KOMİSYON KONUŞMASI

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Değerli Başkanım.

Çok kıymetli Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli milletvekilleri, çok Saygıdeğer Bakanım, Değerli Bakan Yardımcılarım, Adalet Bakanlığımızın çok değerli bürokratları, Danıştay, Yargıtay, Anayasa Mahkemesi, Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Hâkimler ve Savcılar Kurulu, Türkiye Adalet Akademisi, Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumu ve Kişisel Verileri Koruma Kurumundan değerli bürokratlar, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Adalet Bakanlığımızın 2023 yılı bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum.

Sözlerime başlamadan önce, pazar günü Beyoğlu'nda alçak bir terör saldırısıyla karşı karşıya kaldık. Orada vefat eden 6 kardeşimize Allah'tan rahmet diliyorum, mekânları cennet olsun; 81 yaralımız var, onlara da Rabb'imden acil şifalar diliyorum.

Tabii, terör birlik ve beraberliğimizi ve istikrarımızı her zaman hedef almıştır, inşallah bundan sonra da hedeflerine ulaşamayacaktır. Ülke olarak, yürütme olarak, Meclis olarak hep beraber güçlü bir duruşla inşallah bunların da üstesinden geleceğimize inancımız tamdır.

Değerli Başkanım, değerli milletvekilleri; Gazi Meclisimiz, Adalet Bakanlığımız ile Adalet Komisyonu yasama faaliyetinin yürütülmesinde birlikte uyum ve iş birliği içinde bugüne kadar birçok yasal düzenlemeye imza attık. Birlikte çalışarak 6 yargı paketini, milletimizin ve adalet teşkilatımızın ihtiyacı olan kanun düzenlemelerini yoğun, detaylı hazırlık çalışmaları neticesinde yasalaştırmayı da gerçekleştirmiş olduk. Bu süreçle ilgili tüm bakanlıklarımız gibi Adalet Bakanlığımızın da uygulamadan gelen tecrübesi ve birikimiyle bizlere en üst düzeyde katkı sunduğunu ifade etmek isterim; bu katkılarından dolayı da Adalet Bakanımız Bekir Bozdağ'ın şahsında tüm Adalet Bakanlığı bürokratlarına teşekkür ediyorum.

AK PARTİ olarak, tabii, iktidara geldiğimiz dönemden bugüne kadar, ölüm cezasının kaldırılması, Devlet Güvenlik Mahkemeleri ve Özel Yetkili Mahkemelerin kapatılması, Cumhurbaşkanını seçme yetkisinin halka verilmesi, kadın-erkek eşitliğini sağlayacak pozitif tedbirlerin önünün açılması, Kamu Denetçiliği Kurumunun kurulması, Çocuk Koruma Kanunu, bilgi edinme hakkı, Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru hakkı, milletvekili seçilme yaşının 30'dan 18'e indirilmesi, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesi gibi çok sayıda örnek vermek mümkündür.

Ben, tabii, burada, Sayın Cumhurbaşkanımızın 2019 yılında açıklamış olduğu Yargı Reformu Strateji Belgesi ve devamındaki İnsan Hakları Eylem Planı kapsamında bugüne kadar Adalet Komisyonumuzla birlikte Genel Kurulumuzda çıkarılan 6 tane yargı paketi üzerinde açıklamalarda bulunacağım. Açıklanan 250 faaliyetin 175'inin uygulamaya geçtiğini ifade etmek isterim. Burada birinci yargı paketini izah etmeden önce biraz önce değerli hatiplerimizin ifade ettiği birkaç hususa değinip daha sonra yasal düzenlemeler üzerinde açıklamalarda bulunacağım.

Değerli hatipler öncelikle tabii gündemimiz Adalet Bakanlığımızın bütçesi olmasına rağmen farklı açıklamalarla beraber adaleti değerlendirmeye ve adalet terazisini anlatmaya çalıştılar ama tabii bunlarda ne derece başarılı oldular kendilerine sormak lazım. Mesela, bir hatibimiz dedi ki: "Türkiye dünyada buğday tüketen ülkeler sıralamasında 1'inci sırada." Neye dayalı olarak söyledi ben anlamış değilim yani, internete girseniz FAO'nun, Gıda ve Tarım Örgütünün açıklamalarında Türkiye'nin hangi sırada olduğunu çok rahat görürsünüz; bir dönem önce 10'uncu sırada, 8'inci sırada, bu dönemde de 7'nci sırada.

MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Batman) - Aç değiliz diye mi sevinelim?

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Ciddiyete davet etme adına söylüyorum.

Yine, ben Güney Kore Dostluk Grubu Başkanıyım. 1 dolar 1.407 Won'dır, yine 1 dolar 135 Japonya Yeni'dir. Yani buradan ekonominin neresini izah edersiniz? Şu anda da 1 dolar 18,5 liradır. Neyi kıyaslıyoruz? Neyi anlatmaya çalışıyoruz yani? Garip bir durum.

Yine mesela çoklu baro anlatıyor "Adalette temsil." diyor, "Çoklu baro niye yanlıştır?" diyor, "Biz kaldıracağız." diyor; mesela, son İstanbul Barosu seçimleri... 56.300 kayıtlı avukat var, seçilen Başkan -rakamı yanlış söylemeyelim- 7.096 oyla seçiliyor yani yüzde 12,5'la bir baro yönetimi seçiliyor, burada temsilde adaletin sağlandığını söylüyor yani bu nasıl bir seçimse. Yani 56 bin avukatın sadece 7 bini bu arkadaşı, yönetimini desteklemiş,

CAVİT ARI (Antalya) - Başka oy kullananlar yok mu?

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Tabii doğru yani olabilir. Haklısınız...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sıra geldiğinde fikrinizi söylersiniz.

Cavit Bey, rica ediyorum, herkes fikrini söyleyecek, teamül içinde de dinleyeceğiz.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Arkadaşlar, ben de cevap verebilirdim, bir cümle olarak cevap verebilirdim.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Karşılıklı konuşma usulümüz yok.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Herkes dinledi yani lütfen dinleyin.

CAVİT ARI (Antalya) - Dinliyoruz da yani.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Biz Muharrem Bey'e müdahale ettik mi Cavit Bey? Etmedik, lütfen ya.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Çok söylenecek söz vardı, niye söylemedik ki acaba?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Çok ağır sözler söylendi ve dinlendi, herkes tahammül etti yani, sırası gelince konuşacak insanlar.

Cavit Bey, rica ediyorum...

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Mesela, böyle, nerede hazırlandığı belli olmayan garip bir şekilde Hukukun Üstünlüğü Endeksi üzerine şöyle bir şey başladı: Uluslararası bir dernek, kim fonluyor, nasıl fonluyor? "Hukukun Üstünlüğü Endeksi'nde Türkiye -en son baktım Google'dan, yine uyduruk bir rakam- 139 ülke arasında 117'nci sırada."ymış. Mesela, öncesindeki ülkelere bakıyorsun, garip garip ülkeler. Mesela diyorsun ki: Kardeşim başlık ne? Hangi başlıkta Türkiye'ye geldin? Kaç kişiye hangi soruları sordun? Ne zaman sordun? Hangi bölgede sordun? Kimlere sordun? Hani mesela, arkadaşlar söz alırken böyle hep bilimsel verilerden bahseder, bilimsel veri... Arkadaşlar, lütfen, bilimsel verilere dikkat edelim... Dikkat edin. Efendim, en son endeksi 100 bin kişide yapmış. Nerede yapmış mesela? İran'da, Pakistan'da, Hindistan'da hangi bölgede yaptın? Verilerini bir açıkla bakayım. Verilerden, başlıklardan biri de şu: Şeffaflık, hesap verilebilirlik.

Bazı ülkeler var, devlet yapısı yok yani mesela Afrika, Orta Doğu, Avrupa ülkelerinde -arkadaşlar nasıl ziyaretler ediyor, bilmiyorum- Bazı mahallelere, bölgelere giderken uyarılırsınız: Gece şu saatten sonra çıkmayın. Açıktan bir para mara alışverişi yapmayın. Avrupa ülkelerinde söylerler bunu. Metrolardan çıkışta şunu yapın, bunu yapın derler ama hukuk orada çok üstündür, hukukun güvenliği vardır oralarda. Nasılsa yani? Garip.

Mesela, son dönemlerde, başta Almanya olmak üzere -insan utanır biraz, bu, Avrupa Birliği Komisyonunda da rapor hâline geldi- 100 binin üzerinde mülteci çocuk kayıp, 100 binin üzerinde; benim yüreğim yanıyor. Hangi mafya grubuna, hangi uyuşturucu kaçakçılarına, hangi organ kaçakçılarına bu çocuklar teslim edildi? Nerede hukuk orada? Nerede güvenlik? Ayıptır yani ülkenizi değerlendirirken bilimsel veriler ışığında ciddi, doğruluğundan emin olunmuş bir şeyler söyleyin.

Mesela adı bilmem kim? Söyleyelim: Efendim, Türk Tabipleri Birliği Başkanı televizyonda bir şey seyrediyor "Kimyasal silah kullandığına dair veriler var." diyor, doktor bunu diyen. Ya, insan bir utanır. Fiziki muayene yaptığında bile insanların genel tahlilini, filmini ve diğer hususlarını incelemeden bir doktorun bu şekilde beyanda bulunması mümkün mü? Türk Tabipleri Birliği Başkanıymış... Bir tane de böyle tarafsız, kendi ciddi, tıpçı olan birisi demedi ki: Ya, sen ne utanmaz bir insansın. Bizim mesleğimize hakaret ediyorsun, mesleğimizi lekeliyorsunuz.

ABDULLAH KOÇ (Ağrı) - Abdullah Bey, "İddia var." diyor.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Televizyondan seyrederek bir insanın, bir tıpçının böyle bir bilgi vermesi söz konusu mu?

ABDULLAH KOÇ (Ağrı) - Hakaret etmek hakkını sana vermez, siz de hukukçusunuz, size yakışmaz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sırası gelince herkes fikrini söyleyecek, rica ediyorum.

ABDULLAH KOÇ (Ağrı) - "İddia var." diyor.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Arkadaşlar, avukatlığını yapanlar çok var o arkadaşların, önemli değil. Ya, meslek etiği, meslek kuralları ne zaman geçerli olacak? Televizyondan adam tıbbi inceleme yapıyor, komikliğe bakar mısınız, gülünçlüğe bakar mısınız?

ZÜLEYHA GÜLÜM (İstanbul) - "İddia var." diyor, araştırmasını yapıyor, bunda bir sorun yok, mesleğinin gereğini yapıyor.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, herkes sırası gelince fikrini ifade edecek, böyle bir usulümüz yok.

Lütfen hatibe laf atmayalım, rica ediyorum... Hatibi dinleyeceğiz.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Arkadaşlar, yine, böyle çok güvenli ülkeler var. Mesela, 2021 yılında -kendi ülke devletlerinin sonuçlarını açıklıyorum, çok güvenli ya bunlar, hukukun üstün olduğu ülkeler- Amerika Chicago'da son yirmi beş yılın bir özeti yayınlanmış -ben 2021 bir yılını anlatmak istiyorum. ABD'nin en büyük 3'üncü şehri Chicago, 2021 yılında 3.561 silahlı saldırı olmuş, 797 kişi hayatını kaybetmiş -bunlardan yarısına yakını çocuk- 75 polis memuru görev başında vurulmuş, yaklaşık 2,7 milyonluk şehirde 23 bin hırsızlık, 14 bin silahlı soygun gerçekleşmiş. Buralar hukukun üstün olduğu, hukuk güvenliğinin olduğu, devlet güvenliğinin olduğu...

CAVİT ARI (Antalya) - Güvenlik zafiyeti ayrı, hukuk zafiyeti ayrı, hukukla ilgili bir değerlendirme...

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - İşte, bunu açıklayın.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, bakın, sürekli laf atarak bitiremeyiz, rica ediyorum.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Yani o hukukun üstünlüğü endeksi yayınlarını yapanlar bu ülkeleri ilk sıralara koyuyorlar ne hikmetse.

Yine, Avrupa'nın böyle çok ünlü ülkeleri vardır, intiharda 1'inci sıradadır. Çok güvenli ya, hukuk böyle çok güvenli orada, huzur var falan, intiharda 1'inci sırada. Mesela çocuk tacizinde, çocuk istismarında falan hep ön sıralarda, işte, aile içi şiddette hep ön sıralarda ama bakıyorsunuz, o yayınlar nedense bu Hukukun Üstünlüğü Endeksi'ne girmiyor çünkü belli, birileri fonluyor, o fonlarla diyor ki: Kardeşim, şu ülkeleri yaz, çık. Belli işte, günümüzde de ülkemizde masa başında anket yapanların yapmış olduğu raporlar gibi burada görmüş oluyoruz.

Yine, arkadaşlar, tabii, burada bu özeti geçtikten sonra -sekiz dakikamız var- en son, altıncı yargı paketini çıkarmıştık, toplamda 6 yargı paketini 27'nci Yasama Dönemi içerisinde sizlerin değerli katkılarıyla beraber Genel Kurulumuzda çıkarmış olduk.

"Birinci yargı paketi" olarak bilinen 7188 sayılı Kanun'la uyuşmazlıkların daha hızlı çözülmesi amacıyla alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemi olarak seri muhakeme ve basit yargılama usulü ceza muhakemesi sistemimize kazandırılmıştır. Yine, kamu davasının açılmasının ertelenmesi ve uzlaştırma gibi kurumların kapasitesi genişletilmiştir. Soruşturma evresi için azami tutukluluk süresi getirilmiştir. Mağdur haklarının korunması ve ikincil örselenmenin önlenmesine yönelik olarak düzenlemeler yine bu kapsam içerisinde değerlendirilmiştir. Özellikle adli görüşme odaları (AGO) ve çocuk izlem merkezlerinin (ÇİM) yasal dayanağı da bu kanunumuzla beraber oluşturulmuştur.

Yine, ikinci yargı paketimizde, 7242 sayılı Kanun'la koşullu salıverilme oranlarında yaptığımız değişikliklerle ceza infaz kurumlarında geçirilmesi gereken süreler yeniden belirlenmiştir. Denetimli serbestlik uygulamasına ilişkin geçici düzenlemeler yapılarak özellikle terör suçları, uyuşturucu ticareti suçları, cinsel saldırı ve istismar suçları, kasten adam öldürme, yüzün sürekli değişikliğine sebebiyet veren kasten yaralama suçu ve kadına karşı şiddet suçları, işkence ve eziyet suçları ile özel hayatın gizliliğine ilişkin suçlar hariç olmak üzere, 30 Mart 2020 tarihine kadar işlenen suçlarda bir yıllık denetimli serbestlik süresi üç yıla çıkarılmış bu kanuni düzenlememizle beraber.

Yine, burada açık ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlüler ile denetimli serbestlik tedbiri uygulanan hükümlülerin Covid-19 salgın hastalığı sebebiyle izinli sayılmaları sağlanmış ve bu izin, bilindiği üzere 7207 sayılı Kanun'la 31 Temmuz 2023 tarihine kadar uzatılmıştır.

Yine, kamuoyunda "üçüncü yargı paketi" olarak bilinen 7251 sayılı Kanun'la hukuk yargılamasında sulh ve arabuluculuğun etkinliğinin artırılması amacıyla hâkime sulhun ve arabuluculuğun esasları, süreci ve hukuki sonuçları hakkında tarafları aydınlatma ve böylece bu müesseseleri teşvik görevi verilmiştir. Ayrıca, elektronik haciz işleminin gerçekleştirilmesi de sağlanmıştır altyapı geliştirilmesiyle beraber. Yine, burada, hukuki işlem güvenliğinin sağlanması ve hak sahiplerinin korunması amacıyla sigorta tazminat alacaklarının takibini yapabilecek kişiler de açıkça belirlenmiştir. Yine, çok önemli bir şekilde, ticari davalarda uygulanan basit yargılama usulüne ilişkin olarak parasal sınırın 100 bin Türk lirasından 500 bin Türk lirasına çıkarıldığını da ifade etmek isterim.

Değerli milletvekilleri, kamuoyunda "dördüncü yargı paketi" olarak bilinen 7331 sayılı Kanun'la da hak arama hürriyetinin daha da geliştirilmesi amacıyla idari başvurulara cevap verme süresi altmış günden otuz güne, idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem tesis edilmesi talebiyle üst makama yapılan başvurulara cevap verme süresi de altmış günden otuz güne indirilmiştir.

Yine, kasten adam öldürme, kasten yaralama, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, boşanılan eşe karşı işlenmesi hâlinde bu suçların "nitelikli hâl olarak" düzenlenmesi bu kanunumuzda yer almıştır. Sulh ceza hâkimliğinin tutuklama ve adli kontrol kararlarına karşı dikey itiraz usulü getirilmiş ve bu kararların asliye ceza mahkemesi tarafından denetlenmesi de sağlanmıştır. Ayrıca, yine, adli kontrol tedbirinin devam edip etmeyeceği hususunun en geç dört aylık aralıklarla incelenmesi de bu kanuni düzenlememizde sağlanmıştır. Adli kontrol tedbiri için azami süreler konulmuştur. Bu süreler, ağır ceza mahkemesinin görevine girmeyen işlerde en çok iki yıl, ağır ceza mahkemesinin görevine giren işlerde ise en çok üç yıl olarak belirlenmiştir, zorunlu hâllerde, gerekçesi gösterilmek suretiyle bu sürelerin uzatılma imkânı da getirilmiştir. İddianamede, yüklenen suçu oluşturan olaylar ve suçun delilleriyle ilgisi bulunmayan bilgilere de yer verilemeyeceği hususu açıkça düzenlenmiştir.

Yine, kamuoyunda "beşinci yargı paketi" olarak bilinen 7343 sayılı kanuni düzenlememizle de beraber, 1932 yılından beri icra ve iflas dairelerince uygulanan fiziki satış usulü kaldırılarak icra satışlarının bütünüyle elektronik ortamda yapılması imkânı getirilmiştir. Hacizli mallarda satış isteme sürelerinin yeknesak hâle getirilmesi amacıyla taşınır ve taşınmaz mallar açısından satış isteme süreleri de bir yıl olarak yeniden belirlenmiştir. Alacaklı ve borçlunun menfaat dengesini sağlayabilmek adına borçluya, haczedilen malını, icra dairesinin gözetiminde ve icra mahkemesinin denetiminde rızaen satabilme imkânı da getirilmiştir. 1932 yılından beri uygulanan, çocuk teslimine veya çocukla kişisel ilişki kurulmasına dair ilam veya tedbir kararlarının icra dairelerince yerine getirilmesi uygulamasına son verilmiş, bu kararların infazı icra sisteminin dışına çıkarılmıştır. Çocuk teslimine veya çocukla kişisel ilişki kurulmasına dair görev, icra dairelerinden alınmış ve Adalet Bakanlığının hizmet birimi olan Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Dairesi Başkanlığına bağlı taşra birimi olan Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlüklerine verilmiştir. Çocuk teslimine veya çocukla kişisel ilişki kurulmasına dair işlemlerin, çocuğun üstün yararı gözetilerek psikolog, pedagog, sosyal çalışmacı, çocuk gelişimci ve rehber öğretmen gibi uzmanlar veya öğretmenler marifetiyle gerçekleştirilmesi de sağlanmıştır. Çocukla kişisel ilişki kurulması işlemleri bakımından uygulanan zor kullanma usulü de bu kanunumuzla birlikte kaldırılmıştır.

1136 sayılı Avukatlık Kanunu'na eklenen geçici maddeyle, avukatların görev suçlarıyla ilgili bölge adliye mahkemesince 2016 ile 2021 arasında verilen kesin nitelikteki kararlarına karşı da temyiz kanun yolu bu kanuni düzenlememizle beraber açılmıştır.

Son olarak, kamuoyunda "altıncı yargı paketi" olarak bilinen 7406 sayılı Kanun'la takdiri indirim nedenleri belirli konulara münhasır kılınarak tahdidi hâle getirilmiş ve maddenin uygulama alanı sınırlandırılmıştır. Böylelikle, failin pişmanlık içermeyen, salt indirim almaya yönelik davranışlarının takdiri indirim nedeni olarak kabul edilmemesi de sağlanmıştır.

Kadına karşı şiddetle daha etkin mücadele edilebilmesi ve caydırıcılığın sağlanabilmesi amacıyla aşağıda belirtilen suçların kadına karşı işlenmesi hâlinde ceza artırılmıştır. Kasten yaralama, tehdit, işkence, eziyet suçları da bu kanuni düzenlememizle beraber yer almıştır.

Kamu hizmetlerinden yararlanma hakkının engellenmesi suçunun konusunun sağlık hizmeti olması hâlinde verilecek cezanın 1/6 oranında artırılması da bu kanuni düzenlememizle beraber kabul edilmiştir.

Israrlı takip fiilleri müstakil suç olarak düzenlenmiştir. Buna göre, ısrarlı şekilde fiziken takip etmek, haberleşme ve iletişim araçlarını, bilişim sistemlerini veya üçüncü kişileri kullanarak temas kurmaya çalışmak, bu fiillerin mağdurda ciddi bir huzursuzluk oluşmasına ya da mağdurun kendisinin veya yakınlarından birinin güvenliğinden endişe duymasına neden olması hâlinde suç olarak düzenlenmiştir.

Değerli milletvekilleri, yine, vekili bulunmayan şiddet mağduru kadınlara istemleri hâlinde baro tarafından ücretsiz olarak avukat görevlendirilmesinin sağlanması da bu kanun kapsamında. Kasten yaralama, ısrarlı takip, işkence, eziyet, çocukların cinsel istismarı suçlarında avukat görevlendirilmesi öngörülmüştür.

Değerli Komisyon üyeleri, bahsettiğimiz yargı paketlerinin yanı sıra, yine, yasama dönemimiz içinde, hayvanların korunmasına yönelik, askerî yargıya yönelik ve infaz hukukuna ilişkin olarak da birçok kanuni düzenlemeyi hayata geçirmiş olduk. 7328 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'umuzla, mevzuatla ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerle belirlenen ilkeler çerçevesinde ceza infaz kurumları ve tutukevleri yönetim, işleyiş ve uygulamalarına yönelik olarak izleme kurulları tarafından düzenlenen raporların bir örneğinin Kamu Denetçiliği Kurumu ile İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumuna gönderilmesi de sağlanmıştır. Hükümlülere, gerekli teknik altyapının bulunduğu kurumlarda elektronik yöntemle de mektup alıp gönderebilme imkânı sağlanmıştır. Hükümlü tarafından resmî makamlara veya savunması için avukatına gönderilen mektup, faks ve telgrafların da posta yoluyla veya elektronik ortamda alıcısına ulaştırabilmesine de imkân tanınmıştır.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son cümlelerinizi alalım, bitti süreniz maalesef.

ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Bir dakikaya bitiriyorum Başkanım.

Hükümlülerin ziyaret süresinin üst sınırı bir buçuk saate çıkarılmıştır. Cumhuriyet savcılarınca hazırlanan ve iddianamede takipsizlik ve yetkisizlik gibi, soruşturmayı sonlandıran kararlarla ilgili olarak uygulamada oluşabilecek farklılıkların önlenmesi ve bu kararların kanuna uygunluğunun denetlenmesi açısından da cumhuriyet başsavcılarımıza özel yetkiler verilmiştir.

Daha birçok hususu belirtecektik ama zannedersem, bu açıklamalarımız yeterlidir.

Ben Adalet Bakanlığımızın 2023 yılı bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum. 2021 yılında 28 milyar 251 milyon, 2022 yılında 46 milyar 574 milyon ve bu sene, 2023 yılı için de 75 milyar 603 milyon liralık bütçenin hayırlı olmasını diliyor, başarılarının devamını diliyorum.