KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli Komisyon üyelerimiz, değerli bürokratlar, basın mensupları; öncelikle herkesi saygıyla selamlıyorum.

Ben de öncelikle Sayın Cinisli'ye hayırlı olsun dileklerimi iletiyorum. Geçen hafta Sayın Cemal Öztürk'ün kanun teklifini burada görüştük. Yine, usul hakkındaki konuşmalarda olduğu gibi, "Parlamento ekonomisi bakımından" ifadenizle bu 2 maddenin Genel Kurulda o kanun teklifine dâhil edilmesi tabii ki daha uygun olur ancak burada Komisyon olarak önümüzde bir teklif var ve buna ilişkin değerlendirmelerimizi, çalışmalarımızı da yapmak durumundayız.

Uğur Bey'in teklifi 2 ana maddeden oluşuyor. Bunlardan bir tanesi, enflasyon muhasebesi uygulamasının 2023 yılı sonuna kadar ertelenmesinden ibaret. Kuşkusuz Vergi Usul Kanunu'na bu uygulama getirilirken mükelleflerin lehine bir durum olması bakımından getirilmiş. Bazı şartları var; aylık üretici fiyat enflasyonu ve 3 aylık döneme ilişkin limitler var. Bunlar oluştuğu takdirde şartların oluşması söz konusu. Geldiğimiz noktada, bu şartların oluştuğu görülüyor ve bu sebeple de bir mecburiyet, bir yükümlülük var. Ancak yine, görüldüğü kadarıyla teklif de mükelleflerden geldiğine göre, bir altyapı eksikliği veyahut kendilerinin sistemlerini hazır etmeme durumu, artık orasını net olarak bilemiyoruz ama bir erteleme talebi olduğu görülüyor ki Uğur Bey buna cevap olsun diye böyle bir teklifle karşımızda. Bu anlamda, bunun olabileceğini, uygun olduğunu değerlendiriyoruz. Bu süre içerisinde de 2023 yılına kadar da varsa bir mevzuat, tebliğ ve benzeri eksiklik yahut mükelleflerin daha mikro düzeydeki hazırlıklarını da ikmal ederek bu sisteme geçilmiş olur diye değerlendiriyoruz.

Diğer 2'nci madde, 20 Aralıkta Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından açıklanan tedbirler kapsamında Cemal Bey'in teklifinde de yer alan kısımların daha da genişletilmesine ilişkin bir düzenleme. Yapılan düzenlemeyle piyasalarda görece bir istikrar sağlandı, kur üzerindeki köpük -bu köpük şeyiyle doğru olmadığı yönünde açıklama az önce yapıldı ama- bizce de var olan Türkiye ekonomisinin gerçekleriyle bağdaşmayan bir yükseklik vardı ve bu açıklanan tedbirlerle beraber nispeten görece olarak istikrar kazanmış oldu. Demek ki açıklanan tedbirler doğru tedbirlerdi. O tarihten bu yana da yine istikrarlı bir şekilde piyasalarda hareket devam ediyor. Tabii, esas olan burada vatandaşlarımızın, tasarruflarının değerinin korunmasıdır Döviz tevdiat hesaplarındaki yükseliş, faizde parası olan vatandaşlarımızın değerinin korunmadığı düşüncesiyle dövize hücum etmesinden kaynaklanıyordu. Bunu önlemek amacıyla da kur korumalı vadeli Türk lirası mevduat hesabının bir yeni enstrüman olarak getirilmesi bu anlamda piyasaların rahatlamasına da önemli katkı sağladı. Şimdi yapılan da bunun daha da genişletilmesi, sadece gerçek kişilerin değil şirketlerin de bu kapsama dâhil edilmesi ama aynı zamanda yeni bir teşvik unsuru olmak üzere bundan elde edilecek kazançların da vergiden istisna edilmesi yönünde bir düzenleme. Bu doğrultuda yapılan düzenlemenin piyasadaki regülasyonun sağlanmasına katkı sağlayacağını değerlendiriyoruz.

2 maddeden ibaret teklif, diğer maddeler yürürlük ve yürütme maddeleri. Özü bunlar ve bu amaçla gelmiş olan teklifin hayırlı olmasını diliyoruz inşallah. Tabii, dinamik bir süreç, işte "Şu yapıldı; niye o zaman gelmedi, daha sonra geldi?" filan gibi yaklaşımlar... Evet, bu tür değerlendirmeler yapılabilir ama ifade ettiğim gibi, dinamik bir süreç; uygulanıyor, izleniyor, ilave tedbir alınması gerekirse alınıyor. Bir süre daha böyle devam edecek diye değerlendiriyorum.

Teşekkür ediyorum.