KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN YEGİN (Ankara) - Başkanım çok teşekkür ediyorum.

Görüşlerini açıklayan, katkı veren herkese de ayrıca teşekkür etmek isterim. Yalnız, bu maddelerle ilgili, 21 maddeyle ilgili kısa izahatlara girmeden önce sadece bir hususun altını çizmek istiyorum, o da şudur: Hemen hemen bu taraftaki bütün hatipler konuşmalarını yaparken "Bu kanun metni neden böyle apar topar getirildi, neden işte dün gece verildi, bugün burada?" gibi konuşmalar olunca ve her biri yapınca açıkçası şu tereddüde kapıldım: Biliyorsunuz, bir kanun teklifi Meclis Başkanlığına sunulduğu zaman Meclis Başkanlığına sunulan o kanun teklifinin komisyonda görüşülmesi için o sunumun üzerinden kırk sekiz saat geçmesi gerekir. Ancak Danışma Kurulunun toplanarak bir karar almasıyla beraber bu kırk sekiz saatlik bekleme süre zorunluluğu ortadan kalkar. Danışma Kurulu, Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunan bütün siyasi partilerin katılımıyla ortak bir karar sonucunda çıkar ve biz, her birinizin mensubu olduğunuz parti gruplarınızın başkan vekillerinin ve bizim de partimizin grup başkan vekillerinin, yine MHP'nin grup başkan vekillerinin katıldığı Danışma Kurulu kararı gereği kırk sekiz saat süreyi beklemeden bugün Komisyona getirdik. Dolayısıyla dün verilen kanun teklifinin bugün Komisyona gelmesi, teklif sahibi olarak ne benim yetkimde, inisiyatifimde ne de Komisyon Başkanının yetkisinde ve inisiyatifinde olan bir durumdur. Bu, hepimizin gruplarının ortak kararıyla alınmış bir karardır ve bugün buraya gelmiştir, öncelikle bunun altını çizmek istedim.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Bizim eleştirimiz size değil, zamanımız vardı, üç ay önce, dört ay önce de bu yapılabilirdi.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Efendim, eyvallah. Değerli Başkanım, herkesten bu husus dile gelince burada bürokrat arkadaşlarımız var, bunun böyle olduğunu bilmeyenler olabilir. O yüzden, belki onların da aklından "Sahi niye dün gece verilmiş, bugün buraya getirilmiş? Acaba teklif sahibi mi bunu yaptı, Komisyon Başkanı mı bunu yaptı?" gibi... Bilmeyenler olabilir, elbette, çok deneyimleri var, gelenleri var, sendika başkanlarımızdan bilmeyenler olabilir. Ben bütün hazirunun bilenlerinden özür dileyerek bilmeyenlere de bir ek bilgi olarak bunun altını çizmek isterim.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Eleştirimiz bununla ilgili değildi ama eleştirimiz hâlâ saklı.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Eyvallah.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Hızlı getirildi, Danışma Kurulunda böyle bir şeye...

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Daha geniş bir ortamda...

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Tartışmaya fırsat vermeden önümüze getirildi.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Ben de bir tartışma açma maksadıyla değil, sadece dediğim gibi, bilenlerin affına sığınarak bilmeyenlere bir ek bilgi olsun diye ifade etmek istedim.

Şimdi, teklifimizin ilk 21 maddesiyle ilgili... Ben 21 maddeye ilişkin de kısa cümlelerle geçerek, kendi süremi biraz daha Komisyon üyesi arkadaşlarımızın daha fazla kullanmaları doğrultusunda toparlayacağım.

Teklifimizin ilk 21 maddesi aynı mahiyette, aynı ruhta yapılması gereken, etkileyen kanunları düzenlemek üzere sıralandırılmış maddelerdir. 1'inci maddeyle mülki idare amirliği hizmetleri sınıfına dâhil kadrolarda görev yapanlara ek tazminat ödenmesi düzenlenerek görev aylıklarında iyileştirme amaçlanmaktadır, yapılmaktadır.

2'nci maddede ilgili personel kanunlarına veya kanun hükmünde kararnamelere ekli cetvellerde yapılan değişikliklere bağlı olarak tazminat yansıtma oranlarına esas ek gösterge grupları yeniden belirlenmekte ve tazminat yansıtma oranlarını belirleme konusunda daha önce başbakan olarak tanımlanan yetki Cumhurbaşkanına verilmektedir.

3'üncü maddede lise ve dengi öğrenimli polislere ek ödeme verilerek hem güncel hem emekli aylıklarının artışı sağlanmaktadır.

4'üncü maddede yapılan ek gösterge düzenlemesine uygun olarak OYAK üyelerinin kesinti cetvelinde teknik bir düzenleme yapılmaktadır.

5'inci maddede kamudaki bazı uzman ve denetmen -taşra dâhil- kadrolarına yeterlilik şartını taşımadan atananların emsali uzman ve denetmen kadrosu ek göstergelerinden yararlandırılmaları sağlanmaktadır.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Orhan Bey, biz bunları okuyabiliyoruz. Etkisi nedir, kaç kişi etkileniyor esasında? Böyle bir referans bilgi verseniz çok iyi olur, okuduğunuzu biz de okuyoruz.

ORHAN YEGİN (Ankara) - 657 sayılı Kanun'a tabi kamu görevlilerinin ek gösterge rakamları hiyerarşi, hizmet sınıfları, öğrenim durumu ve dereceleri dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun.

ORHAN YEGİN (Ankara) - 7'nci maddede akademik unvana sahip askerî personelin yüksek olması halinde rütbe ek göstergeleri yerine emsali akademik personel için belirlenen ek gösterge rakamından yararlandırılmaları sağlanmaktadır.

8'inci maddede, 926 sayılı Kanun'a tabi subay ve astsubayların ek gösterge rakamları hiyerarşi, rütbe, kıdem ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir.

9'uncu maddede, 2802 sayılı Kanun'a tabi hâkim ve savcıların ek gösterge rakamları hiyerarşi, sınıflar ve dereceler dikkate alınarak yeniden belirlenmektedir.

10'uncu maddede...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama izahat...

ORHAN YEGİN (Ankara) - Onların detayları var bende. Ben, şimdi bunları 21 madde olduğu için peş peşe, böyle birer ikişer cümleyle ifade edeceğim, sonra sizlerin sorduğunuz, öğrenmek istediğiniz bir şey olursa bütün arkadaşlarla beraber burada ona gireceğiz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Müzakere edemezsek...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan...

ORHAN YEGİN (Ankara) - Zamanı verimli kullanmak açısından böyle yaptım.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan, şimdi konuşmaya müdahale etmeyelim. İçeriği aldıktan sonra, sorularınız varsa yöneltin, cevabını isteyelim. Şimdi konuşmaya müdahale etmeyelim.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Yoksa daha uzun cümlelerle anlatabilecek hazırlığım da var.