| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ve Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 27 .10.2022 |
AHMET KILIÇ (Bursa) - Çok Değerli Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanımız, çok Değerli Meclis Başkanımız, değerli milletvekillerimiz; öncelikle Türkiye Büyük Millet Meclisimizin, Kamu Başdenetçiliğimizin, Sayıştayımızın 2023 yılı bütçesi hayırlara vesile olsun diyorum.
Tabii, özellikle Türkiye Büyük Millet Meclisimizin Sayın Başkanının sunumunda da burada, 27'nci Dönemde güzel, başarılı yasama çalışmaları yaptığımızı hep birlikte görmüş olduk. Özellikle, ülkeler arasında da TBMM'nin çok güzel yürüttüğü faaliyetler var; parlamentolar arası dostluk gruplarıyla şu an itibarıyla pek çok ülkede hem bizdeki milletvekili arkadaşlarımızla hem de yurt dışından, farklı ülkelerden milletvekillerinin Türkiye'de Parlamentoda ağırlanmasıyla alakalı ikili ilişkilerin daha üst noktaya ulaşmasıyla alakalı güzel çalışmalar yürütülüyor. Bu vesileyle bu çalışmaların destekleyicisi olan Sayın Meclis Başkanımıza bir kez daha teşekkür ediyorum. Bir de hakikaten Türkiye Büyük Millet Meclisinin yapmış olduğu yayın çalışmaları var, bunları da faaliyet raporunda gördük. Zaman zaman bizler de alıyoruz, tedarik ediyoruz. Bundan dolayı da ayrı bir teşekkürü tüm Türkiye Büyük Millet Meclisi çalışanlarına, emeği geçenlere sunmak istiyorum.
Özellikle Sayıştayımız köklü tarihinden aldığı birikimle her zaman olduğu gibi şimdi de bizlere ve denetlediği kamu idarelerine yol göstermeye devam etmektedir. Özellikle altını çizmek isterim ki son yirmi yıllık dönemde kamu mali yönetiminde attığımız önemli adımlarla Sayıştayımızı daha da güçlendirdik. Gerek 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu gerekse 6085 sayılı Sayıştay Kanunu'yla hem mali kontrol sistemimizi güçlendirdik hem de Sayıştayın genel kabul görmüş uluslararası denetim standartlarında denetimler yapmasını mümkün kıldık. Faaliyet raporunda da yer verildiği gibi, Sayıştay, işlemlerin dijital ortamda denetimiyle ilgili altyapısını devamlı güçlendirmektedir. Bu kapsamda hem veri analizlerini daha kolay yapmakta hem de çıktıların raporlanma süreçlerini elektronik ortamda yürütmektedir.
Hazine ve Maliye Bakanlığımızın kısa bir süre önce çıkarttığı, harcamaların elektronik ortamda gerçekleştirilmesine ilişkin tebliğle de verilerin elektronik ortamda denetimiyle ilgili bir adımı daha atmış bulunmaktayız. Yine kalkınma planlarımızda ve orta vadeli mali planımızda belirttiğimiz üzere kamu idarelerinin, kamu iç kontrol standartlarına uygun kapasitesinin artırılması ve kamuda risk yönetimi uygulamalarının yaygınlaştırılması politikası doğrultusunda Sayıştayımız aktif rol oynamaktadır. Bu doğrultuda kamu idarelerinin iç kontrol sistemlerinin değerlendirilmesi sonucunda tespit edilen hususlara ilişkin öneriler sunmak suretiyle kamu mali yönetimimizin gelişmesine de katkı sunulmaktadır. 6085 sayılı Kanun'a göre Sayıştay denetimi düzenlilik ve performans denetiminden oluşmaktadır. "Mali denetim ve uygunluk denetimi" olarak tanımlanan düzenlilik denetimi de üç açıdan ele alınmaktadır: Bunlardan birincisi, kamu idarelerinin gelir, gider ve mallarıyla bunlara ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olup olmadığının tespitidir. İkincisi, kamu idarelerinin mali rapor ve tablolarının değerlendirilerek bunların güvenilirliği ve doğruluğu hakkında görüş bildirilmesidir. Üçüncüsü ise mali yönetim ve iç kontrol sistemlerinin değerlendirilmesidir.
6085 sayılı Kanun'la birlikte denetim ve yargılama fonksiyonlarının yanı sıra modern kamu yönetimi anlayışına uygun olarak işlem bittikten sonra cezalandıran bir denetim anlayışı yerine cari dönemde kamu idarelerine rehberlik eden denetim anlayışı ön plana çıkmıştır. Bizler de bilmekteyiz ki her denetim faaliyeti, ilgili kamu görevlilerinin hata ve eksikliklerini görme, yanlışlarını düzeltme konusunda önemli fırsatlar sunmaktadır. Bir mali yılda binlerce, belki de milyonlarca işlem yerine getiren kamu görevlilerinin hata yapması mümkündür. Önemli olan kamunun, devletin parasının zarara uğratılmaması ve hatanın anlaşılarak düzeltme yoluna gidilmesidir.
Bu noktada ben sözlerime son verirken burada bulunan tüm kurum başkanlarımızı bir kez daha tebrik ediyorum. Raporların hazırlanmasında emeği geçen tüm Sayıştay üyelerimize de teşekkür ediyorum. 2023 yılı bütçemizin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum.