KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkürler.

Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım, kamu kurumlarımızın değerli yöneticileri, kıymetli basın mensupları; öncelikle hepinizi selamlıyorum.

Kanun teklifi 37 çerçeve madde, 2 geçici madde, yürütme ve yürürlük maddeleriyle birlikte 41 maddeden oluşmakta. Genel olarak baktığımız zaman kanun teklifimize, vatandaşlarımızın bazı konularda yaşadığı mağduriyetlerin giderilmesinin öngörüldüğü; yine ortaya çıkan bazı ihtiyaçların, vatandaşlarımızdan gelen bazı taleplerin karşılanmasına yönelik düzenlemelerin yer aldığı; bunun yanı sıra, kamu kurum ve kuruluşlarımızın bazı ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik maddeler olduğunu görüyoruz. Yani genel itibariyle kanun teklifini Milliyetçi Hareket Partisi olarak destekliyoruz. Maddeler görüşülürken bazı maddelerle ilgili elbette bazı ekleme-çıkarma şeklinde önerilerimiz olacak.

Aslında kanun teklifine baktığımız zaman yani çok önemli düzenlemeler var. Bazılarını burada ifade etmek istiyorum: Vergi kaçakçılığı suçlarıyla ilgili Vergi Usul Kanunu'nun meşhur 359'uncu maddesinde ceza artırılıyor, üst sınır sekiz yıla çıkarılıyor ve Ceza Kanunu'ndaki etkin pişmanlık benzeri bir uygulama getiriliyor. Yani zincirleme suç işlenmesi hâlinde cezada açıkçası bir adalet getiriliyor. Ayrıca, kovuşturma süreci daha etkin hâle getiriliyor.

Yine, bir başka madde muhtarlarımızla ilgili. Net asgari ücret düzeyine muhtar ödenekleri yükseltiliyor.

Yine, bir başka madde birçok üniversitemize akademisyen kadroları veriliyor.

10'uncu maddede -Garo Bey de burada- bu yabancılara satılan konutlarla ilgili elden çıkarmama şartı, bir yıllık şart üç yıla çıkarılıyor. Bu doğru ama ben de -ki onun maddesi farklı bir kanun bildiğim kadarıyla- bu bedelin yükseltilmesi yani 250 bin doların daha yüksek olması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü dünyadaki diğer ülkelerdeki uygulamalara baktığımız zaman bizim aldığımız para daha düşük kalıyor. Bunun diğer ülkelerde olduğu gibi bizde de yükseltilmesi lazım.

Yine bir başka önemli düzenleme, imalat sanayiye yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamında yapılan yatırımlara ilişkin. İnşaat işleri nedeniyle uygulamadaki "KDV iadesi" "KDV'den istisna" hâline dönüştürülüyor yani vergiyi alıp iade etme yerine "istisna" hükmü getiriliyor. Bu da geçici, 31/12/2025'e kadar. Ayrıca, bu kapsama turizme yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamındaki inşaat işleri de dâhil ediliyor.

12'nci madde, tabii, gururumuz olan millî otomobilimiz TOGG'u ilgilendiren bir madde. Türkiye'de gerçekleştirilen AR-GE faaliyetleri kapsamında üretilen elektrik motorlu taşıt araçlarının geliştirilmesi için alınan mühendislik hizmetlerine geçici süreli KDV istisnası getiriliyor.

13'üncü maddede kabaca 15 bin insanımızı ilgilendiren yapı kayıt belgesi alınan yapıların üzerinde bulunduğu hazine taşınmazlarının satışına ilişkin başvuru süresi uzatılıyor ve peşin ödemelerde indirim öngörülüyor.

14, 15, 16'ncı maddeler, hazine taşınmazlarıyla ilgili maddeler. Burada da doğrudan satışa yönelik düzenleme var, peşin satışlarda yüzde 20 indirim uygulaması getiriliyor. 17'nci maddede de hazineye ait tarım arazilerinin kullanıcılara kiralanabilmesi öngörülüyor. Kanun teklifinin en önemli maddelerinden biri bu, bu şekilde 150 bin çiftçimiz, kullandığı araziyi kiralayabilecek, bundan dolayı da teşviklerden de yararlanabilecek. Yani, sözleşme imzalayarak burada ekim yapacağı için tarım teşviklerinden de bu şekilde yararlanabilecek. Bu açıdan hazine arazilerinin üzerinde üretim yapan çiftçilerimiz için çok önemli bir düzenleme.

Bir başka önemli konu, taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamındaki hizmet alımlarında ek fiyat farkı. Evet, akaryakıttaki fiyat artışı bu hizmeti gerçekleştiren insanımıza maalesef büyük bir yük getirdi. Bu anlamda böyle bir düzenleme yapılması önemli.

Yine, bir başka önemli konu: Tarımsal üreticilerin âciz vesikasına bağlanan borçlarına uygulanacak faizle, bir de tahsilatta kesilen faizin ödenmemesiyle ilgili düzenleme yapılıyor. Yani icra yoluyla tahsilatta bankanın bir uygulaması var benim bildiğim kadarıyla. Bundan da 26 bin civarında bir üreticimiz yararlanacak.

Tabii, Naci Bey de ifade ettiler, çok önemli, bu radyo ve televizyonlarda kamu spotlarında vergi bilincini oluşturmaya, kayıt dışılığı önlemeye yönelik yayınlar yapılması. Ben çok önemli görüyorum, bu bilinci yerleştirmek lazım.

Bir diğer konu 32'nci madde. Üzerinde yerleşim yeri bulunduğu gerekçesiyle orman sınırları dışına çıkartılarak tapuda hazine adına tescil edilen taşınmazların hak sahibine satışı. Burada da benim aldığım bilgiye göre 10 bin civarında hak sahibi söz konusu, bunların da bir anlamda mağduriyetleri giderilmiş olacak, bu hazine adına tescilli üzerinde bulundukları taşınmazları satın alabilecekler.

Bir başka konu, yine Garo Bey'in gündeme getirdiği bir konu. Sanki şirketlerin itibarıyla ilgili... İşte "5'li çete" falan filan değil de 6361 sayılı Kanun kapsamındaki kuruluşlar... Nedir bunlar? Factoring, finansal kiralama, finans kuruluşları, tasarruf finans şirketleri. Burada bizim de bir talebimiz olacak: Madde aslında Bankacılık Kanunu'ndaki hükümlerin bir kısmını almış, ilave cümleler var burada, o ilave cümlelerin çıkarılması yani bankalara vermediğimiz bir imkânı, hakkı getirip bu diğer finans şirketlerine vermemek lazım. O ikinci cümlenin metinden çıkarılmasını biz önereceğiz madde gelince.

Bir diğer konu -bu da konuşuldu- bu "Evim" mağdurları. Buna yönelik yine bir mağduriyet gidermeye yönelik bir düzenleme yapılıyor. Burada kamuya bir yük gelmeyecek, uygulamada da buna hassasiyet gösterilmesi gerektiğini burada da ifade ediyorum. Yani, bu mağduriyeti giderelim ama kamuya bir maliyet yüklenmeden burada mağdur olan vatandaşlarımızın mağduriyeti giderilsin.

Bir diğer konu OHAL kapsamında kapatılan, hazineye devredilen kuruluşların taşınır ve taşınmazlarıyla ilgili. Bu kuruluşlardan alacaklı olanlara alacaklarının ödenmesine yönelik bir düzenleme. Bu da önemli, yine bir mağduriyet gideriyor.

Son madde, bilmiyorum, denetim elemanı kökenli arkadaşlarımız için de -hepsi için de- önemlidir. Şöyle, bu geçici madde 2, kamu personeline ödenen konaklama giderini artırıyor. Değerli arkadaşlar, ki bu kapsamda ağırlıklı olan denetim elemanları, müfettiş, denetçi arkadaşlarımız şu anda 156 lira alıyorlar konaklama bedeli olarak. Yani, bugün gittikleri en ücra köşede bile 250-300 liradan aşağı bir konaklama bedeli ödemiyorlar, çok yüksek. Burada bir artış getiriliyor ama ben bunun biraz daha artırılmasının yani hiç olmazsa denetim elemanının fiilen ödediği konaklama bedelinin karşılanabilmesine imkân sağlamasını önemli görüyorum. Çünkü, zaten yollukları da düşük, günlük 104 lira alıyorlar; ya yolluğun artırılması ya da konaklama bedelinin bir miktar daha artırılmasının doğru olacağını düşünüyorum.

Dediğim gibi, kanun teklifini destekliyoruz, maddeler üzerinde, önerilerimiz olan maddelerde ayrıca önerilerimizi ifade edeceğiz.

Teşekkür ediyorum.