| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi(2/272) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 25 .12.2015 |
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli Komisyon üyeleri, Sayın Bakanım, kurumlarımızın değerli yöneticileri, değerli basın mensupları; ben, öncelikle, Komisyonumuzu ve tüm arkadaşları, katılımcıları buradan selamlıyorum.
Tabii, Erhan Bey'in sorusuna... Şimdi, tabii, biz de kamuda görev yaptık, daha önce sendikacılık görevlerimiz var. Ülkenin, toplumun, kamu kurum ve kuruluşlarımızın herkese olduğu gibi bize de sorunları iletiliyor, bürokrasiden de sorunlar iletiliyor ve içerisinde bulunduğumuz bir yapının içerisinde elbette ki sorunlar bize gelecektir.
Takdir edersiniz ki, çok önemli süreçler yaşadık. Yani son birkaç ay iki seçim geçirdik ve seçimden sonra Meclisin toplanması, yemin, Hükûmetin kurulması, güvenoyu ve sürenin sıkışması dolayısıyla... Tabii ki buradaki 7 maddenin içerisindeki süre uzatımları ve kamu kurum ve kuruluşlarının işleyişi ve oradaki çalışanların da hakları çerçevesinde bir süre sıkışması söz konusu.
Ayrıca, Başkanlık da ifade etti, bu konuları da içerebilecek bir Hükûmet tasarısı da zaten Meclise intikal etmiş durumda. Ama o tasarının görüşülüp tamamlanması açısından süre sıkışması söz konusu ve burada, sürenin 31 Aralık itibarıyla bitiyor olması, zaten elimizdeki teklif ettiğimiz teklifte de bunlar belirtilmiştir. Biraz sonra gerekçelerini de ben buradan ifade edeceğim. O nedenle, bu noktada ihtiyaç hissedildiği için...
Yani bu konuda "Nasıl hissettiniz?" sorusu... Tabii, bu kadar muhalefet milletvekillerimiz de iktidar milletvekillerimiz de ülkeye dair sorunları ifade ederken "Nasıl hissettiniz de dile getiriyorsunuz?" şeklinde sormak, bizim burada yapmak istediğimiz, yapacağımız, her birimizin, Türkiye Büyük Millet Meclisinin milletvekillerinin yapacakları işlerle ilgilidir. Tabii ki bunları hissedeceğiz. Tabii ki sorunları buraya taşıyacağız. Hep beraber, birlikte, bu sorunları birlikte çözeceğiz. Zaten buraya gelme nedeni de...
Sizler de, bakın, kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri de davet edilerek burada müzakere edilerek çıkarılacak. Hepimizin derdi, sizin de bizim de, ülkenin sorunlarını çözmeye dönük dertler. İnşallah, bu tasarıyla geçici olarak...
ERHAN USTA (Samsun) - Tebrik ederiz yani iyi bir çalışma.
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Başkanımız da ifade etti, burada süre konusunda, uzatmaların süresi konusunda da çeşitli önergelerin de olduğu ifade edildi. Tabii, geçici uzatmalar veya kalıcı yapılması gereken düzenlemeleri, hep birlikte, süreç içerisinde de yapacağız diye düşünüyorum.
Ben, genel gerekçe olarak, bizim, burada, 13 arkadaşla beraber vermiş olduğumuz, Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin genel gerekçesi olarak: Mevzuatta yer alan 31/12/2015 tarihinde sona eren bazı uygulamaların süresinin uzatılması, sözleşmeli erbaş ve erlerin maaşlarının diğer kamu görevlilerinde olduğu gibi memur maaş katsayısıyla hesaplanması, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılacak öğretmen atamalarında kullanılmak üzere kadro ihdas edilmesi ve kamu payı yüzde 50'den az olan ve Borsa İstanbulda işlem gören şirketlerin Sayıştayca denetlenme esaslarının belirlenmesi amacıyla bu Kanun Teklifi hazırlanmıştır.
Şimdi madde madde gerekçeleri ifade etmek istiyorum.
1'inci maddede teklifin gerekçesi: 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 30'uncu maddesinde öğretim üyelerinin çalışma yaş haddi 67 yaş olarak belirlenmiştir. Zaten yıllarca uygulanan bir uygulama ama anılan Kanun'un geçici 55'inci maddesinde ise söz konusu yaş sınırı 1/3/2006 tarihli ve 5467 sayılı, 17/5/2007 tarihli ve 5662 sayılı, 22/5/2008 tarihli ve 5765 sayılı kanunlarla kurulan devlet üniversitelerinde görev alan öğretim üyeleri açısından 31 Aralık 2015 tarihine kadar 72 yaşını doldurduğu tarih olarak belirlenmiştir. Söz konusu kanunun uygulama süresi aralık ayı sonu itibarıyla sona erecektir. Maddeyle kapsama dâhil üniversiteler için getirilen uygulama süresinin uzatılması amaçlanmaktadır.
Biliyorsunuz, burada, 41 üniversitede, gelişmeye müsait üniversitelerimizin öğretim görevlileri ihtiyaçlarını karşılamasının sağlanması açısından önem arz etmektedir. Onun için bu sürenin uzatılmasına dönük bir tekliftir bu.
2'nci madde...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Neden yeni bir düzenleme yapıncaya kadar? O zaman kalıcı bir madde yapalım. Yeni bir düzenleme yapınca...
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Biraz önce de ifade ettiğimiz gibi...
BAŞKAN - Arkadaşlar, müsaade eder misiniz... Sayın Etyemez...
Sayın Kuşoğlu, tam tutanağı sormuştunuz ama bu şekilde araya girdiğinizde tam tutanağı yakalayamıyoruz. Söz alırsanız, basarsanız ben mikrofonu açayım.
Buyurun Sayın Etyemez.
HALİL ETYEMEZ (Konya) - 2'nci madde ise Sayıştay Kanunu'nun 4'üncü maddesine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesinin 4/12/2014 tarihli ve 114, 184 sayılı iptal kararları üzerine, kamu payı yüzde 50'den az olan ve Borsa İstanbul'da işlem gören şirketlerin Türk Ticaret Kanunu ve sermaye piyasasına ilişkin mevzuat uyarınca yapılan bağımsız denetim sonucunda düzenlenen bağımsız denetim raporlarının Sayıştaya gönderilmesi ve Sayıştayın, kendisine sunulan bağımsız denetim raporları üzerinden değerlendirme yaparak hazırlayacağı raporu Türkiye Büyük Millet Meclisinin bilgisine sunması yönünde düzenleme yapılmaktadır.
3'üncü maddede ise "1/1/2021 tarihine kadar, Hazinenin veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan deniz ve içsularda veya bu yerlerden su alınarak karada yapılacak su ürünleri üretim tesislerinde veya bu alanları ıslah etmek suretiyle projeye dayalı olarak yapılacak su ürünleri yetiştiriciliği yatırımlarında ihtiyaç duyulan su ve su alanları ile deniz ve içsulardaki su ürünleri istihsal hakkının kira teknik şartları, süreleri ve yıllık bedelleri, üretim yerlerinin özellikleri dikkate alınarak Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilir. Bu yerler, gerçek veya tüzel kişilere, gelirleri il özel idarelerine, il özel idareleri kaldırılan illerde ise genel bütçeye ait olmak üzere, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından kiraya verilir. Projeli olarak yapılacak yatırımlarda ihtiyaç duyulacak karasal alanların kiralama işlemleri bu madde hükümleri çerçevesinde taşınmazın maliki kuruluş tarafından yapılır. Bu maddenin uygulamasına ve kiralamalara ilişkin usul ve esaslar Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir." diyor. Gerekçe olarak, 6111 sayılı Kanun'un geçici 12'nci maddesinin yürürlüğe girmesiyle bölgeler ve iller arasında adil olmayan uygulamalar ortadan kaldırılmış, yatırımların önündeki en önemli engeller arasında yer alan yüksek kira bedellerinde düşme sağlanmış ve kiraya verilme işlemleri daha hızlı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama sonucunda kiralama işlemlerine web tabanlı bir programla düzenli ve standart uygulama getirilmiştir. Maddeyle uygulamanın devamını sağlanarak sektörde yaşanması muhtemel sorunların önlenmesi amacıyla söz konusu düzenlemenin süresi uzatılmaktadır. Ayrıca, mevcut yasada "Tarım ve Köyişleri Bakanlığı" ismi geçmektedir, burada yeni ismiyle "Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı" olarak güncellenecektir.
Ayrıca, 4'üncü maddenin teklif gerekçesi, sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarının yükseköğrenim öğrencilerine burs verilmesi amacıyla gerçek ve tüzel kişilerden şartlı bağış almalarına ilişkin süre 31/12/2020 tarihine kadar uzatılmaktadır bu maddeyle de.
5'inci madde, Türk Silahlı Kuvvetlerinde 6191 sayılı Kanun hükümleri uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen erbaş ve erler, memur ve diğer kamu görevlileri gibi sosyal güvenlik yönünden 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında olmalarına rağmen, maaşlar -ki biraz önce Sayın Temizel'in eleştiri konusu yaptığı konu da- brüt asgari ücret esas alınarak belirlenmiştir. Türk Silahlı Kuvvetlerinde istihdam edilen subay, astsubay ve uzman erbaşlar da dâhil, kamu görevlilerinin mali hakları memur aylık katsayıları esas alınarak düzenlenmiştir. Maddeyle, tüm kamu görevlilerinin mali haklarında yapılan artışlar konusunda uygulama birliğinin sağlanması ve mali hakların kurum içi hiyerarşik yapıya uyumunun muhafaza edilebilmesi bakımından söz konusu personelin mali haklarının da memur aylık katsayısının esas alınmak suretiyle belirlenmesi amaçlanmıştır burada da.
6'ncı maddede, 6552 sayılı Kanun'un 11'inci maddesi ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'na ek 8'inci madde eklenmiş olup bu madde, 4734 sayılı Kanun'un 62'nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında gerçekleştirilecek personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında, ihale öncesi ilgili kurumlardan uygun görüş alınmasını ve personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarıyla ilgili sözleşmelerinin uygulanması sürecinde yer alan görevlilerin sorumlulukları ve bunlar hakkındaki idari yaptırımları düzenlemektedir. Maddenin üçüncü fıkrası, görevlilerin sorumlulukları ve idari yaptırımlarıyla ilgili hükümleri içermektedir.
7'nci madde ise, 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'ye aşağıdaki ek madde eklenmektedir ki burada da Millî Eğitim Bakanlığının ihtiyacı olan yani ocak-şubat döneminde yapılabilecek bir atamaya dair 12.500 adet öğretmen kadrosunun ihdas edilmesi... Tabii, bu da aynı şekilde, süre sıkışması nedeniyle bunun bir an önce çıkarılması için yapılan tekliftir diyorum.
Ben şunu da ifade etmek istiyorum: Tabii, sayın milletvekilimizin, CHP milletvekilimizin ifade ettiği, benim dünkü konuşmamla ilgili, içerik olarak beğendiğini... Teşekkür ediyorum ama elbette ki yapılan uygulamaları ve icraatları biz Hükûmet olarak ve AK PARTİ Hükûmeti döneminde yapılan...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bir bakan gibi, bakan yardımcısı gibi konuştunuz. Artık yasama organındasınız, milletvekilisiniz, eleştirisel bakacaksınız artık.
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Elbette ki ama bakın, partimizin politikaları doğrultusunda yapılan icraatları ben ifade ettim.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Hükûmetin icraatlarını eleştiren bir üslupla konuşmanız gerekir. (AK PARTİ sıralarından gürültüler)
BAŞKAN - Niye illa eleştirsin Sayın Kuşoğlu?
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Bakın, ben on üç yıldır yapılan, gerçekleştirilen icraatların...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Allah Allah! Şunu söylüyorum: Yasama, yürütme, yargı erkleri var. Yasama erkindeyiz, onu söyledim sadece. Yani, ben size "Eleştirin." demedim ama nerede olduğunuzu, tarafınızı değiştirdiniz, artık bir bakan yardımcısı değilsiniz, onu söyledim. Ne var bunda yani! Ne kadar sinirli bir Komisyon grubumuz var böyle! Sakin olalım!
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Ama, AK PARTİ'nin Hükûmet programlarında ve seçim beyannamelerinde ortaya koyduğu, beyannamelerin Hükûmet tarafından gerçekleştirilmiş icraatlarını ve özellikle emeklilerle ilgili yapılmış düzenlemeleri ve uygulamaları ben orada ifade ettim.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - "Yaptık." diyorsunuz. Teşekkür ederim, bu yapılanlara, Hükûmet tarafından yapılanlara da teşekkür ederiz.
BAŞKAN - Sayın Kuşoğlu, tam tutanakları kaçırıyorsunuz yalnız bu arada!
HALİL ETYEMEZ (Konya) - Ben teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.