| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Giresun Milletvekili Cemal Öztürk ve 85 Milletvekilinin, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4058) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 07 .01.2022 |
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Değerli Başkanım, 3'üncü maddemizden 9'uncu madde dâhil konu, yeni kurulan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumuna ilişkin olarak kanunda önce 3'üncü maddeyle atıfların düzenlenmesi yani tanımlar ve atıfların tanımlarda düzenlenmesi; 4'üncü maddemizde, BES'ten kısmen ödeme alınabilmesi; 5'inci madde, BES sözleşmelerinin temlik edilebilmesi; 6'ncı maddeyle devlet katkısı uygulamasında değişiklik öngörüyoruz; 7'nci maddemiz, 45 yaş üstü çalışanların isteğe bağlı olarak otomatik katılım sistemine dâhil edilebilmesi; 8'inci madde, atıfların kanun metninde düzenlenmesi; 9'uncu madde, yüzde 30 devlet katkısı uygulamasına geçiş sürecinin tanımlanmasıyla ilgili.
Tabii ki, atıfların düzenlenmesi, zaten biliyorsunuz bu 1 numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Hazine Müsteşarlığı mülga oldu ve yerine Hazine ve Maliye Bakanlığı kuruldu ve 47 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle de Hazine ve Maliye Bakanlığı bünyesinde Sigortacılık Genel Müdürlüğü ve Sigorta Denetleme Kurulu mülga edilerek Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu kuruldu. Düzenlemeyle, bahse konu kamu idarelerindeki değişikliğe uyum mahiyetindeki 4632 sayılı Kanun'da geçen tanımları güncelleyeceğiz.
Yine, 4'üncü maddede; konut alımı, evlilik, eğitim ve benzeri durumlarda ihtiyaç duyulabilecek tasarrufların bireysel emeklilik sistemi çatısı altında biriktirilerek kullanılabilmesi, bu itibarla, bireysel emeklilik sisteminde belirli bir süre bulunmuş katılımcılara kısmen ödeme alma imkânı sağlanmakta. Kısmen ödeme alan katılımcıların, kısmen ödeme alınmasını müteakip belirli bir süre için sistemden ayrılmasının önlenmesi ve bu sayede katılımcıların sistemde kalmalarının sağlanması amaçlanıyor.
5'inci maddede, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'na göre katılımcının talebi hâlinde, bireysel emeklilik sistemindeki sözleşmelerin temlik edilebilmesine ilişkin olarak uygulama standartlarının ortaya konulması için Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumuna yetki verilmesini teklif ediyoruz.
6'ncı madde de, hâlihazırda bireysel emeklilik sisteminde yüzde 25 olarak belirlenmiş olan devlet katkısı oranının yüzde 30'a yükseltilmesi suretiyle vatandaşların Türk lirası kullanımıyla daha fazla tasarruf yapmasının sağlanması hedefleniyor. Devlet katkısı ödemelerinin Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinden yapılmaya devam etmesi nedeniyle bahse konu ödemelere ilişkin ilgili ibarelerin "Bakanlık" olarak değiştirilmesi sağlanıyor; burada da ibare değişikliği.
7'nci maddede, 45 yaş üstü çalışanların da talep etmeleri hâlinde otomatik olarak bir emeklilik planına dâhil edilmesi düzenleniyor.
Diğer maddelerimizde de, yine, bu "Müsteşarlık" ibareleri, "Kurum", "Müsteşarlıkça" ibareleri, "Kurumca" diye bir uzun ibare değişiklikleri söz konusu. Bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı paylarına yönelik yapılan düzenlemenin mevcut durumda sistemde yer alan katılımcılara da düzenlemenin yürürlüğe gireceği tarihten sonraki devlet katkısı için uygulanmasını düzenliyoruz. Özet olarak, bunları Komisyonumuzun takdirlerine arz ediyorum. Maddelerle ilgili, konu geldiğinde yine, ayrıntılı görüşlerimi ifade edeceğim.