KOMİSYON KONUŞMASI

SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Size başarılar diliyorum Sayın Bakanım. Umarım meslektaş olarak bizleri daha iyi anlayacağınızı düşünüyorum.

Bölge insanı olarak, bölge milletvekili olarak Ovacık, Kaledran, Melleç, Narlıkuyu, Mamure Kalesi, Ortaburun gibi bölgeleri iyi bildiğinizi tahmin ediyorum. Buralar Mersin'in turizm bölgesi olarak ilan edilmiş ve planlara işlenmiş bölgeleri.

Yine, bu sene baktığımızda geçtiğimiz yıl üretimde ve ihracatta en fazla tarım ürünü ihraç eden il Mersin. 450 milyon liranın üzerinde ihracat yapıldı 2015 yılında. Ama bu bölgede Akkuyu diye bir santral kuruluyor, nükleer santral kuruluyor. Bu bölgede, yine, Yeşilovacık'ta bir çimento fabrikası kuruldu. Bu çimento fabrikası Afrika'dan getirilen kömürle çalıştırılıyor. Yine, bunun yanına 2 bin megavat büyüklüğünde yeni bir termik santral çalışması var. Bu bölge Türkiye'nin en bakir bölgesi. Turizm açısından da en iyi şekilde değerlendirilebilecek bir bölge. Maalesef bu konuda size görev düştüğünü düşünüyorum.

İkinci konu demin sunumda gördüğümüz enerji kimlik belgesiyle ilgili. "1/1/2011 tarihinde başlayan süreçte bugüne kadar 350 bin verildi." diye yazıyor, "2/5/2017'ye kadar da yani on beş ay sonrasına kadar da tüm mevcut binalarda olacak." diyorlar. Bu pek mantıklı gelmedi bana çünkü Türkiye'de 20 milyon civarında konut var. Bunlara bu kadar sürede enerji kimlik belgesi vermek mümkün görünmüyor.

Yine, bizlerin meslektaş olarak önemli bir konusu var, müteahhitlik mesleği konusu. Türkiye'de her mesleğin belli bir disiplini var ama bir tek müteahhitlik kurumu, özellikle özel müteahhitlik yapan yani yap-sat dediğimiz işi yapan insanlarla ilgili bir yasal altyapı yok. Bu alan herkesin faaliyet gösterebileceği bir alan olmaktan çıkarılmalıdır. İnşaat yapacak firmaların da belli eğitimlerden geçmesinin veya yeterli teknik altyapıya sahip olmalarının Türkiye açısından önemli olduğunu düşünüyorum.

Gene, Türkiye'nin önemli konularından birisi yapı denetim konusu. Özellikle müteahhitlerin kendilerini denetleyecek yapı denetim firmalarını kendilerinin seçmelerinin mevcut sistemin en önemli açmazlarından biri olarak gözüküyor. Denetimlerin etkili bir biçimde yapılabilmesini engelleyen bu sistemin önlenmesi yapı denetim kuruluşlarına verilen işlerin Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca bir kura veya elektronik dağıtım sistemiyle dağıtılması uygun olacaktır. Bu sistem tüm yapı denetim firmaları tarafından şeffaf olarak takip edilmelidir. Ayrıca, yapı denetim uygulaması dışında olan okul, hastane gibi kamu kurumlarında 4708 sayılı Yapı Denetimi Kanunu kapsamına alınması doğru olacaktır. Yapı hizmet bedelinden daha önce yatırılan tutarların yüzde 1'i ruhsat veren idarenin, yüzde 1'i de Bakanlık payı olarak toplam yüzde 2 olarak hakedişlerden kesiliyordu. Sonra bu pay ilgili idarelere yüzde 3, Bakanlık payı olarak da yüzde 3, toplamda yüzde 6 hakedişlerden kesilmesi uygulamasına geçildi. Bu, yapı denetim kuruluşlarına ağır geliyor.

Devlet memuru zaten maaşını devletten almaktadır. Yapı denetim hizmetini yaparken bu bedelin yapı denetimlerinden alınması yapı denetim firmalarını da zayıflatmaktadır. Yapı denetim firmalarıyla ilgili verilen rakamlara da baktığımızda buradan da anlaşılıyor ki 2.463 adet izin belgesi verilen firma var. Buna karşılık faal olan 1955. Demek ki burada ciddi bir sıkıntı var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Ek süre veriyorum.

SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim.

Ayrıca, yerel yönetimlerin güçlendirilmesi her konumda dile getirilir ama belli yönetmelik ve yasalarla bu yetkiler maalesef merkezlere alınmakta ve resen yapılarak imar planları ve yereldeki insanların düşünceleri ve temsilcilerin aldıkları kararlar aşılarak bunlar kale alınmamaktadır. Bu konu da önemle üzerinde durulması gereken bir konudur. Diğer meslektaşlarımız tarafından üzerinde önemle durulan yüksek yapılar yönetmeliğinin çıkarılmasıdır. Bu konuda ciddi bir eksikliktir.

Ayrıca, ilçelerimizdeki imar yönetmelikleri ve çıkan yönetmeliklerle ilgili farklı uygulamalar var. Yönetmeliklerin net ve anlaşılır olması gerekiyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Kuyucuoğlu, tekrar ek süre veriyorum.

SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim.

Özellikle çekme mesafeleri konusunda farklı belediyeler farklı uygulamalar yapmakta. O nedenle, bu konunun üzerinde durmanın faydalı olacağını düşünüyorum. Meslekten birisi olarak da biliyorum bu konuların üzerine eğileceksiniz.

Teşekkür ediyorum.