| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü d) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü e) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 21 .11.2022 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Başkanım.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz, Sayın Bakanım, Bakan Yardımcılarımız, çok değerli bürokratlarımız, basın mensuplarımız; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ulaştırma Bakanlığımızın bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Tabii, AK PARTİ 2002 yılında Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan önderliğinde iktidara geldiğinde "Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak." demişti. O dönemde, ilk defa, biz duble yolları yapmaya başladığımızda muhalefet bunlarla âdeta dalga geçti, bunları bizim yapamayacağımızı zannettiler ve neticede bugün geldiğimiz noktada aşağı yukarı 6 bin kilometre olan duble yolu tam 28.800 kilometreye çıkarmışız. Bu dile kolay yani bunu yapmak çok kolaymış gibi gözüküyor ama öyle herkesin yapabileceği bir yol değil. Bugün, Türkiye'nin geneline baktığımız zaman, sade duble yollar değil aynı zamanda tek gidiş-geliş olan yollarla biz Türkiye'yi âdeta yeniden imar ettik, sanki sıfırdan bir Türkiye aldık ve Türkiye'yi buralara getirdik.
Şimdi, düşünebiliyor musunuz o dönemdeki araç sayısı aşağı yukarı 8 milyonmuş, bugün aşağı yukarı 26 milyona çıkmış ve eğer biz bu imkânları vatandaşımıza sunmasaydık... Biz, işte, geçtiğimiz gün havaalanına gittik; havaalanında, Pursaklar'da Melih Gökçek döneminde yapılmış olan o tünelin bir bölümünde, az bir yerinde, aşağı yukarı 500 metrelik yerde bir çalışma vardı; inanın, trafik âdeta böyle sıkışmıştı. Eğer biz bu yatırımları yapmasaydık Türkiye'nin her tarafında bunları yaşayacaktık çünkü biz bunları yaşadık; eskiden Uşak'tan Ankara'ya gelirken hem ne kadar çok zaman kaybettiğimizi hem de ne kadar çok trafik kazalarıyla karşı karşıya geldiğimizi ben biliyorum ve bugün, işte, trafik kazalarındaki azalma oranı da aşağı yukarı yüzde 80'lere çıkmış.
Şimdi, iktidar daha önceki dönemde, şehir içinde, Ankara'da ODTÜ'nün içinden geçen 1071 Malazgirt Bulvarı'nı açtığı sırada özellikle CHP hep karşı çıkıyordu yani "Biz ağaçlardan yanayız." diyorlardı ve şimdi ben bakıyorum, işte, CHP'li bir belediye başkanı geldi, hiç "Yeni bir yol yapılmış mı?" diye bakmıyorsunuz veya madem ağaçlardan yanaydınız ve diyelim ki o yolu da kullanmak istemiyordunuz, hadi, bugün kapayın da bir kullanın bakalım bir yani Türkiye ne hâle gelecek, Ankara ne hâle gelecek. Dolayısıyla da şunu demek istiyorum yani eleştirmek çok kolay bir şey, yapmak zor.
Diğer taraftan şunu ima ettiler... Biz sadece kara yollarını yapmadık aynı zamanda Türkiye'yi hızlı trenlerle de buluşturduk ve ilk defa Ankara-Eskişehir, daha sonra Ankara-Konya, Ankara-İstanbul, işte Karaman olmak üzere hızlı trenlerle milletimizi buluşturduğumuz gibi, şimdi işte pek çok ilden de bu talep var, bizim Uşak'ımızda da bu talep var, inşallah bunun da çalışmaları devam ediyor, yüzde 54 oranında bitmiş, orada önemli tünelleri kazdık ve geçtik.
Şimdi, sadece Ulaştırma Bakanlığımız şehirler arası hızlı tren değil, aynı zamanda İstanbul'daki Marmaray, Ankara'daki Başkentray, İzmir'deki İzban, İşte Antalya var, Gaziray var. Şimdi muhalefet partisi diyor ki: "İşte buralara siz yapıyorsunuz ama bunun bedelini belediyelerden alıyorsunuz." O zaman, madem arkadaşlar, işte, Ankara'da almıyoruz, Ankara'daki Esenboğa Havalimanı'yla Ankara arasındakini yapın, parayı da siz ödeyin madem biz yapmayalım, yaptığımız zaman madem parasını sizden alıyoruz, siz yapın bunu arkadaşlar.
Diğer taraftan diyorlar ki: "Ya bize borçlanma yetkisi vermiyor." Arkadaşlar, tüm belediyelerdeki borçlanma yetkisi bellidir. Borçlanma yetkisi nedir? Eğer sizin bütçenizin 2 katından fazla borcunuz varsa arkadaşlar hiçbir belediyeye bu borçlanma yetkisi verilmez. Siz o borçlanma yetkiniz olmadığı hâlde kanunları delmek istiyorsunuz. Diyelim ki yurt dışından borçlanmak istiyorsunuz yani öyle yağma yok, hiç kimseye ayrıcalık da yok, yani bunu bilesiniz. Diğer taraftan arkadaşlar biz...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Vicdansızsınız, sizin ruhunuzda adalet yok.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hangi belediyeye verilmiş? Aynı şekilde Uşak Belediyesinin de borçlanma yetkisi yok. Borçlanabiliyor muyuz? Borçlanamıyoruz. Yani bu sadece size uygulanan bir şey değil.
Diğer taraftan havaalanları... Gerçekten de önceden dünyanın 50 ülkesine 60 noktaya uçuyormuşuz, bugün 130 ülkeye 341 noktaya uçuyoruz arkadaşlar ve dolayısıyla da bugün pek çok ülkeye kısa zamanda ulaşan bir ülkeyiz.
Şimdi, İstanbul Havalimanı'nı eleştirenlerin ufuklarının ne kadar dar olduğunu görüyorum. Eğer biz İstanbul Havalimanı'nı yapmamış olsaydık bu hava trafiğinde, yolcu sayısında dünyada 6'ncı sırada, Avrupa'da 2'nci sırada olamazdık arkadaşlar. Bu vizyon meselesidir ve dolayısıyla da burada şunu hep söylüyorsunuz: "Ya işte Kütahya havaalanı, Zafer Havalimanı." Ya, Zafer Havalimanı'nın yapımı mesela, 3 tane şehre hitap ediyor ve normalde kurgulanması normal ama buradaki en büyük zafiyet ne? İstanbul'un yakın olması, İstanbul uzak olsa o havalimanı çalışır. Normalde 3 tane şehre ayrı ayrı havaalanı yapacağınıza, tekine bir tane yapıyorsunuz ve diğer taraftan şu var arkadaşlar: Zafer Havalimanı'nın toplam yapımı, işletmesi hepsinin maliyeti nedir? Aşağı yukarı 87 milyon euro, tamam mı. Peki, -Sayın Bakanımız da söyledi- sadece Antalya Havalimanı'ndan yirmi beş yılda alınacak para 8 milyar euro. Peki, diğer taraftan, İstanbul Havalimanı'ndan yıllık alacağınız para 1 milyar euro. Arkadaşlar, bunun yanında bunun şeyi bile olmaz, bunun hepsini toptan değerlendirmek lazım.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şirketin kasasına 208 milyon avro girecek.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Deniz Bey, size söz vereceğim, o zaman fikirlerinizi ifade edersiniz. Böyle bir usulümüz yok, sizi usule uymaya davet ediyorum.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Neticede şu var arkadaşlar...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şirketin kasasına 208 milyon avro girecek.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Karşılıklı konuşma usulümüz yok.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diyelim ki işletme sahipleri olarak...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kamu kaynağıyla yapılsa...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Deniz Bey, böyle bir usulümüz yok, rica ediyorum.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diyelim ki bir yerdeki, bir semtteki işletmesi çok kâr eder, diğer semtteki işletmesi daha az kâr eder ve dolayısıyla da...
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kamu kaynağıyla yapılsa 87 milyon avro çıkacak, şirketin kasasına 208 milyon avro girecek.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sıra size geldiğinde fikrinizi söylersiniz.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Dolayısıyla da yani sadece bula bula bulmuşsunuz, bir Zafer Havalimanı, dilinize pelesenk etmişsiniz, onu söyleyip duruyorsunuz. Diğer taraftan arkadaşlar, ben size şunu söyleyeyim: Zamanla arkadaşlar, yap-işlet-devret modeli kâra geçecek.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - İsmail Vekilim, Uşak Havalimanı ne olacak?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, fikirlere tahammül etmezseniz demokrasiden bahsedemezsiniz, rica ediyorum.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Uşak Havalimanı'nı açıyor musunuz, açmıyor musunuz?
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diyorsunuz ki: "Geçenden de para alıyorsunuz, geçmeyenden de." Aslında yanlış söylüyor bunlar, Sayın Bakanım.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Özkan Bey, çok heyecanlandı Uşak'la ilgili.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Çünkü yap-işlet-devrette geçenden daha fazla, geçmeyenden daha az alıyorsunuz ama öbür türlü geçenden de geçmeyenden de eşit alıyorsunuz. Şimdi, burada tabii ki hizmete hızlı ulaşmanın bir bedeli var arkadaşlar. Eğer biz sizin dediğiniz gibi yapsaydık bugün Marmaray olmazdı, ondan sonra, Avrasya Tüneli olmazdı, ondan sonra, Yavuz Sultan Selim Köprüsü olmazdı, Orhangazi Köprüsü olmazdı, Çanakkale Köprüsü hiç olmazdı arkadaşlar. Biz sizin kafayla gitseydik arkadaşlar Türkiye'de hiçbir şey olmazdı, ulaşım bugün oldukça sıkıntılı hâle gelirdi, zaten Türkiye'yi de bu kadar da büyütmeniz mümkün değildi ve dolayısıyla da o yollar, o günün şartlarında size yetiyormuş gibi görünebilirdi.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - İsmail Vekilim, Uşak Havalimanı ne oldu?
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diğer taraftan, tabii ki biz de Uşak Havalimanı'nın açılmasını isteriz ama şu var: Türkiye'de, dünyada olduğu gibi bir Covid yaşandı ve bu Covid sürecinde Türk Hava Yolları zarar etti ama Türk Hava Yolları bu zararını kapatması için yurt dışında pek çok imkân yakaladı ve dolayısıyla da iç hatlarda zarar ediyordu ve daha çok dış hatlara yöneldi ve Uşak Havalimanı'nda da zarar ediyordu. Bugün diyelim ki Uşak Havalimanı'nda aşağı yukarı 120 personel var, bu personele devlet maaşını veriyor.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Uşak Havalimanı'nın yolcu garantisi yok.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Özkan Bey, sakin olun, Özkan Bey, heyecanlanmayın.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Yanlış söylüyor.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sakin olun, sakin.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Şimdi şöyle bir şey, burası Uşak Havalimanı diyelim ki, çok verimli olsa zaten Türk Hava Yolları da çalışır, diğerleri de çalışır.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Yolcu garantisi yok.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Tabii ki burada belli bir külfete katlanmak lazım, bizim de arzumuz Uşak Havalimanı'nın açılmasıdır, bunun için de gayret gösteriyoruz.
Sayın Bakanım, yani onlar ne söylerse söylesinler biz diyoruz ki: Biz iş yapmaya devam edeceğiz. Bugün de işte, inşallah, Ankara-Uşak-İzmir hızlı treninin tabii bir an önce bitmesini istiyoruz, sizler de gayret gösteriyorsunuz. Diğer taraftan, şehrimizde pek çok yatırımlar yaptınız, Allah razı olsun ama bitmeyen, süren diyelim ki Uşak Çevre Yolu'dur, Eşme-Ulubey-Uşak Yolu'dur, bunların bir an önce bitirilmesi bizim vatandaşlarımızın en büyük talebi.
Tabii, diğer taraftan da PTT gerçekten de çok güzel hizmetler veriyor ve hem postane hizmetleri yaparken, aynı zamanda kuryecilik, kargo hizmetleri veriyor, aynı zamanda bir alışveriş merkezi gibi diğer özel sektörlerle yarış yapıyor, bundan dolayı da ben PTT Genel Müdürümüz ve çalışanlarına teşekkür ederim.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son yarım dakikanız.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Bakanım, şunu demek istiyorum: Biz "Durmak yok, yola devam." diyoruz, Allah yolunuzu açık etsin, sizlerden ve ekibinizden Allah razı olsun diyorum, Allah'a emanet olun.