KOMİSYON KONUŞMASI

YAVUZ SUBAŞI (Balıkesir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Değerli milletvekili arkadaşlarımız, kurumumuzun saygıdeğer yetkilileri, Sayıştayımızın ve diğer kurumlarımızın saygıdeğer üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tabii görüştüğümüz Devlet Hava Meydanları İşletmesi, sivil havacılık faaliyetlerinin gereği olarak hava taşımacılığı, havalimanlarının işletilmesi, meydan ve yer hizmetlerinin yapılması, hava trafik kontrol hizmetleri, seyrüsefer sistem kolaylıklarının kurulması vesaire vesaire... Bir türlü hepimizin bir şekilde istifade ettiği geniş bir faaliyet tanımı çerçevesinde çalışmalarını yapmaktadır. Yine bu yaptığı çalışmalar çerçevesinde göstermiştir ki, raporları incelediğimizde, özellikle Havayolu Sektör Raporu her ne kadar bize dağıtılmasa, sadece Sayıştay raporları dağıtılsa bile ben kurumunuzun "web" sitesinden onu temin ettim, burada ayrıntılı olarak oldukça geniş bilgiler var. Bunu açık ve şeffaf olarak kurumun "web" sitesinde sergilediğinden dolayı Sayın Genel Müdürümüze ve yetkililere teşekkür ediyorum. Mesela, 2019 yılında dünyada 10'uncu sırada imişiz, 2020 yılında 7'nci sıraya yükselmişiz genel olarak. Yine, bununla ilgili olarak 3 havalimanımız Avrupa'da 2020'de ilk 20'de, 2 havalimanımız ise dünyada ilk 50'de yer aldı. İstanbul Havalimanı'mız, ilave pistler henüz bitmemiş olmasına rağmen, tamamen, tam yüzde 100 kapasite çalışmamış olmasına rağmen, pandemiden yeni kurtulmuş olunmasına rağmen Avrupa'da 1'inci ve dünyada 20'nci sırada olmuştur ve yine, hem Antalya hem Sabiha Gökçen Havalimanlarımız da çok yüksek düzeyde bir performans göstermiştir. Ben burada emeği geçen, kurumunuzda çalışan tüm arkadaşları, görevlileri tebrik ediyorum.

Değerli hazırun, yine, bu 2020 Havayolu Sektör Raporu'nu incelediğimiz zaman, diğer ülkelerle de kıyaslandığı zaman gerçekten bizim hem nüfusumuzla da orantıladığımız zaman 128 milyon... Her ne kadar 2018'li, 2019'lu yıllarda 200 milyonun üzerindeyse de pandemideki bir kısa duraklamadan sonra, yine, 2021 yılı itibarıyla 128 milyonun üzerinde bir yolcu taşımacılığının gerçekleştiğini görüyoruz.

Sayın Genel Müdürüm, bu ilk yerli ve millî radarımız olan Millî Gözetim Radarı'nın kurulumu, bunun faaliyete geçmesiyle alakalı çalışmaların ne aşamada olduğunu ifade ederek ben yazılı olarak bilgi talep ediyorum.

Şehrimde 2 tane havalimanı var: Merkez Havalimanı; o, bakım onarımla birlikte kapandıktan sonra ticari amaçlı yolcu taşıma veya kargoyla ilgili olmak üzere henüz faaliyete geçmedi. Bunlarla alakalı, bununla ilgili bir faaliyet planlaması hangi aşamadadır? Yine, diğer Koca Seyit Havalimanı'nın İstanbul ve Ankara seferlerinin, sefer saatlerinin özellikle "Sabah git, akşam gel." olacak şekilde eğer mümkünse... Çünkü bir gün ölüyor, gelen talepler o şekilde bize, ertesi güne kalması gerekiyor günübirlik gidip gelmek için, o şehirlere gitmek isteyenler. Mümkünse bunların sefer saatlerinin yeniden gözden geçirilmesini ben rica ediyorum.

Yine, bu "web" sitesinde ve Sayıştay raporlarındaki mali tablolara bakıldığında öz kaynakların gerçekten gurur verici şekilde yüksek seviyede olduğunu, yabancı kaynak kullanımına ihtiyaç bulunmadığını memnuniyetle gördüğümüzü ifade ediyorum.

Sayın Genel Müdürüm, bu planlanan yatırım projeleri olarak faaliyet raporunuzda yer alan, mesela Hava Trafik Sistemi, mesela ATC Portalı'yla ilgili, MGR/Mode-S Ar-Ge Projesi'yle ilgili, Millî Emlak Projesi'yle alakalı, Millî ATC Merkezi'nin kurulumuyla ilgili, havalimanlarının PAT sahalarının yenilenmesiyle alakalı projelerin ne zaman tamamlanacağına ilişkin olarak ben yazılı bilgi talep ediyorum.

Yine, faaliyet raporunda gördüm, Sayıştay raporlarında göremedim; sizin Havayolu Sektör Raporu'nda da ifade edildiği gibi, havacılıkla alakalı, bugüne kadar, pandemi şartlarına rağmen, 165.555 kişiye eğitim vermişsiniz ve bunların 143.546 kişisi Havacılık Akademisini bitirerek sertifika almaya hak kazanmış. Eğitime verdiğiniz desteklerden dolayı teşekkür ediyorum.

Pandemi öncesi 1 milyon 556 bin 417 olan toplam uçak trafiği pandemide yarı yarıya azalmış olmasına rağmen, yine, 1 milyon 204 bin adet gibi ciddi manada milyonların üzerine çıkmıştır. Pandemi dönemindeki bu düşüşle alakalı olarak 2021 yılını da kastedersek orantılı olarak kişi başı koltuk oranı, doluluk oranı -ben, zarar olarak, mali rakam olarak sormuyorum ama- ne düzeydedir diye bir sormak istiyorum. İç hat uçuşlarında da Sabiha Gökçen Havalimanı'nın İstanbul Havalimanı'ndan fazla uçuş yaptığını, ilk sırada yer aldığını görüyoruz. Bu, özellikle dış hatlara ağırlık verme amaçlı, bazı büyük kentlere iç hat uçuşu olarak İstanbul Havalimanı'nda yer vererek ağırlıklı uçuşun Sabiha Gökçen'e kaydırılması gibi bir süreç mi izleniyor; bunu sormak istiyorum.

Yine, dış hat uçuşlarında da önceki yıllara oranla artan bir şekilde yüzde 44 payla İstanbul Havalimanı'nın ilk sırada yer aldığını görüyoruz. Kargo taşımacılığında, pandemi şartlarına rağmen ton olarak ortalama 3,5 milyon taşımacılık yapmışsınız. Bununla da alakalı, bunun ülke bazlı yurt içi mi yurt dışı mı olduğu konusunda, orantılı olarak, yazılı olarak ben bilgi talep ediyorum çünkü bizim Balıkesir Havalimanı'nda yolcu sadece Koca Seyit'te var ama kargoyla alakalı yeterli çalışmaların -gümrük olmasına rağmen- olmadığını görüyoruz.

Son söz olarak da yine, az önce de ben bizzat baktım, mesela yarın veya öbür gün olmak üzere, Devlet Hava Meydanlarının "web" sitesinde ihalelerin şartnamelerinin öz olarak çok açık bir şekilde paylaşılması, duyuruda bulunulmasından dolayı kurumunuzu, şahsınızı tebrik ediyor, çalışmalarınızda başarılar diliyorum.