KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL TAMER (Kayseri) - Çok teşekkür ediyorum Değerli Başkanım.

Değerli milletvekili arkadaşlarım, Sayın Bakan Yardımcım, Bakanlığımızdan gelen değerli yetkililer ve tüm katılımcılar; hepinizi saygı ve sevgiyle selamlayarak sözlerime başlamak istiyorum.

Ülkemizde herkesin sağlık hakkını en iyi şekilde kullanabilmesi ve sosyal devlet ilkesinin gerçekleştirilebilmesi gayesiyle mevzuatta bazı düzenlemeler yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Bir anlamda, başta doktorlarımız olmak üzere sağlık çalışanlarımızın insanüstü yapmış oldukları çalışmalar da göz önüne alınarak böyle bir düzenlemenin elzem olduğunu da ifade etmek istiyorum. Bu çerçeve içerisinde daha iyi ve kaliteli hizmet sunumunun sağlanması, uygulamada karşılaşılan mağduriyetlerin, problemlerin giderilmesi amacıyla bir düzenleme ve teklif yapılmıştır; bunu da tarafımdan burada ifade etmek istiyorum.

Ülke genelinde ilk yapmış olduğumuz kanun teklifinde 1'inci sırada... Değerli Başkanımız da ifade ettiler, biliyorsunuz, Sağlıkta Dönüşüm'le birlikte aile hekimliği kurulmuştu. İlk etapta ihtiyacımızı karşılamak amacıyla yeteri kadar uzman aile hekimimizin olmadığını hepimiz biliyoruz ama yapılan bir çalışmayla -Sayın Başkanımız da Sağlık Bakanımızdı- pratisyen hekimlerimizin aile hekimi olmasının önü açılmıştı. Ancak o zaman alınan kararla ve 1/1/2020 tarihine kadar olan zaman zarfında burada çalışan aile hekimlerimizin aynı zamanda asistan olarak da girebilmelerinin önü açılmıştı yani aile hekimliği uzmanı olabilmelerinin yolu açılmıştı. Pandemi nedeniyle bu süre bitti, pandemi nedeniyle de çok fazla dokunamadık ama şimdi rahat bir şekilde aile hekimlerimize yine, önlerini açmak, uzman olabilme fırsatını vermek adına bu tarihi yani 1/1/2020'yi 1/1/2029'a kadar uzatmış olacağız; böyle bir teklifimiz var.

2'nci sırada, tabip, diş tabibi ve pratisyen hekimlerin emeklilikleriyle, emekli maaşlarıyla ilgili yeni düzenlemelerle onların maaşlarında iyileştirmeler yapabileceğimizle ilgili bir teklifimiz var.

Bir diğer teklifimiz: Danıştay kararlarına "Ek ödemeler kanunla belirlenir." İfadesiyle... Bu amaçla, bu teklifimizle kanuna taşımış oluyoruz. Ek ödeme tavanlarının Maliye Bakanlığının belirlediği tavan çerçevesinde ve Sağlık Bakanlığımızın çıkaracağı yönetmelik çerçevesi içerisinde belirlenmesine uygun hâle getirecek bir kanun teklifimiz var. Yine, burada en önemli özellik de sabit ek ödemeler, merkezî yönetim bütçesine dâhil edilecek ve bu şekliyle de döner sermayenin oraya aktarılmasının da önüne geçmiş olacağız; böyle bir teklifimiz var. Bir başka maddede; sabit ek ödemeler tabip, diş tabipleri ve pratisyen hekimlerle ilgili daha önce belirlenen yüzde 180 tavanı vergili hâldeydi, bu yine vergili hâlde devam edecek ama bu oranı biz yüzde 265'e çıkarmış olacağız.

Bir başka teklifimizle; Sağlık Bakanlığı birimlerinden ve kurumlarından -şimdi aile sağlığı merkezleri, toplum sağlığı merkezlerinden- sigortasız hizmet alan, daha çok da ikinci ve üçüncü basamakta hizmet alan ama devlete borçlanan şahısların borçlarına bakıp bu borçlar eğer 5 bin TL'nin altındaysa bunu almama kaydıyla, bu şekliyle terkin edilmesini sağlayacağız; 5 bin liranın üzerindeyse bu rakam yarıya bölünüp yarısının kalan bir yıl içinde ödenmesi kaydıyla diğer yarısının da yine aynı şekilde terkini yoluna gidilmesini sağlayacağız.

Üniversite hastanelerinde sabit ödemeler yine merkezî bütçeye aktarılıyor. Sağlık Bakanlığında yapılan tavanda aynı şekilde üniversite hastaneleriyle ilgili de geçerliliği korumak adına bir teklif veriyoruz. Aynı şey, adli tıp kurumlarındaki sabit ödemelerin de genel merkezî bütçeye aktarılmasını teklif ediyoruz.

Yine, 7/5/1987 tarihli 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'nun ek 1'inci maddesinin birinci fıkrasının 2'nci cümlesini ve ikinci fıkrasını değiştirerek "Kuraya ilişkin usul ve esaslar ile bunların Sağlık Bakanlığındaki atama ve yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esasları Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." diyoruz. "Tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi, ilgili dalda tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olan profesör, doçent ve doktor öğretim üyesi, eğitim görevlisi ve başasistan tarafından verilir." diye de ifade ediyoruz. Ama bunları yaparken de en az bir yıl da orada çalışma kaydını getiriyoruz.

Bir başka konuda "Devlet hizmeti yükümlülüğünü yapmakta olan personel, bulundukları ilde 4924 sayılı Kanuna tabi sözleşmeli sağlık personeli olarak çalışabilirler." diye de bir teklifimiz var. Bunlar daha önce sözleşmeli olarak çalışıyorlardı ve devam ediyorlardı, bu sözleşmeli olarak... Artık bundan sonra sözleşmeli mecburi hizmeti bittikten sonra sözleşme olayının bitirilmesiyle ilgili, devlet memurluğuna geçmesiyle ilgili bir teklif bu.

Bir başka konu: Yine, eleman temininde güçlük çekilen yerlerde sözleşmeli sağlık personelinin çalıştırılmasıyla ilgili bir teklifimiz var. Bunda da taban rakamın 22 binden 27 bine yükseltilmesiyle ilgili bir teklifimiz var.

FBir başka teklifimiz "Aile Hekimliği Kanunu'nun 3'üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasının 5'inci cümlesi yürürlükten kaldırılmış, 6'ncı cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilerek fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir: 'Bu ödemelerden yararlanan personele, çalışmaları sebebiyle 209 sayılı Kanun'un 5'inci ve ek 3'üncü maddesiyle 2547 sayılı Kanun'un 58'inci maddesi uyarınca hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle ödeme yapılır.' diyor. Bu ödemeler toplamıyla ilgili "209 sayılı Kanun'un 5'inci maddesiyle 2547 sayılı Kanun'un 58'inci maddesinde belirlenmiş olan tavanları geçemez." diye de ifade ediyoruz.

Bir başka teklifimizde yine, 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ek 9'uncu maddesinin sekizinci fıkrasında yer alan "Sağlık Bakanlığının, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun ve "Türkiye Halk Sağlığı Kurumu" ibarelerini madde metninden çıkarmayı ve "Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı" ibaresini "Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı" şeklinde değiştirmeyi öneriyoruz.

Diğerleri de yürütme maddemiz; 14'üncü maddede "Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür." diye ifade ediyoruz.

Tabii, sağlıkçılarımıza, sağlık çalışanlarımıza, başta doktorlarımız olmak üzere ne verirsek az olduğunu, az olacağını ifade etmek istiyorum. Hiçbir zaman onların emeklerini bir kenara atamayız. Şu an itibarıyla yapacağımız teklifler bunlar. Bu çalışmamızın ülkemize, doktorlarımıza, sağlık çalışanlarımıza hayırlar getirmesini temenni ediyorum.

Sayın Bakanım, 4'üncü maddedeki mahsuplaşmayla ilgili size gelen metinlerde bir yanlışlık söz konusu olduğunu gördük, onu da burada düzeltmek kaydıyla herhâlde bir şey yapacağız.

Hepinize teşekkür ediyorum. Katkılarınızdan dolayı tüm partilerden milletvekili arkadaşlarıma tek tek teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum.

BAŞKAN RECEP AKDAĞ - Ben teşekkür ediyorum Değerli Milletvekilim.

Aslında 4'üncü maddenin manası ile gerekçede yazılan bir cümle arasında bir tenakuz var.

İSMAİL TAMER (Kayseri) - Evet, gerekçede bir şey vardı.

BAŞKAN RECEP AKDAĞ - Herhâlde o gerekçedeki cümleyi çıkarmak gerekiyor. Onu önergeyle zamanı gelince şey yaparsınız.

İSMAİL TAMER (Kayseri) - Onu da gördüğüm için eksikliği burada ifade etmek istedim.