından alınır, usulüne göre alınır, bütçe usullerine göre de alınır ve size devredilir. Aynı şekilde, koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin geliştirilmesi ve sürdürülmesi kapsamında, diş fırçası ve diş macununun alımı için Türkiye Halk Sağlığı Kurumuna aynı şekilde yetki veriliyor. Ödeneklerin harcanmasına, diş fırçası ve diş macununun bedeli karşılığında veya bedelsiz olarak dağıtımına ilişkin usul ve esasları belirlemeye de Halk Sağlığı Kurumu yetkili kılınıyor. Bunların dağıtımını siz yapın ama alımıyla ilgili olarak Devlet Malzemelerinin devrede olması daha doğrudur diye düşünüyorum. Bunların hepsi, hakikaten, dedikodular veya başka sebeplerle size sıkıntı yaratacak konulardır, sizin alanınızda olan konular değil, bütçe prensiplerine de bunlar aykırıdır.
Geçen dönem sormuştum, siz de bir açıklama yapmıştınız, yine 1.200'e yakın taşıt aracı alımınız var. Bunların çoğu ambulans, 20 tane binek otomobili var. Bunların alınması gerekir ama geçen dönem "Biz bunların nerelerde kullanılacağı, ambulans ihtiyacımız nerelerde vardır, bunlarla ilgili size bilgi verelim." demiştiniz ama vermediniz mesela öyle bir bilgiyi. Bize, Plan ve Bütçe Komisyonu olarak verebilirseniz, hakikaten, biliriz bunları. Mesela, dün akşam ortaya çıktı, sağ olun, çok acil, Kars'tan İstanbul'a nakli gereken bir hasta için Özel Kaleminiz devreye girdi. Uğraşıyoruz, bunların olduğunu biliyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kuşoğlu, sürenizi uzatıyorum.
Buyurun.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ediyorum.
İstanbul'da yoğun bakım hizmetleri için yer bulunamadığını biliyorum. Sıkıntılar çok, ambulansa da ihtiyacımız var ama bunun bir planı, programı olmalı, bir harcama tablosu da olabilmeli. Özellikle onları verebilirseniz memnun olurum, Komisyon olarak da memnun oluruz.
Yine, 64'üncü Hükûmetin 2016 yılı Eylem Planı'nda, sizin altı ay ve bir yıl içerisinde yapacaklarınız var. Bunlardan bir tanesinde "Sağlık araç ve gereçleri ile stratejik ve yerli ilaçların geri ödeme, fiyatlandırma ve ruhsatlandırma süreçleri iyileştirilecek." diyorsunuz. Şimdi, bu önemli bir konu. Sağlık araç ve gereçleri ile stratejik ve yerli ilaçların geri ödeme ve fiyatlandırma ve ruhsatlandırma süreçleri iyileştirilecek, SGK'yla birlikte bu konuda çalışma yapacaksınız. Mesela, bunların bütçeye etkisi ne olacak? Ne getirip ne götürecek? Bunlarla beraber bir etki analizi yapabilirseniz daha doğru olur.
Dün Avrupa Komisyonundan bir heyet geldi, bize şunu sordu: "Siz sürekli olarak söylüyorsunuz 'Mültecilerle ilgili, Suriyelilerle ilgili şu kadar harcama yaptık, bu kadar...' Bunu bütçede denetliyor musunuz?" "Denetliyoruz." dedi Sayın Başkan, biz de devreye girip "Haberimiz yok, denetlemiyoruz." diyemedik. Yani, bazı rakamlar var da...
BAŞKAN - "Denetliyoruz." demedim ya, yapmayın, durun; "Denetliyoruz." demedik.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, demedim ben, geçen sene...
BAŞKAN - "Kurumlar üzerinden" dedik efendim yani kurumlar denetleniyor.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Evet ama şunu söylemedik... Bizim AFAD geçen sene dedi ki: "Biz üç buçuk senede Suriyeliler için 4,6 milyar dolar harcama yaptık. Bu sene 8 milyar dolar harcama yaptık." Yani üç buçuk senede 4,6 milyar...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Ben size ilave süre daha vereyim, bu uzun bir konu.
Buyurun.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - ...bu sene 8 milyar dolara çıktı. Siz geçen sene bir rakam verdiniz mesela. Şimdi bunu soruyorum ben: Suriyelilerle ilgili olarak harcamalarımız ne oldu 2015 sonu itibarıyla, şu anda? Geçen sene verdiğiniz rakam galiba 580 milyon liraydı, bu sene neye çıktı, onu soruyorum. Biz bunların denetimini yapamıyoruz. Yani, bütçe olarak, Plan ve Bütçe Komisyonu olarak, Meclis olarak bunları kalem kalem bilmemiz, neye, ne kadar harcama yapıyoruz görmemiz, anlamamız lazım; bütçe niçin isteniyor, bilmemiz lazım. Bunlar yok, bunları söylüyorum. Özellikle Başkanlığın, bizim Divanın bu konuda daha hassas olması gerekir. Hem Sayıştay raporları konusunda hem de Sayın Bakanlarımızın buraya geldiklerinde bir önceki yılla ilgili hesap vermesi ve yeni bütçe istemeleriyle ilgili daha detaylı bilgiye sahip olmaları lazım.
Yine, 47'nci madde, Eylem Planı'nın: "Plazma ürünleri ve aşılarının yurt içinde üretimi için model hazırlıkları tamamlanacak ve ihale sürecine geçilecek." Bu da aynı şekilde paraya müteallik bir konu. Bunlarla ilgili de bilgi verebilirseniz memnun olurum.
Yine, bir yıl içerisinde yapılacak olanlar var: "Evde sağlık uygulaması yaygınlaştırılacak." Sayın Bakanım, özellikle ne kadara mal oluyor, kaç kişi, bununla ilgili bilgi verebilirseniz... Önemli çünkü bu sadece sizi değil, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını da ilgilendiriyor, onlarla birlikte yürütülüyor. 12 ilde yürütülüyormuş bu çalışmalar, pilot uygulamaymış. Şimdi daha da genişletilecek. Bununla ilgili ne kadar çalışma var?
Bir de "Uyuşturucuyla mücadeleyle ilgili daha da etkinlik sağlanacak." diyorsunuz, öyle bir eylem planınız var. Uyuşturucuyla ilgili de istatistiki bazı bilgiler verebilirseniz memnun oluruz. Toplumda bu uyuşturucu konusu...
BAŞKAN - Lütfen toparlar mısınız.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sigarayla mücadelede gerçekten başarılı oldunuz Hükûmet olarak, bunları takdir ediyoruz ama uyuşturucu konusu da tam tersi oldu yani sigarayla mücadelede başarılı olan bir Hükûmet, döneminde uyuşturucuda tam tersi bir şekilde dibe vurdu. Yani, belki cumhuriyet tarihinin en kötü, uyuşturucu bağımlılığıyla ilgili ya da uyuşturucu konusuyla ilgili, kullanımıyla ilgili, özellikle genç ve çocuklarda kullanımıyla ilgili sıkıntılar yaşadığımız bir dönem.
Bir de kamu-özel ortaklığıyla ilgili hastanelerin durumu, oradaki riskimizle ilgili bilgi verebilirseniz memnun olacağız.
Birkaç konu daha var, onları da sorular bölümünde soru olarak sorayım.
Tekrar hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Teşekkür ediyorum.