| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Başkanım.
Sayın Başkanım, Sayın Bakanım, çok değerli Bakan Yardımcılarımız, çok değerli bürokratlarımız, çok değerli Komisyonumuzun üyeleri ve milletvekillerimiz, basın mensuplarımız; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, Ulaştırma Bakanlığı bütçemizin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Tabii, ülkemizin gelişmesi açısından, kalkınması açısından, yarınlara hazırlanması açısından ulaşım çok önemli. Bunu zamanında II. Abdülhamit görmüş ve önemli ölçüde, aşağı yukarı 3.500 kilometre demir yolu yapmış. Arkasından bunu Gazi Mustafa Kemal Paşa görmüş ve yaklaşık bir o kadar, 3.500 kilometre kadar demir yolu ağı örmüş. Bunu, zamanında rahmetli Adnan Menderes görmüş ve yurdun her tarafını kara yolu ağıyla örmüş. Bunu, yine, rahmetli Turgut Özal görmüş, özellikle otobanların Türkiye'ye gelmesi konusunda çok büyük çaba sarf etmiş. Bunu, işte, Türkiye'yi yarınlara hazırlama konusunda, geleceği görme konusunda Sayın Cumhurbaşkanımız, liderimiz, Recep Tayyip Erdoğan görmüş ve Türkiye'yi yarınlara hazırlamak için kara yolu ulaşımına olsun, demir yolu ulaşımına olsun, deniz yolu ulaşımına olsun, hava yolu ulaşımına olsun çok büyük önem vermiş ve on dokuz yıllık sürede biz aşağı yukarı 22 bin kilometre duble yol yapmışız. Bugün ben Ankara'dan Uşak'a giderken her zaman buna vesile olanlara, başta Sayın Cumhurbaşkanımız olmak üzere, dua ediyorum. Çünkü ben 90'lı yıllarda buraya, Ankara'ya gelirken ne kadar tehlikeli bir yolculuk yaptığıma bakıyorum, ne kadar çok zamanımı aldığına bakıyorum ve bugünkü şartlarda ne kadar konforlu yolculuk yaptığıma bakıyorum, binlerce kez hamdediyorum ve şükrediyorum.
Diğer taraftan, hava yollarını halkın yolu hâline getiren bu iktidardır ve hızlı trenlerle milleti kavuşturan, millete hızlı tren hizmeti sunan yine bu iktidardır değerli arkadaşlar.
Diğer taraftan, yine, mesela, eskiden Bolu Tüneli hikâyesi vardı uzun yıllar delinemeyen ve şimdi, o döneme kadar 50 kilometre tünel yapılmışken bugün biz aşağı yukarı 617 kilometre tünel yapmışız. Sadece Ankara-İzmir arasındaki hızlı tren yolundaki 3 kilometrelik tünel yaklaşık iki yüz küsur günde delinerek tarihî bir rekor kırılmıştır arkadaşlar. Bütün bunlara baktığımız zaman gerçekten de Adalet ve Kalkınma Partisi ulaşımda çok büyük bir çağ atlamıştır ve buna paralel olarak araç sayımız aşağı yukarı 8 milyondan 24 milyona çıkmış ve insanlar bugün hiçbir sorunla karşılaşmamıştır. Eğer biz CHP zihniyetinde bu ülkeyi yönetmiş olsaydık arkadaşlar, bakın, şimdi size bir söz söyleyeceğim.
(CHP sıralarından gürültüler)
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - "CHP zihniyeti" diyor ya.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bir dakika, dinle kardeş, dinle, dinle!
"Bak, köprüden zenginler geçecek, hiç gereği yokken İstanbul'a asma köprüsü yapıyorlar." Bakın, bunu kim söylüyor: Rahmetli Bülent Ecevit.
(CHP sıralarından gürültüler)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sakin olalım, size söz geldiğinde fikirlerinizi söylersiniz.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Arkadaşlarım, bir söz söylüyorum: "Köprü, akıl ve hesap işi değildir." Bakın, arkadaşlar, "Köprü akıl ve hesap işi değildir." Kim diyor bunu? O CHP'li eski Maliye Bakanı Besim Üstünel diyor.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Şeker mi bıraktınız memlekette?
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Peki, bakın, biliyorum ben oraya geleceğim.
Diğer taraftan, bakın arkadaşlar "Boğaz Köprüsü Türkiye ve İstanbul'un başına gelen en büyük felakettir." diyor ve mahkemeye gidiyor. Kim gidiyor? Türkiye Mühendis ve Mimarlar Odası arkadaşlar. Değişen bir şey var mı? Hiçbir şey yok arkadaşlar.
(CHP sıralarından gürültüler)
ÖZGÜR KARABAT (İstanbul) - Sen o zaman doğmuş muydun?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, demokraside farklı fikirlere tahammül edeceğiz. Buradan da ağır eleştiriler yapılıyor, oradan da yapılacak. Demokratik ortama tahammül edeceğiz hakaret olmadığı sürece, lütfen.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bakın, arkadaşlar, eğer bu ülkeyi CHP yönetseydi bugün ne trafikten geçilebilirdi, ne hava kirliliğinden geçilebilirdi ne de sanayi gelişirdi arkadaşlar. Bol bol heykellerimiz oldu arkadaşlar, bol bol heykellerimiz. Onun için yapılanlara şükretmek lazım, yapanlardan da "Allah razı olsun." demek lazım.
AYLİN CESUR (Isparta) - Özal'ı sayarak, Menderes'i sayarak...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, rica ediyorum; karşılıklı konuşma usulümüz yok, rica ediyorum.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diğer taraftan tabii ki, Boğaz Köprüsü'nü Süleyman Demirel yapmıştır, tabii, aynı şey.
AYLİN CESUR (Isparta) - Yaptığı yolları saymadınız.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Aylin Hanım, karşılıklı konuşma usulümüz yok, rica ediyorum.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Rahmetli Süleyman Demirel diyeyim. Mesela, Keban Köprüsü'nü yapıyor da o sırada diyor ki Bülent Ecevit: "Burada kurbağalara göl mü yapıyorsunuz?" diyor. Tamam mı? Dolayısıyla da bunları geçelim.
Diğer taraftan kamu-özel iş birliğine bakalım arkadaşlar.
(Gürültüler)
ÖZGÜR KARABAT (İstanbul) - Yakında inekler otlayacak orada.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, sizler de neler söylüyorsunuz iktidarla ilgili; biraz tahammül edin lütfen.
Bir hakaret yok, fikirlerini söylüyor.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Şimdi, tabii, devletin imkânlarının sınırları içinde aşağı yukarı 2 bin küsur kilometre demir yolu yapmışız, tüneller yapmışız 600 kilometre, 22 bin kilometre duble yol yapmışız, devletin imkânlarının yetişmediği yerde de kamu-özel iş birliğini hayata geçirmişiz. Bugün bunlar pahalı gibi gelebilir. Mesela diyelim ki İstanbul Havaalanı aşağı yukarı yirmi üç yılda 23 milyar dolar getiri sağlayacak. Bunları kümülatif olarak değerlendirdiğinizde, bunlardan kârlı çıkacaksınız.
Bir diğeri de ben size Zafer Havaalanı'nı anlatayım.
ÖZGÜR KARABAT (İstanbul) - İktisat dersinin kitaplarını okuyarak geldin sen.
(Gürültüler)
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bir dakika, Zafer Havalanını anlatayım arkadaşlar. Zafer Havaalanı 2002 yılında hizmete açılmış ve maliyeti nedir arkadaşlar? 52,5 milyon euro. Peki, bunun finansman maliyeti ne? Aşağı yukarı 84,5 milyon euro. Peki, buradaki Zafer Havaalanı'nda memurlar var, işletmesi var, elektriği var, temizliği var, her şeyini kim karşılıyor? Bu şirket karşılıyor arkadaşlar.
Mesela, Uşak'ta da Uşak Havaalanı var, burada aşağı yukarı 120 kişi çalışıyor, bu kişilerin maaşını devlet veriyor; buradaki elektrik parasını, su parasını, diğer bakımları, yapımı, hepsini devlet karşılıyor. Bunların hiçbirini göz önüne almıyorsunuz.
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Sarayı konuş, sarayı!
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, niçin farklı fikirlere tahammül etmiyoruz? Rica ederim. Az önce çok fikirler, eleştiriler ifade edildi, lütfen...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Zafer Havaalanı'nda bizim garantimiz totalde 206 milyon euro, tam 206 milyon euro. Peki, bunu devlet yapsaydı, işletseydi kaça mal olurdu arkadaşlar?
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Sen Uşak'a ne yaptın? Uşak'ta havaalanı...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Özkan Bey, böyle bir usulümüz yok, rica ediyorum.
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Sen Uşak'ta havaalanı...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Özkan Bey...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - 254 milyon lira arkadaşlar, tamam mı? 254 milyon lira!
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İsmail Bey, bir saniye, sürenizi durduruyorum.
Değerli arkadaşlar, İsmail Bey konuşurken çok sayıda arkadaşımız sürekli bir şekilde müdahale ediyorsunuz. Bir hakaret yok; fikrine katılmayabilirsiniz, beğenmeyebilirsiniz, eleştirebilirsiniz ama kendi fikirlerini söyleme hakkına saygı göstermek durumundasınız. Sizlerden de birçok arkadaşımız çok ağır eleştiriler yaptı, çok ağır ifadeler kullandı. Demokratik bir ortamda, hakaret olmadığı sürece, birtakım temel meseleler olmadığı sürece birbirimizi saygı içinde dinleyeceğiz.
İkincisi: Burası Plan ve Bütçe Komisyonu, teknik bir komisyon ve bütçeyi tartışıyoruz.
Özellikle Özkan Bey'den rica ediyorum -çok heyecanlı bir arkadaşımız ama- lütfen bunu yapmayalım. Sıra geldiğinde kendi fikrinizi söyleyin, eleştirinizi yapın ama müdahale etmeyin, rica ediyorum.
İsmail Bey, kaldığınız yerden devam edin lütfen.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Şimdi, arkadaşlar, Zafer Havaalanı normalde iyi niyetlerle yapılmış ve aslında uygun bir proje, dezavantajı şu arkadaşlar: İstanbul'a yakın olması.
CAVİT ARI (Antalya) - E, niye yaptınız o zaman?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, lütfen dinleyin, böyle bir usulümüz yok, rica ediyorum.
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Saygı...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yani "demokratik tahammül" diye bir şey var, lütfen!
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bu havaalanını alıp götürün siz, bir başka yere götürün arkadaşlar, o havaalanı çok fazla işler.
Şimdi, Erol Bey "18 bin yolcu taşınmış." dedi.
EROL KATIRCIOĞLU (İstanbul) - 7.500...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - "7.500" dedi, pardon.
Bakın, şimdi, 2016 yılında 86 bin yolcu, 2017'de 103 bin yolcu, 2018'de 99 bin yolcu... Arkadaşlar, bugün garanti 1 milyon 200 bin, ilk başta 800 bin. Burada Frigya Vadisi var, tamam mı? Siz yarın göreceksiniz, on-on beş yıl sonra burası turizme açılacak ve buradaki havaalanı çalışacak arkadaşlar.
(Gürültüler)
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bakın, biz bunu yapsak da...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İsmail Bey, siz karşılıklı konuşmayın, fikrinizi söyleyin.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Biz bunu yapsak ve işletsek bize maliyeti 254 milyon euro, bedava değil, tamam mı? Bu adama yaptırmışız biz ve neticede bu adam bunun tüm masraflarını karşılıyor; ödeyeceğimiz para 206 milyon euro arkadaşlar. Dolayısıyla, bu, kamu-özel iş birliğiyle, sizin gördüğünüz, en çok tenkit ettiğiniz proje, tamam mı? En kötüsü bu arkadaşlar, en kötüsü bu. Diyelim ki bugün Hava Meydanları bir sürü ilimize havaalanı yapıyor; bunların hepsi dört dörtlük mü işliyor, hepsinden kâr mı ediyor arkadaşlar? Neticede şey veriyor.
Diğer taraftan, ben şunu da anlamakta güçlük çekiyorum: Diyelim ki kamu-özel iş birliğiyle yaptı -hizmete erken ulaşıyorsunuz- parası olanlar bunu kullanıyor mu ve kullananlar bunun parasını ödüyor mu? Hani diyorsunuz ya "Bunu 84 milyona ödettirmeyin." diye, işte 84 milyona ödettirmiyoruz arkadaşlar, kim kullanıyorsa ona ödettiriyoruz. Neticede, buna karşı çıkmanız doğru bir şey değil.
İkincisi: Sayın Bakanım, ben tabii ki sizin çalışmalarınızdan dolayı çok teşekkür ederim.
Uşak'ımızda Eşme-Güney yolumuz, Ulubey-Güney yolumuz Aralığın 3'ünde ihaleye çıkıyor. Allah razı olsun, inşallah da ihale kısa sürede tamamlanır.
Diğer taraftan, bizim yarım kalmış, devam etmekte olan yollarımız var; Uşak Çevre Yolu, Eşme-Ulubey-Uşak yolu... Bunların bir an önce bitmesi en büyük arzumuz.
Diğer taraftan, bizim Covid nedeniyle ara verilmiş Uşak Havalimanının ulaşıma tekrar açılması en büyük arzumuzdur. Biz, burada tabii ki Uşaklı olarak...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son cümleleri alalım lütfen.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Dolayısıyla da 2022 yılı bütçemizin hayırlara vesile olmasını diler ve sizleri, ekibinizi, hepinizi saygıyla selamlarım.