| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | (1/284) esas numaralı Kanun Teklifi'nin (ek bütçe kanun teklifinin) merkezi yönetim bütçesinde olduğu gibi ayrı bir usulle görüşülmesi hususu hakkında görüşme |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 23 .06.2022 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Şimdi, usul tartışması yapıyoruz. "Bütçe gibi mi, kanun gibi mi görüşeceğiz?" deniyor. Öncelikle şunu ifade edeyim: Bütçe yasama organınca, yürütme organına izin ve yetki vermesini düzenleyen bir kanun. Bununla ilgili de kimin teklif edeceği açıkça Anayasa'mızda ve 5018'de de ifade ediliyor. Şimdi, Bülent Bey arkadaşımız okudu da yani ben buradaki düzenlemeyi, Anayasa 161'in sekizinci fıkrasındaki düzenlemeyi "Carî yıl bütçesindeki ödenek artışını öngören değişiklik teklifleri" diyor gelen teklif de motamot buna uygun bir teklif yani "Carî yıl bütçesindeki ödenek artışını öngören değişiklik teklifleri" devamında da "kaynak gösterilmesi zorunludur" diyor. Yani sunulan teklife baktığımız zaman aynen, bu, Anayasa'ya uygun bir düzenleme yapıldığı görülüyor.
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nda da 19'uncu maddenin son fıkrasında "Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerindeki ödeneklerin yetersiz kalması halinde veya öngörülmeyen hizmetlerin yerine getirilmesi amacıyla, karşılığı gelir gösterilmek kaydıyla, kanunla ek bütçe yapılabilir." diyor. Yani bütçe bir kanundur zaten, gelen de bir değişiklik kanun teklifi.
"Nasıl görüşeceğiz?" İç Tüzük'e göre görüşeceğiz yani Türkiye Büyük Millet Meclisinin çalışmalarını, çalışma usul ve esaslarını düzenleyen İç Tüzük'tür. Bir de 95'te, 96'da, 97'de, 99'da, 2001'de, 2002'de, 2003'te, 2004'te benzer düzenlemeler yapılmış. Orada nasıl görüşüldüyse burada aynı şekilde görüşeceğiz yani bunda öyle çok abartılacak bir şey olduğunu düşünmüyorum.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yeni bir düzen, yeni bir sistem var.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - "İç Tüzük'te daha ayrıntılı tadat edelim bunları." deniyorsa ona saygı gösteririm yani İç Tüzük'ün değiştirilmesi gerektiğini biz de söylüyoruz zaten ama kanun teklifinin gelişinde bir sorun yok. Bütçeyle ilgili kanun teklifini Cumhurbaşkanı sunuyor, değişiklikle ilgili kanun teklifi de hâliyle yine Cumhurbaşkanı tarafından sunulmuş. Anayasa'nın ilgili maddesine uygun içerikte bir kanun değişikliği yani burada ben çok abartılacak bir şey olduğunu düşünmüyorum, doğru yapıyoruz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bir bakan bütçe teklifini temsil edebilir mi?
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Edebilir tabii.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Garo Bey, ikili konuşmayalım lütfen.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Geçmişte çok yaşadık Garo Bey.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Aynı değil, yeni bir düzen var.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Garo Bey, böyle bir usulümüz yok.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yeni düzende de İç Tüzük'te açıkça hüküm var.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İkili diyalog usulümüz yok arkadaşlar.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - İç Tüzük'te 2 maddede açıkça hüküm var "Cumhurbaşkanı yardımcıları ya da bakanlar temsil eder." diye. Bütçeyle ilgili de yani şuradan söyleyeyim hemen.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - "Bütçe sunuşunda Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakan" diyor.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - İç Tüzük 62, yürütmenin temsili: "Bütçe sunuş konuşmasını Yürütme adına Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bir bakan yapar. Bütçe ve kesinhesap kanun tekliflerinin görüşüldüğü Genel Kurul oturumlarına Yürütme adına Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar katılabilir ve görüş bildirebilir." İç Tüzük'ten okuyorum ben bunları. Hani netlik olmayan bir durum varsa o İç Tüzük değişikliğini ilgilendirir, İç Tüzük'ü de değiştirecek olan biziz yani.
Ben doğru yaptığımızı düşünüyorum Sayın Başkan.
Teşekkür ediyorum.