| Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
| Konu | : | Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi (2/4056) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 10 .01.2022 |
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; tabii, vakit ilerledi, milletvekili arkadaşlarımız yine benzer konularla ilgili eleştirilerini yönetiyorlar. Özellikle, getirdiğimiz teklif ile 2004 yılındaki düzenleme arasındaki farklar gündeme geliyor. Burada şunu ifade etmekte farkları anlatmak açısından fayda var: Birincisi, önceki düzenlemede bir kontenjan kısıtı vardı, dolayısıyla bu kontenjan kısıtı bir dezavantaj teşkil ediyordu. Bizim yaptığımız teklifle birlikte böyle bir kontenjan kısıtı yok, bunun altını bir kere çizmemiz lazım. İkincisi, Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçeleri içerisinde olan hususlardan bir tanesi hizmet içi eğitimler meselesiydi. Dolayısıyla, hizmet içi eğitimlere erişim açısından herkes eşit görülmediği için Anayasa Mahkemesi bunu bir eşitsizlik olarak görmüş ve Anayasa'ya uygunluk açısından kanunun bu kısmını reddetmişti. Şimdi hizmet içi eğitimlerle ilgili daha önce söylediğimiz kapsamda herhangi bir kısıtlayıcı durum bu yeni düzenlemede söz konusu değil ve daha önce sınavı kazananlar değerlendirmeye alınıyordu, bizim getirdiğimiz teklifle birlikte bu değerlendirmelerin sonucunda sınava girmeye hak kazanmış oluyor uzman ya da başöğretmen adayı. Bakıldığında, getirdiğimiz teklif önceki düzenlemeden daha geniş ve daha eşitlikçi bir yapı arz ediyor ve öğretmenlerimiz açısından daha avantajlı bir durum ortaya koyuyor, bunun altını çizmek istedim.
Bir diğer husus da; söyledik ama tekrar söyleme ihtiyacı duyuyoruz şimdi, tabii, biz bu teklifi hazırlarken öncelikle... Yıldırım Hocam burada mı bilmiyorum. Yine oraya bir atıf yapayım.
YILDIRIM KAYA (Ankara) - Burada, burada, gitmez.
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Gördüm, kusura bakmayın.
Sevgili Hocam, Emrullah Bey söyledi ama muhatabı ben olduğum için ben de söyleme ihtiyacı hissediyorum, oraya bir atıf yapayım. "Yani anlaşılan kanunu bürokratlar yazmış, getirmiş." dediler. Sizin hazırladığınız kanunu partinizdeki uzman...
YILDIRIM KAYA (Ankara) - Ben öyle demedim. Genel Müdürümüz "Hazırladığımız kanunu şu mantıkla hazırladık." dedi de ben ona teşekkür ettim.
ŞENOL SUNAT (Ankara) - Birlikte hazırlamışsınız.
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Eyvallah.
Şimdi, yani siz de kanunun nasıl hazırlandığını, kanun hazırlama süreçlerinin nasıl şekillendiğini çok iyi bilen arkadaşlarımızdansınız. Dolayısıyla ne bürokrat arkadaşlarımıza ne de milletvekili arkadaşlarımıza yöneltilmiş bir bühtan gibi görürsek, bunu kabul etmiyorum, böyle olduğunu da düşünmüyorum, temenni etmiyorum.
Dolayısıyla burada bu kanun hazırlanırken Avrupa ülkelerindeki, dünyanın birçok ülkesindeki -eğitim sistemleri oldukça gelişmiş olan ülkeler dâhil olmak üzere- kariyer sistemleri incelenmiş, bu kariyer sistemlerinin yatay ve dikey kariyer sistemleri olduğu görülmüş, kariyer sistemlerinin hemen hemen tamamının ücretlerle ilişkili olduğu tespit edilmiş ve oradan hareketle bir kariyer basamak sistemi bu kanun teklifiyle birlikte ortaya konulmuş. Dolayısıyla burada yatay kariyer basamaklarının görev, yetki ve sorumluluk içermiyor oluşunu bir eleştiri olarak gündeme getirmenin doğru olmadığını düşünüyorum. Adı üzerinde bu, yatay kariyer basamak sistemi bir dikey hiyerarşi zaten içermiyor. Dolayısıyla burada, öğretmenlerimizin meslek tutkularının oldukça yüksek olduğunu biliyoruz ama bunu teşvik etmek, bunu ödüllendirmek, öğretmenlerimizin tecrübesine ödül vermek, öğretmenlerimizin emeklerini ödüllendirmek anlamında hem onların mesleklerinin manevi statüsünü hem maddi statüsünü artıran bir teşvik mekanizması olarak değerlendirmenin daha doğru olacağını düşünüyorum. O nedenle de biz, zaten "yatay kariyer basamak sistemleri" olarak bunu tanımlıyoruz.
Teşekkür ediyorum Başkanım.