KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Arkadaşlar, vefat eden Kahramanmaraş Milletvekilimiz İmran Kılıç'a Allah'tan rahmet diliyorum, mekânı cennet olsun; yakınlarına başsağlığı diliyorum.

Değerli milletvekili arkadaşlarım, Sayın Bakan; genel bütçeyle yapılması gereken ama yap-işlet-devret modeliyle yapılması ve işletilmesi ihale edilen Aydın-Denizli Otoyolu bütçenin yeni bir kara deliği olma yolunda. Sayın Bakan, Aydın-Denizli Otoyolu'nda yapılan sözleşmenin ayrıntılarına, vermiş olduğumuz soru önergelerine cevap vermediğiniz için bizim de kendi çalışmalarımızla ulaştığımız veriler şunu gösteriyor: Günlük 35 bin araç garantisi veriliyor ama yolun en işlek bölümünden 22 bin araç geçiyor. Günde 22.500 araç, yılda 8 milyon 212 bin 500 araç yapar. Garanti edilen 35 bin araç ise 12 milyon 775 bin yapıyor. Bu hesaba göre, 4 milyon 562 bin 500 aracın parasını kim ödeyecek? Her yıl taahhüt edilen, kura bağlanan kısımları kim ödeyecek? Sayın Bakan, bugünlerde rekor kıran kurları da düşündüğümüzde Avrasya Tüneli ve Osmangazi Köprüsü için yaşananlar tekrar edecek, bu şartlarda yapılacak otoyolda yap-işlet-devret modeli yine de ne bir kamu yararı ne de bir kamu hizmeti içermeyecek. Müteahhitler zengin ediliyor, şirketlere peşkeş çekiliyor. Bu da yetmezmiş gibi, AKP'nin bu hesapsızlığının ve çıkarcılığının ceremesi yine yurttaşın omzuna geliyor.

Ayrıca, Aydın-Denizli Otoyolu Projesi'nde Aydın, Dalaman, Yenipazar, Donduran, Nazilli, Pirlibey, Kuyucak ve Buharkent'te defalarca güzergâh proje değişikliği yapıldı. Güzergâh değişikliğiyle, arazilerini kurtarmak uğruna geçimini birkaç zeytin ağacıyla sağlayan vatandaşın arazisi yok edildi ve bu projeyle ilgili cevapsız birçok soru ortaya çıktı. Aydın-Denizli Otoyolu'nun sözleşmesinin ayrıntıları nedir? Kaç araç garantisi verildi? Geçiş ücreti ne olarak belirlendi? Kurdaki dengesizliğe karşı bir önlem var mı? Şirketin güzergâh değişikliği yetkisi var mı? Güzergâh değişikliğiyle siyasi yandaşlara çıkar mı sağlanıyor? Güzergâh değişikliğiyle vatandaşın birinci sınıf arazisi, sit alanları, tarihî alanlar niçin yok ediliyor? Soru önergelerine bu yanıtlar gelmediği için burada bunu soruyoruz.

Sayın Bakan, Beydağ-Ödemiş-Nazilli yolu, Büyük Menderes ve Küçük Menderes Ovalarında üretim ve ticaret yapan vatandaşların bu alanlara girmek, ürünlerini taşımak için kullandıkları yol Nazilli-Beydağ-Köşk-Ödemiş yollarıdır. Söz konusu yollarda ilgili dönemin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Cahit Turhan'a vermiş olduğum soru önergesine gelen yanıtta "Ödemiş-Beydağ-Nazilli yolu 2019 yılı yatırım programında yer almaktadır. Yatırım programına göre projenin bitiş tarihi 2021 yılıdır. Köşk-Ödemiş yolu ise bütçe imkânları dâhilinde, yolun fiziki ve geometrik standartları yükseltilecek." diye cevap verildi. Sayın Bakan, 2021 yılı bir ay sonra bitiyor, yolla ilgili bir çivi dahi çakılmadı. Çakmadığınız gibi geçtiğimiz günlerde Adalet Bakanı Sayın Abdulhamit Gül Nazilli'ye gelerek bölgede vatandaşlara yolun genişletilmesiyle ilgili sözler verdi. Şimdi size sormak istiyorum: Bu yolu siz mi yapacaksınız yoksa Adalet Bakanlığı mı yapacak? Ya da daha açık sorayım: İktidar olarak bu yolu yapacak mısınız yoksa bu vaadiniz de tozlu raflarda kalmaya devam mı edecek?

Sayın Bakan, Aydın ili hiç havaalanı olmayan 3 büyükşehirden biri. En yakın havaalanı olan İzmir Adnan Menderes Havaalanı Aydın şehir merkezine yaklaşık 100 kilometre, Karacasu ilçemize ise yaklaşık 200 kilometre mesafede. Kütüğü Aydın olan vatandaşlarımızın yüzde 40'ı Aydın dışında. Yapılan bir araştırmaya göre, Aydın Ticaret Odasının, Kalkınma Ajansının katkılarıyla hazırlattığı rapora göre İzmir Adnan Menderes Havaalanı'na Aydın'ın plakası olan "09"la giriş yapan araç sayısı günlük ortalama 1.350. Yine, HAVAŞ Aydın'dan Adnan Menderes Havaalanı'na günlük 26 sefer yapılıyor, trenle gidenler eklendiğinde günlük 2.500-3.000 civarında kişi Adnan Menderes Havaalanı'na gidiyor. Bu rakamlara göre Aydın Türkiye'deki en aktif havaalanları arasında ilk 10'a ya da 15'e giriyor. Sizin Zafer Havaalanı'nı 2021'in ilk dokuz ayında 7.397 kişi kullanmış, Aydın o dokuz aylık sayıyı üç günde karşılayacak durumda. 2015'te AKP'li Aydın milletvekili "Çıldır Havaalanı'yla ilgili çalışmalarımız devam ediyor, ilimize bir havaalanı gerekiyor, 2019'dan önce Aydınlıların uçma hayalini gerçekleştireceğiz." demişlerdi. 2021 yılının sonuna geldik, Sayın Bakan, Çıldır Havaalanı'nı sivil uçuşlara 2022 yılında açmayı planlıyor musunuz?

Nisan 2018'de Sayın Cumhurbaşkanı Aydın'da yaptığı konuşmada "Aydın hızlı tren hattını inşa ederek hizmete açacağız." demişti, hızlı tren vaadi diğer seçim vaatleriniz gibi suya mı düştü Sayın Bakan?

Teşekkür ederim.