| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ'nin (TEDAŞ) 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 14 .06.2022 |
YAVUZ SUBAŞI (Balıkesir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Değerli hazırun, Zonguldak Milletvekilimiz Sayın Deniz Yavuzyılmaz'ı ve eşini dünyaya yeni gelen evlatları için tebrik ediyorum. Allah analı babalı büyütsün.
OTURUM BAŞKANI NEVZAT ŞATIROĞLU - Amin.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teşekkür ediyorum.
YAVUZ SUBAŞI (Balıkesir) - Şimdi, burada, KİT Komisyonunda görev alan tüm milletvekili arkadaşlarımızın halkımızın, milletimizin menfaati için söyledikleri her türlü sözleri tekrar etmeme adına, eksiklikleri tespit etmeyi tekrar vurgulama adına kabul ediyorum ve bunlarla alakalı cevapların da ivedilikle gönderilmesiyle ilgili taleplerimizi Sayın Genel Müdürümüze iletiyoruz.
Şimdi, TEDAŞ'ın başlıca görevlerinde, kapsamlarında ifade edilen, bize verilen raporda yazılan, dağıtım sektöründeki hizmet kalitesi ve tüketici memnuniyetini artırmak için gerekli çalışmalar yapmak, dağıtım şebekesinde kullanılacak malzeme ve teçhizatın şartnamelerini hazırlayarak uygunluk değerlendirmesine ilişkin belgelendirme sürecini yürütmek... Diğerlerini saymıyorum. Ben, bu görevlerin, burada ifade edilen kapsam ve görevle ilgili olarak ilgi alanları ile yetki alanlarının yeterince yapılmadığı kanaatindeyim, burada hassasiyetle davranılması gerektiğini hatırlatmak ve düşüncelerimi bu şekilde ifade etmek istiyorum. Yapılan denetim sonuçlarında yüklenici firmalarla ilgili tespit edilen aksaklıklar, bunlara yapılan uyarılar, cezalar, herhangi tür işlem var mıdır, eğer varsa bununla alakalı bilgi edinmek istiyorum.
Seçim bölgem Balıkesir'de 1 milyon 300 bin olan nüfusumuz yaz aylarında zaman zaman 3 milyonun üzerine çıkıyor ve biz defalarca, defaatle yüklenici firmaya, TEDAŞ'a, Enerji Bakanlığımıza iletmemize rağmen, seçim bölgemiz Balıkesir'de, özellikle Körfez bölgemizde -Edremit'ten Ayvalık'a kadar- sadece oradaki çok dar ve kısa bir coğrafyada 1,5-2 milyona yaklaşan insan sirkülasyonunun yaşandığı bir ortamda ciddi manada elektrikle ilgili sıkıntılarımız oluyor. Firmayla, yetkilileriyle defalara görüşülmesine rağmen... Tabii, görüşmek -biz vekil olarak- gerçekten zor, belediye başkanlarımız, mahalle muhtarlarımız, onların görüşmeleri mümkün olmuyor maalesef. Ne yatırım yapılabiliyor ne de yatırım planlaması bugüne kadar yapıldı.
Yüklenici kurumlar ilimdeki belediyelerle koordineli olarak çalışmıyorlar, gittikleri yerlerde muhtarlarla koordineli olarak iletişim içerisinde bulunmuyorlar. Özellikle, kırsal mahallelerimizde -bizim 892 tane kırsal mahallemiz var yani eski adıyla köyümüz var- sayaç ödemeleri güncel yapılmıyor; yapılmadığından kaynaklanan fatura, benim orada dar gelirli, kıt kanaat geçinmekte olan çiftçime, köylüme maalesef yansıyor ve borcuna da... Ben sonuçta da isteyeceğim, elektrikle alakalı kaçak kullanımda Türkiye'de belki en iyi illerden biri borcuna sadık olma açısından. Bunu benim hemşehrilerimin hak etmediğini düşünüyorum.
TEDAŞ'ın sayın yetkilileri, tabii, ilgili firmalar veya belediyeler... Trafolar rengârenk boyanıyor, güzel ama bunun faaliyet olarak görülmemesi gerektiğini düşünüyorum. Bizim özellikle kırsal mahallerimizde habersiz yapılan kesintiler, ilan edilen kesintilerin dışında ek kesintilerin yapılması... Artık tarihî eser hâline gelen bizim elektrik direklerimiz var, biz bunları değiştiremedik. Anıtlar Kuruluna müracaat edeceğiz, TEDAŞ veya yüklenici firma kimse bununla ilgili bir çivi çakarsa artık Anıtlar Kurulundan gerekli yaptırımını alsın. Yani kablolarla ilgili ciddi sıkıntılarımız var, nüfusumuzun artmasını sözün başında söyledim. Kablolar yeterli değil ama yüklenici firma, arazide çalışan firma hep "cek"li "cak"lı konuşuyor, bugüne kadar herhangi bir çalışma, maalesef ama maalesef yapılmadı.
Sayın Genel Müdürüm, şimdi raporlar okunurken 2 tane telefon görüşmesi yaptım. Bu kurumların... Yani bunun ucu size, Enerji Bakanlığına geliyorsa sözüm ortada. Kurumların vatandaşa ve vatandaşın sorunlarına ne kadar ciddi yaklaştığıyla alakalı tespit ettiğim... İsteyen arkadaşlar arayabilir, gündemi meşgul etmeme adına canlı arama yapmayayım. Benim seçim bölgem Balıkesir'e, Bursa'ya, Çanakkale'ye, Yalova'ya bakan Uludağ Elektrikin "0224 3 000 999" numarasıyla "444 6 646" numarasını az önce aradım. Üç dakikalık uzun bir beklemeden sonra arızayla ilgili kısma girdiğiniz zaman "Alo 186'yı arayın." geldi. Alo 186'yı aradım yani 3'üncü telefon görüşmesini yaptım. Alo 186'da benim Balıkesir ilim sayılmıyor; dolayısıyla, vatandaş şikâyetlerini, maalesef ama maalesef bu şekilde... Az önce yaptığım denemede de -canlı, bir daha bildiğim konu, düzelmiş midir bilmiyordum- düzelmediğini, tekrar aynı sistemin, o bozuk sistemin devam ettiğini yaşayarak burada anlatmak istedim.
Söylediklerimizle alakalı gerekli çalışmaların hassasiyetle yapılmasını, ivedilikle KİT Komisyonunu da verilen cevapların yazılı olarak gönderilmesini rica ediyorum.
Çalışmalarınızda başarılar diliyorum.