KOMİSYON KONUŞMASI

ZİVER ÖZDEMİR (Batman) - Teşekkür ediyorum.

Değerli Başkanım, tabii, evet, Türkiye'de siyaset kurumunun itibarlı olması, siyasette sorumluluğu omuzlarında taşıyan insanların o sorumluluğun bilincinde, farkında olarak o duruşu sergilemeleri elbette ki hepimiz için bir zorunluluktur. Tabii, bu Komisyon toplantıları aracılığıyla zaman zaman gerginlikler de olur, sataşmalar da olur, espriler de olur. Tabii, ben de Deniz kardeşime hakkımı helal ediyorum, o konuda herhangi bir şeyim yok, alınganlığım yok ama bir usulde de hakikaten ölçülü olmamız gerekiyor. Bazen olabilir, zaman zaman ölçüyü hafif de olsa kaçırma hakkımız olmalı ama çok da birbirimizi rencide etmeden, saygı çerçevesinde yürütürsek iyi olur.

Burada birbirimize suçlama getirdiğimizde şu siyaset kurumuna itibar meselesini ben şahsen çok önemsiyorum. Her birimizin bu toplumda birer örnek teşkil ettiğimizi öngörerek ben, ön kabulle bu şekilde bütün arkadaşların da çok saygıdeğer ve saygın olduğunu kabul ediyorum. Bu önemli, hele hele bazı süreçlerde çok çok daha önem arz ediyor bu süreçlerdeki milletvekillerinin saygınlığı çünkü bazen şöyle oluyor: Hem Genel Kurulda hem de komisyonlarda en ufak bir şeyde milletvekilini ve siyaset kurumunu tartışır hâle getiriyoruz. Kim getiriyor? Biz milletvekilleri getiriyoruz. Aklımızca yani bazen biz muhalefeti eleştiriyoruz, muhalefet bazen muhalefet eder gibi gözüküyor ama siyasetin altına dinamit koyuyoruz hep birlikte: Bunları yapmamamız lazım, hep birlikte kaçınmamız lazım bundan diyorum.

Ben, seçim bölgemle ilgili birkaç soruyu... Evet, işin başlangıcındaki sorum belki çok anlaşılmadı, tutanaklara da baktım ama. Hemzemin geçitleri çok önemli. Bakın, biz diyelim ki bir kuruluşun son dört beş yıldaki zararlarından söz ediyoruz. Olabilir, kurum yatırım yapıyor ve bu yatırımların işletmeye alınıncaya kadar bir yatırım bütçesi var ve bu bütçe de kurumda zarar olarak gözüküyor olabilir. Bu zararsa da şu hemzemin geçitleri meselesi çok önemli çünkü illerimizin içinden âdeta ikiye bölerek geçiyor. Niye geçiyor demiyoruz, elbette ki medeniyettir ulaşım ve Devlet Demiryolları da özellikle o konuda her şehre bir katkı sunuyor ama bence bizim bu hemzemin geçitlerini bir başka belediyeye, bir başka valiliğe, Karayollarına havale etmememiz lazım. Devlet Demiryollarının geçtiği her güzergâhta çok ciddi olarak bir çalışma yapıp, etüt yapıp, projelendirip bunu getirmek lazım, önümüze koymak lazım; bir hedef ve program koymak lazım ve bu hedefe göre yürümek lazım. Ha, bundan sonraki süreçlerde de eğer yeni imar alanlarında gelişmeler olduysa ve demir yollarının, rayların geçtiği bölgeden eğer geçtiyse de bunu yükümlülük olarak getirip o kurumların -işte belediyeyse, valilikse veyahut da bir başka kurumsa- onu da o imar planı çerçevesinde, o alt geçitleri, hemzemin geçitleri yapması gerekiyor. Ben özellikle kendi ilimle ilgili... Çünkü bu süreçlerde ufak ölçekli de olsa çok kazalarla artık karşılaşıyoruz. Bununla ilgili Batman'da, özellikle şehir geçişlerinde yeni yerleşim alanlarında çok ciddi sıkıntılarımız var. Buna lütfen bir el atın, bir önceleyin çünkü kazalar yaşanıyor yani 17 yaşındaki bir gençten hemen toplantının başlangıcında söz etmiştim.

İkincisi bizim Batman'la ilgili. Diyarbakır-Batman arası, bizim iki buçuk yıla yakındır raybüs talebimiz vardı. Ulaştırma Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu Bey, Batman'a geldiklerinde ısrarla bizim kamuoyunun taleplerini iletmiştik kendisine ve sağ olsun, kendileri de o dönemde bir beyanda bulundu ve biz bunu kamuoyuyla paylaştık. Kamuoyuyla paylaştıktan sonra gecikmeli de olsa raybüs sefere konuldu Batman ve Diyarbakır arası ama Sayın Genel Müdürüm, orada hepimizin de, Batmanlıların ve Diyarbakırlıların öngörmediği bir şeyle karşılaştık. Şimdi bundan sanırım yedi sekiz yıl önceydi, Batman-Diyarbakır arası rayların iyileştirilmesi, standartların yükseltilmesi yatırımı yapıldı ve bu yatırımla güya raylar daha standardı yüksek hızdaki trenlerin ulaşımına imkân sağlayabilecek pozisyona gelmişti ama şu anda adı bizde raybüs, konforlu, teşekkür ediyoruz yani minnettarlığımızı dile getiriyoruz ama biz eskiden Diyarbakır-Batman arası ara trene yoğurt treni diyorduk, şu anda vatandaşlarımız biraz daha konforlu bir yoğurt treni hâline geldi diyorlar. Yani bu rayların standartlarının mutlaka yükseltilmesi lazım veyahut da yükseltilmediyse niye, o zaman o yatırımlar ne oldu? Niye bu, sebebi ne? Bu standartlar niye düştü veyahut da o yüksek hıza niye yükselmiyor? Yani bunu, bu soruları ben Sayın Genel Müdürüme sorup bununla ilgili mutlaka bir çözüm... Ben sadece sorunun cevabını istemiyorum yani orada o rayların, en azından hızlarını yükseltilebilecek pozisyona getirilmesini istiyoruz bu konuda.

Ayrıca, yine Batman ve Siirt'le ilgili yüksek hızlı trenin veyahut da hızlı trenin... Şimdi, teşekkür ediyoruz, İstanbul-Ankara arası, Konya arası, işte Eskişehir-İzmir yapılıyor, Sivas Erzincan'a kadar yapılıyor, Gaziantep'e kadar yapılıyor. Peki, Batman'a Ankara'dan 1.100 kilometre mesafemiz var, 1.100 kilometre. Buraya en uzak, ücra noktalardan, illerden biriyiz. Bizden sonra da bir 100 kilometre ilave edin, 1.200 kilometre Siirt. Burayla ilgili bir programda bir etüt yapılmış mı? Bir programa dâhil edilmiş mi? Eğer programdaysa, bir çalışma varsa hangi seviyededir? Varsa böyle çalışmalar sizin öngörünüz nedir? Ne zaman için... Yani Batman'a, Siirt'e, Diyarbakır'a standardı yüksek veyahut "hızlı tren" diye tabir ettiğimiz veyahut da "yüksek hızlı tren" diye tabir ettiğimiz trenlerden biz de faydalanacak mıyız, Batmanlılar olarak biz de faydalanacak mıyız? Bunları bir sormak istiyorum.

Teşekkür ediyoruz.

Tabii, Komisyon toplantısının başlangıcındaki bir tatsızlık da olsa bütün arkadaşlarımız da kusura bakmasınlar, belki biz de onlara rahatsızlık vermiş olduk.

Çok teşekkür ediyorum Başkanım.