KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Maddeyle ilgili olarak vermiş olduğumuz önerge var, bu önergenin kabulünü talep ediyoruz. Bu maddeyle ilgili olarak, teklif metninin 1'inci maddesiyle 2004 sayılı Kanun'un 1'inci maddesinin ikinci fıkrasından gelmek üzere eklenen fıkra uyarınca, Adalet Bakanlığı tarafından icra müdür ve müdür yardımcıları arasından, icra müdürünün yetkilerini haiz olacak icra başmüdürünün görevlendirilebileceği, bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüştür.

Yine, teklif metninin 31'inci maddesiyle de 657 sayılı Kanun'un 152'nci maddesine icra başmüdürlerine adalet hizmetleri tazminatı ödenmesine ilişkin bir bent konulmuştur. Anayasa'nın 128'inci maddesinin ikinci fırkasının ilk cümlesine göre "Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir."

Teklif metninin 1'inci maddesi, icra başmüdürü pozisyonu öngörmekte ve icra başmüdürünün icra müdürünün yetkilerini haiz olacağını belirtmektedir. Söz konusu düzenleme, Anayasa'nın 128'inci maddesi uyarınca, kamu görevlilerinin atanmalarının, görev ve yetkilerinin kanunla düzenlenmesi gereğiyle uyumsuzdur. İlk olarak, teklif metni Adalet Bakanlığının icra müdür ve müdür yardımcıları arasından bir icra başmüdürü görevlendirebileceğini belirtmekte ancak söz konusu icra başmüdürünün hangi ölçütlerde, ne şekilde seçileceğini öngörmemektedir. Fıkranın son cümlesi, fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceğini öngörmektedir. Şu hâlde, Adalet Bakanlığı tarafından icra başmüdürünün ne şekilde belirleneceği teklif metni tarafından yönetmeliğe bırakılmıştır. Oysa bir kamu görevlisi olan icra başmüdürünün görevlendirilmesine ilişkin koşullar, ölçütler ve olası bir sınavın şekli ve kapsamının kanun düzeyinde belirlenmesi ve idarenin keyfîliğine terk edilmemesi gerekir.

İkinci olarak, düzenlemede icra başmüdürü pozisyonunun, iş yoğunluğunun veya personel sayısının fazla olduğu icra dairelerinde, dairenin düzenli, uyumlu ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak amacıyla öngörüldüğü ifade edilmiştir. Bu açıdan, düzenlemede icra başmüdürünün icra müdürünün yetkilerini haiz olacağının belirtilmesi söz konusu kamu görevlisi kategorisinin görev ve yetkilerine ilişkin olarak kanunilik ilkesini karşılamamaktadır. İcra müdürünün yanında ayrı bir icra başmüdürü pozisyonunun öngörülmesi, icra müdürünün olağan yetki kapsamından farklı bir görev ve yetki tanımını varsaymaktadır. Öyle ki icra başmüdürü pozisyonuyla izlenen dairenin düzenli, uyumlu ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak amacına denk bir amaç, İcra ve İflas Kanunu'nda icra müdürlüğü bakımından öngörülmüş değildir. Bu itibarla, kanun teklifinin Anayasa'nın 128'inci ve dolayısıyla 7'nci maddeleriyle uyumlu olabilmek bakımından icra başmüdürünün görev ve yetkilerini yeterli açıklıkla tanımlaması gerekir. Bu çerçevede, "Bu esaslar yönetmelikle düzenlenir." ibaresinin teklif metinden çıkarılmasına ilişkin önergemizin kabulünü talep ediyoruz.

Teşekkür ederim.