KOMİSYON KONUŞMASI

ŞAHİN TİN (Denizli) - Değerli Başkanım, teşekkür ederim.

Değerli Bakan Yardımcılarımız, değerli Komisyon üyesi arkadaşlarımız; öncelikle, toplantımızın hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.

Burada, tabii ki muhalefet kendi açısından eleştirilerini yaptı ama kanunlarımıza baktığımızda, Komisyonumuza gelen, çıkaracak olduğumuz taslağına baktığımızda, yine milletimizin menfaatine olan birçok faydalı çalışmayı da hep beraber görmekteyiz.

Tabii, TRT payının kaldırılması tüketici açısından, milletimiz açısından maliyetin ve ödemelerin azalması anlamında doğru bir karar. Burada özellikle enerji alanındaki çalışmalarda getirilen taslağa baktığımızda, yenilenebilir enerjiyle ilgili teşvik edilmesi, daha ekonomik üretim yapılması, çevreye ve doğaya zarar vermeyen elektrik üretiminin fazlalaştırılması, artırılması, yerli teknoloji ile yerli malı kullanımının, üretiminin de artırılması için yatırımcılarımıza kolaylıklar sağlanmış bulunmakta. Tabii ki daha ucuz elektrik üretimini sağlamak amacıyla da ülkemizin -yani cennet ülkemizin- elindeki imkânlar, yer altı ve yer üstü zenginlikleri, yine, güneşimiz, rüzgârımız, işte, doğal gazdan üretilecek olan ürünler -dışarıdan geliyor ama- ve bu şekilde çalışmalarda, özellikle lisanssız üretimdeki, burada iletim konusundaki bazı kolaylıkların yapılması ve kendi kullanımına açılmasıyla ilgili, üreticilerimizin, elektrik üretimi yapan üreticilerimizin önünün açılmasını önemli bir madde olarak düşünüyorum.

Mesleki eğitime önem veriliyor. Gençlerimizin, çocuklarımızın çıraklık eğitimine ve meslek liselerine daha çok teşvik edilmesi... Nitelikli elemana, vasıflı elemana ihtiyacımız olduğunun hepimizin farkındayız. Bir sanayici olarak da bugün ne yazık ki nitelikli eleman ve vasıflı eleman bulmada zorluklar çekiyoruz. Burada çocuklarımızın, gençlerimizin mesleki eğitimine daha çok teşvik edilmesi, onu tercih etmelerinin sağlanması amacıyla da asgari ücretin yarısı oranında bir destek verilmesinin nitelikli elemanın artırılması konusunda önemli bir katkı olacağını düşünüyorum. Bu da ülkemizin üretim yapan, istihdam yaratma anlamındaki verilmiş olan değeri ve önemini ortaya koymaktadır.

Biraz önce, birçok konuşmacı arkadaş -muhalefetten özellikle- TOGG'la ilgili görüşlerini dile getirdiler. Tabii, ben şuna katılmıyorum öncelikle: Türkiye bir araba üretmek istiyor, kendi yerli markasıyla bir araba üretiyor. "Bunun şu kadarı yerli, bu kadarı dışarıdan, bu kadarı şu." anlamında bakmaktan ziyade benim görüşüm şudur: Evet, bugünün, geleceğin arabası olan elektrikli otomobilin üretimini yapmak için bir adım atıldı ve bunu da bence teşvik etmek lazım, bunu desteklemek gerekiyor. Neden? Tabii ki ilk üretimde bir kısmı ithal olabilir, bazı teknolojiler dışarıdan gelebilir; bu aslında sanayiciliğin ve teknolojinin, üreticiliğin bence doğasında vardır. Bugün birçok ülke, bugün Çin, baktığınızda, Batı'yı, Amerika'yı kopyalayıp üretim yaparak bugünkü hâline gelmiştir. Dolayısıyla Türkiye de bu anlamda hem kendi teknolojisini, kendi mühendislerini değerlendirerek, kendi mühendisleriyle beraber geliştirmiş olduğu teknolojiyle bir yerli otomobil üretimine başlamış ve bu üretimi de, fabrikasını kurarak önümüzdeki iki yıl içerisinde üretime başlayıp yerli malı arabalarımızın üretimini sağlamış olacağız. Biraz önce Çetin Bey de bahsetti.

TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Yaşlandık Şahin, kafada saç kalmadı.

ŞAHİN TİN (Denizli) -Tahsinciğim, bak şimdi, 20'ye yakın ülke şöyle ya da böyle arabasını üretiyor, biraz önce bahsettik, İran bile arabayı üretiyor, Türkiye neden üretmesin?

Şimdi, biraz önce dediğim gibi, yerli malı bir otomobil, elektrikli otomobil üretimiyle ilgili atılmış olan adımın itibarsızlaştırılması konusuna katılmadığımı bizzat, bir daha, tekrar söylüyorum. Pekâlâ, bunu, bu eleştirileri söylerken bence biraz da elimizi vicdanımıza koymamız lazım. Bugüne kadar ne yaptık, neden üretemedik? E, bunun da geçmişteki... Bence geçmişe bakmak lazım. Ben, bu anlamda Atatürk'ün başlatmış olduğu yerli malı ve teknolojisi, üretimleriyle ilgili, uçaktan tren lokomotifine kadar, yerli otomobiline kadar başlatmış olduğu bu yatırımların ne yazık ki daha sonraki dönemlerde... A partisi, B partisi, şey yapmıyorum yani direkt suçlama anlamında değil ama sonuçta engellenmiş, durdurulmuş, bir şekilde bu üretime katılmamış. Eğer, 1930'larda, 1940'larda biz bunları üretiyor olsaydık bugün dünyanın en büyük uçak üreticisi olurduk, bugün dünyanın en büyük otomobil markasına sahip olurduk, bugün dünyanın lokomotifini, gemisini üreten bir Türkiye olurduk; bir kere bunu da görelim yani. Her şeyde AK PARTİ'yi, her şeyde burayı suçlayıp da... Ben bu şekilde bir eleştirel yaklaşımın doğru olmadığını buradan değerli konuşmacı arkadaşlara söylemek istiyorum.

TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Şahin, ömrümüzün yirmi yılını yediniz yani.

ŞAHİN TİN (Denizli) - E, şimdi, babayiğitler çıktı; Türkiye, Hükûmet olarak biz de teşvik verdik, destek verdik ve dedik ki: "Evet, buyurun arkadaşlar, her türlü imkânı sağlayacağız, yerli otomobilimizi üreteceğiz." Dolayısıyla üretimimizi de yapacağız inşallah, bunu da bütün dünyaya hep beraber göstermiş olacağız.

Diğer konuda şunu da söylemek istiyorum: Türkiye için TOGG büyük bir adımdır, onu söyleyeyim, onu da belirtmek istiyorum. Şarj istasyonlarıyla ilgili -TOGG'a gittiğimizde siz de vardınız Tahsin Bey, burada muhalefetten arkadaşlarımız da vardı- orada hızlı şarj yapmayla ilgili şarj istasyonlarının kurulduğunu, oluşturulduğunu, bunun makinesinin üretimi için 2 tane firmanın da, yerli firmanın da üretim için çalışma başlattığını...

AHMET ÇOLAKOĞLU (Zonguldak) - Erzurum'da yapıyorlar.

ŞAHİN TİN (Denizli) -Ahmet Bey'in belirttiği gibi, Erzurum'da bir firmamız, yerli bir firmamız bunun üretimini yapmaya başlamakta. Aynı zamanda normal şarjın da, evimize gittiğimizde şarja taktığımızda da evimizde en iyi şekilde arabamızı şarj edebileceğimiz bilgisini Genel Müdürümüz orada izah etti. Dolayısıyla burada bunların çarpıtılmasının bir anlamının olmadığını ben düşünüyorum. Dolayısıyla değerli arkadaşlar, TOGG üretimi bence bir ülke menfaatidir, bir milliyetçilik örneğidir. Bunun her zaman desteklenmesi gerekiyor. Bunu iktidar da desteklemeli, muhalefet de desteklemeli, herkes bunun yanında olmalı. Evet, eksikleri olabilir. Bunlar eninde sonunda, Allah'ın izniyle, gelecekte bütün mühendislerimizin ve girişimcilerimizin, sanayicilerimizin katkısıyla da giderilecektir diye düşünüyorum.

Ülkemiz için de hayırlı olsun diyorum. Kanunu yapan Değerli Osman kardeşimize ve kurumlarımıza, STK ve destek veren bütün kuruluşlara da teşekkür ediyoruz. Hayırlı olsun diyorum