KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, KİT Komisyonumuzun değerli üyeleri, DHMİ Genel Müdürü, Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür Yardımcıları ve yöneticileri, Sayıştayımızın değerli denetçileri, diğer kamu kuruluşlarının değerli temsilcileri; hepinizi sevgi, saygı ve hürmetle selamlıyorum; hoş geldiniz.

Bugün, Devlet Hava Meydanları Genel Müdürlüğünün hesap ve işlemlerini konuşuyoruz. Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü 1984 yılından bu yana faaliyetlerini kamu iktisadi kuruluşu olarak devam ettirmektedir. Devlet Hava Meydanları İşletmesinin ana faaliyet konuları ülkemizde havalimanlarının işletilmesi ile Türk hava sahasındaki hava trafiğinin düzenlenmesi ve kontrol görevlerini yerine getirmektir. Devlet Hava Meydanları İşletmesi uçuşlara açık 57 havalimanında hizmet vermektedir. Ülkemiz, hava ulaşım politikaları ve faaliyetleriyle dünyada en hızlı gelişim gösteren ülkelerden biri olmuştur. Geçtiğimiz yirmi yılda 26 olan aktif havalimanı sayısı 57'ye ulaşmıştır. "Hava yolu halkın yolu olmalı." diye talimat veren Sayın Cumhurbaşkanımıza, o dönemin Ulaştırma Bakanına ve şimdiki Ulaştırma Bakanlarına bu katkılarından dolayı teşekkür ediyoruz.

Havacılık sektörü, hızlı ve devamlı gelişme gösteren ileri teknolojinin kullanıldığı, stratejik açıdan önem arz eden sektörlerin başında gelmektedir. Dünya ticaret hacmindeki ve turizm sektöründeki büyümeler, küreselleşme, ayrıca insanların daha hızlı ve daha konforlu yolculuğu tercih etmeleri tüm dünyada hava yolu taşımacılığının diğer taşımacılıklara göre daha hızlı gelişmesine neden olmaktadır.

Ülkemiz 2021 yılı toplam yolcu trafiği sıralamasında Avrupa'da 2'nci, dünyada ise 6'ncı sırada yer almıştır. İstanbul Havalimanı ise Covid-19 salgınına rağmen 2021 yılında yaklaşık 37 milyon yolcu trafiğiyle Avrupa havalimanları arasında 1'inci sırada yer almıştır. 2022 yılında ise yüzde 34 artışla 172 milyon yolcu trafiği, yüzde 23 artışla 1,8 milyon uçak trafiği gerçekleşmesi beklenmektedir.

Sayın Başkan, değerli üyeler; sürekli artan talebi karşılamak üzere Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve diğer ilgili kuruluşlarca son yıllarda önemli yatırımlar yapılmıştır. DHMİ işletmesinde bulunan havalimanlarında terminal binalarının yapımında, bölgesel özellikler dikkate alınarak çevreci bir yaklaşımla inşa edilmelerine özen göstermiştir. Bu kapsamda, gerek öz kaynak gerekse yap-işlet-devret modeliyle terminal binaları yenilenmiş, standartların ve kapasitelerin artırılması sağlanmıştır. Evet, Devlet Hava Meydanları gerçekten yap-işlet-devret modelini dünyada en iyi uygulayan kurum olmuştur ve bu sektörde, bu alandaki başarıları sadece ülkemizde değil, dünyada da her zaman takdir edilmiştir.

Değerli Başkan, değerli üyeler; bu, Zafer Havaalanı'yla ilgili, müsaade ederseniz, birkaç şey söylemek istiyorum; gerçekten, çok gündeme geliyor. Gerçekten, bu konuyla ilgili, bilgilerin birazcık yanlış olanları var, bunları düzeltmek istiyorum. Bir: Zafer Havaalanı yapılmadan önce -o dönemde biz de Ulaştırma Bakanlığında olduğumuz için konuları iyi biliyorum- her il havaalanı istiyordu. Dolayısıyla -bunu bir daha bu Komisyonda anlattım- ülkede bölgesel bir havaalanı tartışması vardı ve de ilk defa bu bölgesel havaalanı planları yapıldı ve hem Kütahya hem Afyon'a hem de Uşak'a hizmet edecek havaalanı Zafer Havaalanı olarak fizibiliteleri yapıldı ancak burada...

ATİLA SERTEL (İzmir) - Süleyman Bey'in ne günahı var?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yanlış fizibilite yapıldı.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Hiç kimsenin bir günahı yoktur.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Ya, öyle şey olur mu Allah aşkına!

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Burada, hesaplanan sistem... Yurt dışındaki işçilerin çok fazla olması; 1,5 milyon işçinin bulunması bu bölgede gibi hesaplar yapıldı.

Şimdi, biraz önce Aksaray Milletvekilimiz Ayhan Erel Bey dedi ki: "Aksaray'a bir havaalanı yapın." Bakın, bu tartışma çok ileri gittikçe de bazı şehirlerin havaalanlarına yapım yapılamıyor.

AHMET KAYA (Trabzon) - Oraya da yapın ama. İsteyene yapıyorsunuz ya, yapın o zaman, oraya da yapın.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Dedi ki: "Aksaray'a bir havaalanı yapın çünkü bizim yurt dışında çok işçimiz var."

AHMET KAYA (Trabzon) - Tamam, yapın işte ağabey.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bir dakika...

Yapılamıyor çünkü yurt dışından işçiler gelince o şehir... Yani "Eğer Zafer Havaalanı'na yurt dışından işçi gelirse Eskişehir'e niye gelmiyor?" gibi böyle tartışmalar var. Ama şunu bilmenizi istiyorum...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yanlışa yanlış demeniz için daha ne olması lazım Zafer Havalimanı'nda?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bir dakika, dur, senin yanlışlarını söyleyeceğim.

AHMET KAYA (Trabzon) - İbretlik bir iş yani!

OTURUM BAŞKANI YAVUZ SUBAŞI - Sayın Karaman, devam edin konuşmanıza.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Şimdi, Değerli Başkan, değerli Komisyon üyeleri; burada sıkıntı şu: Türk Hava Yolları ya da diğer özel sektörler, inşallah bir gün Avrupa'dan, yurt dışından uçaklar konusunda Zafer Havaalanı da fonksiyonunu yerine getirir. Benim itiraz ettiğim konu şu: Bu havaalanı yapılırken açık ihaleye çıkıyor yani bu Meclisin yaptığı kanunlara uygun olarak açık ihaleye çıkılıyor ve orada muhammen bedelinin... İtirazlar dolayısıyla kimse ihaleye girmiyor. Sonra 2'nci ihale, gene açık ihale, herkesin girebileceği bir ihale. Dolayısıyla, bir firma giriyor. Yani hukuken kanunlara uygun olan bir ihale yapılıyor ve sonuçta havaalanı yapımına başlanıyor.

Ya, biz sizin her cümlenizde konuşmuyoruz ki bazen yanlışını dinliyoruz, bazen yalanlarınızı dinliyoruz, bazen de doğruları. Bir şey olmaz, biraz dinleyin.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Biz de sizin saçmalamalarınızı dinliyoruz.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yani mesele şu: Türkiye'de havacılık geliştirilirken...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Saçmalıyorsun.

TAMER DAĞLI (Adana) - "Saçmalıyor." olur mu?

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Arkadaşlar, hatibi dinleyelim lütfen.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Saçma sende, neden biliyor musun?

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Değerli üyeler, hatibi dinleyelim.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Siz, saçma...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yüzde 99 hata payı var "saçma" diyorsun.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bu ülkede, hata payı olabilir hatta...

ATİLA SERTEL (İzmir) - "Yalan." diyor ama bak "Yalan." diyor.

TAMER DAĞLI (Adana) - Deniz Bey, nüfus artıyor.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yalan! Yalanı şurada, diyor ki: "Bu ihale değildir." Ya, açık ihale, yapılmış bir ihaleye de "İhale değildir." diyor.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Süleyman Bey, "yalan" demek hakarete girer, doğru söylüyor.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bak, her şey... Bir dakika ama bir ihale yapılmış.

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Arkadaşlar, lütfen dinleyelim, rica ediyorum.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kanuni kılıf uydurmanız onun sağlıklı bir ihale olduğunu göstermez.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Açık ihale yapılmış.

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Arkadaşlar, lütfen dinleyelim.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Ve sen diyorsun ki: "Bu ihale değildir." O da yalan değil mi?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kanuni kılıf uydurmanız onun sağlıklı bir ihale olduğunu göstermez.

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Sayın Karaman, devam edin, lütfen.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Kanuni kılıf mılıf değil.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kanuna uymanız, o ihalede kanuni bir karar olduğunu göstermez.

OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Sayın Karaman, devam edin.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sonuçta Zafer Havalimanı, Türkiye'de bölgesel havalimanlarının oluşması için başlatılmış...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yüzde 300 zarar var, net.

AHMET KAYA (Trabzon) - Zafer Havalimanı'nı savunan ilk insan olarak konuşuyorsun.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - ...ancak sonradan bunun, bölgesel havalimanlarının Türkiye'de zayıflığı dolayısıyla da yapılamamıştır.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yanlış hesap.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yani bunun ceremesini kim çekmiştir?

AHMET KAYA (Trabzon) - 84 milyon çekiyor.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bunun ceremesini diğer iller çekmiştir. Aksaray çekiyor, Karaman çekiyor, Yozgat çekiyor. Dolayısıyla, bu bölgesel havaalanları gelişmediği müddetçe de illerin havalimanlarıyla ilgili sıkıntıları devam edecektir. Yani bunun üzerine gidilebilir, savcılığa suç duyurusunda bulunulur. Biz bunun doğru olduğuna inanıyoruz, siz inanmıyorsanız bulunun.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Ya, uçak yok.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - İkincisi, bir de şöyle bir şey dedi...

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Karaman'ı...

Ama Sayın Yavuzyılmaz, dinleyin, lütfen.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - "Yap-işlet-devret..." Sayın vekilim de şöyle dedi...

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Yavuzyılmaz, dinleyelim.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Aynı, Süleyman Vekilim de kesmişti ya, aynı işte.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - "Yap-işlet-devret projeleri..." Bak, şu da doğru değil. Yap-işlet...

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Ama böyle duygusal davranamazsınız. Yani o benim konuşmamı kesti, ben de onun konuşmasını keseceğim demek...

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Ben kesmedim canım, sadece yanlış söylediği yeri hatırlattım.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Ayrıcalıklısınız ya, istediğiniz zaman kesebiliyorsunuz.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Şimdi, bak, vekilimiz diyor ki: "Yap-işlet-devret projeleri, insanlarımızın kırk elli yılını ipotek altına aldı." Arkadaşlar, öyle değil.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Nasıl ya! Öyle.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bakın, 2024 yılından itibaren insanlarımızın geleceği kârlılığa geçiyor.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Nereden biliyorsun?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yani burada yazıyor, bak, burada var.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Nasıl var?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sana da gönderirim bunu, her yerde yayınladık. Böyle, bundan sonra... Dolayısıyla, yap-işlet projeleri dünyada da çok ilgi gören, Türkiye'de de yapılmak zorunda olunan projelerdir.

Şu anda, birtakım fizibiliteler de tartışılabilir. Şimdi, Ankara-Yenice yolu gerçekten ben biliyorum, yirmi yıldır tartışılır. Yirmi yıldır biz Ankara'dan çıkınca Erzincan'a, Sivas'a, Yozgat'a gidemeyiz ama o tartışılır, bir gün bir otoban yaparsak yap-işlet-devretle.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Ya, başarılı olsaydınız da şu Ankara-İzmir tren yolu...

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Tabii, İzmir'e rahat rahat gidiyorsun.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Neyle gidiyorsun?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Biniyorsun arabana duble yollardan gidiyorsun.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Genel Müdür olarak bir başarılı olsaydın da şu yolu yapsaydın yahu!

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Az kaldı, o da geliyor, üzülme sen.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Yapamazsınız ya.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Dolayısıyla, yap-işlet-devret projelerini, proje olarak eleştirirken biraz daha doğru eleştiriler koyalım diyorum.

Ayrıca, benim Erzincan Havalimanı'yla ilgili bir sorum var.

ATİLA SERTEL (İzmir) - 2016'da biz trenle gidiyorduk.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Ufak bir sis olsa uçaklar inmeyi bırak kalkamıyor. Bununla ilgili bir tedbir almanız lazım.

AHMET KAYA (Trabzon) - Niye aldınız adamı görevden? Ev sahibi orada.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Evet, Sayın Karaman'ı dinleyelim lütfen.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yok, böyle de olur.

TAMER DAĞLI (Adana) - Süleyman ağabeye hakkını verdiler, dediler ki: "Genel Müdür olarak kalsaydı biz İzmir'e trenle gidiyor olurduk."

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Allah razı olsun. patırtırya geldi.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Peki, teşekkür ediyoruz.

Bitti mi Sayın Karaman?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Bitiyor, bitiyor, az kaldı.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Yalnız kaza olabilirdi, kazaya açık.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünü havacılık sektörüne katkılarından dolayı tebrik ediyorum, teşekkür ediyorum, başarılarının devamını diliyorum. Sağ olun.