KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, KİT Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayıştayımızın değerli denetçileri, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürü, Yönetim Kurulu Başkanı, Taşımacılık Genel Müdürü, TÜRASAŞ Genel Müdürü yani genel müdürlerim ve de yöneticiler, Demiryolları yöneticileri, diğer kamu kuruluşlarının değerli temsilcileri; hepinizi sevgiyle saygıyla selamlıyorum, hoş geldiniz.

Bugün Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünün hesap ve işlemlerini görüşüyoruz. Müsaadenizle, yıllarca birlikte çalıştığım ve Demiryolcu olmanın heyecanını ve sevincini birlikte yaşadığım arkadaşlarıma, Genel Müdüründen en alt kademedeki personele kadar bütün demiryolcu arkadaşlarıma bugüne kadar yaptıkları çalışmalar için teşekkür etmek istiyorum.

Aslında, ben genelinde söz almak istemiştim ama bu madde önemli, bu hemzemin geçitler. Birazcık açıklama yapmak istiyorum müsaadenizle. 1856'da ilk demir yolları İzmir-Aydın hattıyla başlayınca... O zaman, tabii, kara yolu yok henüz yani kara yolu gelişmemiş, demir yolları yapımına başlanıyor ve daha sonra kara yolları geliştikçe demir yolları üzerinden geçmek istiyorlar. Demiryolları da -o zamanki verdiği güçle yani hem hükûmetimiz hem Meclisimiz her zaman olduğu gibi o zaman da destekliyor demir yollarını- kara yolu araçlarına geçit vermiyor, bu tartışma devam ediyor, belki elli yıl devam ediyor. Peki, ben nereden geçeceğim? "Aldım arabamı demir yollarından geçit yok." Sonra Demiryolları diyor ki: "Kardeşim, sen arabanla geçmek istiyorsan -müsaadenizle böyle çok şey anlatmak istiyorum- buradan geçidini yap -belediyeyse belediye, valilikse valilik, Karayollarıysa Kara yolları- tedbirini de al öyle geç; ben sana hemzemin geçit yapamam, ben Demiryolcuyum. Sonra, bu tabii çok artıyor, Karayolları gerçekten son zamanlarda yirmi yıl önceden itibaren hemen hemen hiç hemzemin geçit yani demir yolu üstünden geçit olmadan herhangi bir kara yolu geçirmiyor, mutlaka alt ya da üst geçit yapıyor ama valiliklerin, belediyelerin buna gücü yetmiyor. Köyüne gidecek adam, demir yollarının üstünden geçmek istiyor, sonra demir yolları da geçit vermeyince tartışmalar oluyor. Bu konu, tabii, 2003 yılından itibaren biraz daha alevlendi. İşte, biraz önce arkadaşların dediği gibi kazaların artışı gibi gözüktü ve de herkes Demiryolunu suçluyor çünkü tren büyük, onun için Demiryolu suçlanıyor. Yoksa, trenin hiçbir zaman raydan çıkıp gidip herhangi bir arabaya çarptığı vaki değil. Yani tren yolunda giderken bir araba geliyor tren yoluna giriyor, tren de arabaya vurmak zorunda kalıyor. Böylece hep manşetler şöyle: "Tren arabayı biçti, tren arabayı yok etti." Hâlbuki hakikaten suçsuz tren. Bunun üzerine bir toplantı yapıldı, 2010 yılında, bu konuların çok tartışıldığı yıllarda, dedik ki biz "Zararı yok, hükûmetimize müracaat edelim. Evet, zararımız artıyor, bir miktar daha artıyor, gittikçe belki bu hemzemin geçitler dolayısıyla da artacak ama bunu Demiryolları olarak biz yapalım." diye Demiryolları olarak müracaat ettik, sonra bir genelge çıkarıldı, uygulama yönetmeliği, buna göre de artık hemzemin geçitleri Demiyolları yapacak. Zaten bu karar alınmış yani Sayıştayın tavsiyesi için de teşekkür ediyorum ama zaten var. Demiryolları yapmaya başladı, epey de yaptı, şimdi de belediyeler ya da valilikler bu sefer "Şuradan duble yapalım, burayı böyle yapalım." deyince iyice kendi yollarını Demiryollarına yaptırmaya çalışıyor diye arkadaşlar biraz daha temkinli davranıyorlar.

Benim tavsiyem şu: KİT Komisyonu da bu konuda hakikaten bir tavsiye kararı alabilir. Hâlâ Demiryolları tarafının bunu yapması gerektiğini düşünüyorum, Demiryolcular zararımız fazla oluyor diye çekimser kalıyorlar. Şu anda, bildiğim kadarıyla burada da yazıyor zaten, Bakanlığa gönderdik. Yani diyorlar ki: "Biz bunları yapmakta zorlanıyoruz. Kiminse bu kara yolu onlar yapsınlar." Yani onu demeye çalışıyorlar çünkü zorlanıyorlar ve ben de onun için tavsiye ediyorum, hem Genel Müdürlükle görüştüm hem Bakanlıkla hâlâ hemzemin geçitlerin Demiryolları tarafından yapılarak bu hemzemin geçit kazalarının önlenmesi lazım diye düşünüyorum. Ancak yani bu Çorlu tren kazasıyla hemzemin geçidin bir ilgisi yoktur, azıcık bilgi de olsun. Orada, tabii, menfez dolayısıyla sıkıntı oluştu ani yağıştan dolayı. Hakikaten yani vaktimiz varsa kazalarla ilgili ufak bir şey...

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Geneli üzerine isterseniz...

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Geneli de olur, tamam.

Kazada en çok tabii ki vefat edenler, yaralananlar için üzülünür ama ikinci derecede Demiryolcular üzülür, Demiryolculardan daha fazla üzülen olmaz bu kazalara. Onun için, ellerinden gelen her tedbiri alırlar ama bu hemzemin geçitlerle ilgili dediğim gibi gerçekten yapılması gerekir ve de Demiryolları yaparsa daha iyi olur diye düşünüyorum.

Teşekkür ediyorum, sağ olun.