| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı e) Rekabet Kurumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 08 .02.2016 |
SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, Sayın Bakanım, değerli Komisyon üyeleri, çok değerli basın; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Evet, ulaşım gerçekten bir ülke açısından, gerek ekonomik gerek sosyal açıdan, ülkenin gelişimi açısından çok önemli bir konu. Türkiye Cumhuriyeti devleti kurulduğunda -demin Bakanımız da ifade etti- 4.800 kilometre civarında bir demir yolu devralmıştık, ciddi bir kara yolumuz yoktu. Sevgili Atatürk ciddi bir atılım başlattı ve 8 bin kilometre civarına ulaşan bir demir yolumuz oldu, bugün baktığımızda rakamlara 11.318 kilometre. Son on iki yılda yaptığımız duble yol için "4 bin kilometreden 24 bin kilometreye çıkarttık." diyoruz, demek ki 6 kat civarında bir artışımız olmuş. Maalesef, hava yollarında ciddi bir artış olmasına rağmen, gelişme olmasına rağmen demir yollarımızda ciddi bir artış sağlayamadık. Tabii, demir yolları -demin Zekeriya Bey de ifade etti- bu sosyalist ülkelerin sanki bir ulaşım sistemiymiş gibi lanse edilerek -ülkemizde 1950'li yıllarda başlayan bir kara yolları hamlesi var- bir kenara atıldı. Ondan sonra arkasından gelen otomotiv sektörünün Türkiye'de geliştirilmesiyle, işte bu kara yolu, otomotiv sektörü konuyu bu noktaya kadar getirdi. Demek ki hava yolları bugün ciddi bir yolcuyu transfer ettiğine göre, demir yollarımız da geliştirildiğinde bu kara yolları üzerindeki ciddi bir yükü transfer etme konusu var. O nedenle, demir yollarına, gösterilen bu planların, programların dışında daha da önem vermemiz gerektiği aşikâr .
Türkiye gelecekte... 2023 hedefi vardı Hükûmetin: "500 milyar ihracat" diye hedef koymuştu. Her ne kadar bu hedef bugün reel olarak gerçekleşmiyor gibi görünecek ise de -çünkü 160 milyar dolarlardan 140 milyar dolarlara düştük- gelecekte yine de Türkiye Cumhuriyeti kendini toparlayacak ve bu rakamlara ulaşacak.
Tabii, bu ihracatı nereden yapacağız? Büyük oranda deniz yollarıyla yapacağız. Türkiye'nin en önemli lojistik kentlerinden biri İstanbul, 1 numarası, 2 numarası da Mersin; Türkiye'nin Akdeniz'e açılan kapısı, en büyük limanı. Şimdi "500 milyar dolar ihracat yapacağız." diyorsak bununla ilgili genişletme çalışmalarına şimdiden başlanması lazım.
Bir başka şey: Gene Çukurova Türkiye'nin en önemli ekonomik bölgelerinden biri. Sayın Bakanımızın da katıldığı bir törenle, biliyorsunuz, Çukurova Havalimanı'nın temelleri - hatırladığım kadarıyla yaklaşık olarak üç sene oldu- atıldı, daha sonra atıl olarak kaldı ve bu devam etmedi, müteahhit işi bıraktı. Sonrasında ne oldu? İşte, 1 Kasım seçimleri öncesinde, bir önceki Ulaştırma Bakanımız Sayın Lütfi Elvan'ın Mersin'de, Tarsus'ta ve ilin değişik yerlerinden billboardlarda resimleri var, 16 Ocak 2016 tarihinde ihalenin yapılacağı sözü var, her yerde bu ilan edildi. Daha sonra aralık ayı içerisinde -hatırladığım kadarıyla 7 Aralık olabilir- bu ihalenin teknik nedenlerle iptal edildiği Resmî Gazete'de yayımlandı. Şimdi, bir ihaleyi yapıyorsunuz, bir müteahhit başlıyor, işte yüzde 15-20'sini, bir miktarını yapıyor, daha sonra yapımdan, bir şekilde, sıkıntılar nedeniyle vazgeçiyor. Siz daha sonra tekrar ihaleye çıkıyorsunuz ve "Teknik nedenlerle bunu biz iptal ettik." diyorsunuz. Bu sadece bir seçim vaadi miydi? Şu anda gösterilen o programda da bunların tekrar yapılacağı konusunda bir ifadeyi göremedik.
Evet, şimdi, demin ifade ettiğim gibi Mersin bir lojistik kenti ama bir lojistik merkezi yok, bu konuda yıllardır çalışılır. Bu konuda, Yenice'deki lojistik merkezinden bahsetmiyorum ama Mersin'de bir çalışma vardı. Sayın Bakanım sizin de bilginiz var ama sekiz dokuz sene geçti ama bu hâlâ realize edilemedi.
Yine, Mersin gibi lojistik kentin başka bir sorunu var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kuyucuoğlu, ek süre veriyorum.
SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim.
Ben hızlı geçeyim o zaman.
Yine, Antalya duble yolu bizim için çok önemli bir yol hem turizm hem ekonomik açıdan. On üç yıldır devam eden bir yol burası. Sayın Bakanım, 2003 yılında başladı, hâlâ 52 kilometresi yapılmadı. Antalya duble yolu on üç yıl oldu başlayalı, hâlâ 52 kilometresi var.
Şimdi, Çeşmeli-Taşucu Otoyolu'nun bağlantısı yapılacak diye programda gördük. Ama, biliyorsunuz, Mersin Limanı yetersiz kalacak, Taşucu Limanı'nın da genişletilmesi gerekiyor ve devreye alınması gerekiyor, çalışıyor ama... Bir limanın çalışması için demir yolu bağlantısının da olması lazım. Onun için, Mersin-Taşucu ve Taşucu-Karaman hattının da bağlanması lazım, İç Anadolu'nun gerek limanlara çıkması açısından gerekse Taşucu bağlantısının yapılması açısından.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tekrar buyurun.
SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Peki, teşekkür ediyorum.
Yine, biliyorsunuz, bir Kazanlı-Tarsus turizm bölgemiz var. Akdeniz Oyunları'ndan bir sene önce Sayın Zafer Çağlayan Tarsus'ta -şelalede- yaptığı toplantıda, buranın bitirileceğini, yapılacağını ve Akdeniz Oyunları'nda sporcuların burada kalacağını ifade etti. Oradaki yolun da ihalesi yapıldı; sadece 4,2 kilometresi yapıldı, maalesef, gerisi hâlâ yapılamadı ve bu atıl hâlde duruyor.
Son olarak şunu ifade etmek istiyorum: Kent içi ulaşımda raylı sistemler çok önemli. Bugün baktığımızda, 12 tane ilimizde raylı sistemle ilgili çalışma var; bunların 5 tanesinde Ulaştırma Bakanlığı katkı veriyor, destek veriyor. Yalnız bunlardan 4 tanesi AKP'li belediye, 1 tanesi -İzmir- CHP'li. Yalnız onda da anladığım kadarıyla bütçeden bir katkı verilmiyor, altyapı kullandırılıyor sadece.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Şimdi, beklentimiz şu: Sadece Türkiye'de 5 tane büyük il değil, Mersin gibi 1 milyon civarında nüfusu olan iller de var. Hakkaniyet ölçüsünde Ulaştırma Bakanlığının Mersin'le ilgili raylı sistemde de desteğini bekliyoruz.
Teşekkür ediyorum.