| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'nin (1/282) ve Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 26 .10.2021 |
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Kamu-özel iş birliği projeleri ve ülkemize sağladığı avantajlara ilişkin bir bilgi vermek istiyorum. Geleneksel kamu yatırımıyla gerçekleştirilmesi hâlinde yıllar sürecek projeler, KÖİ yönetimiyle birlikte özel sektör tarafından çok daha kısa süreler içesinde gerçekleştirilmektedir. Bu sayede projeler ekonomiye daha erken kazandırılmakta...
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Öyle yazmışlardı başta ama öyle değil!
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Doğrusu bu, doğrusu! Yap-işlet- devret.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Bekaroğlu, lütfen.
Sayın Bekaroğlu, lütfen dinleyelim, görüşlerinizi ifade ettiniz. Sayın Bekaroğlu, böyle bir usulümüz yok, lütfen, rica ediyorum.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Sizin mantığınızla ne uzarız ne kısalırız.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Öyle yazdılar ama öyle değil!
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Çağ atladık, çağ. Bu Türkiye nasıl kalkınıyor? Yollarla, otoyollarla, hastanelerle. Müsaade et, okuyayım.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Bekaroğlu, az önce görüşlerinizi ifade ettiniz lütfen. Sayın Bekaroğlu, hiç demokratik bir tavır değil, başkalarını konuşturmuyorsunuz; siz kendiniz konuştunuz, kimse müdahale etmedi, lütfen ama.
Buyurun Sayın Erim.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Tüm dünya 2008 yılında başlayan ekonomik krizle birlikte artan genişlemeci maliye politikaları ve sonrasında Covid-19 pandemisinin yarattığı olumsuz ekonomik gidişat nedeniyle artan kamu harcamaları ve borç stoku sorunuyla karşı karşıyadır. Bu durum toplumsal ihtiyaçları karşılamada büyük önemi olan kamu yatırımlarının yapılmasında alternatif finansman arayışlarını da beraberinde getirmektedir. Bu noktada, KÖİ modeli, ihtiyaç duyulan finansmanın sağlanmasında öne çıkmaktadır.
KÖİ yöntemiyle gerçekleştirilen yatırımlar kendi sektöründe genellikle en yüksek hizmet standardını sağlayan projelerdir. Şehir hastanelerinin hizmete girmesiyle kazanılan modern poliklinikler son ve ileri teknolojiye sahip tıbbi cihazlar, uluslararası standartlarda en prestijli donanıma sahip ameliyathaneler, yüksek kapasiteli sterilizasyon üniteleri ve en yüksek teknolojiye sahip laboratuvarlar sağlıkta hizmet kalitesini yükseltmiştir. Alanında özelleşmiş çok sayıda hastanelerin bir arada bulunduğu birer hastane şehri olan bu kapsamlı hastanelere başvuran hastalar sağlıkla ilgili sorunlarının tamamını bir merkezde sonuçlandırabilmektedir.
KÖİ projelerinin maliyetleri değerlendirilirken bu projelerin işletme süresinin sonunda ilk yapıldığı gündeki durumuyla kamuya devredileceği hususunun da dikkate alınması gerekmektedir. KÖİ yönetiminde kamunun özel sektör üzerindeki denetimi ve kontrolü sadece işletme süresi sonunda projenin devredilmesiyle sınırlı olmayıp sözleşme müddetince devam etmektedir. Bu kapsamda, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, sözleşme süresinin sona erdiği 17 Şubat 2027 tarihinde bize, devlete devredilecektir. Osmangazi Köprüsü 23 Ekim 2035 tarihinde, Avrasya Tüneli 30 Ocak 2042 tarihinde, İstanbul Havalimanı 7 Nisan 2044 tarihinde kamuya devredilecektir.
KÖİ projelerinin işletme döneminde idame yatırımlarıyla bakım onarım faaliyetleri de görevli şirket tarafından üstlenilmektedir. Devredildiği zaman özel sektör tarafından yatırımın ilk hizmete alındığı zamandaki hizmet seviyesinde olmasını sağlayacak idame yatırımlarıyla bakım onarımı yapılmış işler hâlde otoyollar, havalimanları, tüneller tamamen kamuya geçmiş olacaktır. Örneğin, otoyollarda yatırım tutarının yüzde 20'si kadar bir işletme bedelini görevli şirketin üstlendiğini görüyoruz. Ulaştırma projelerinde verilen garantiler koşullu garantidir. Daha çok araç geçtikçe, daha çok yolcu geçtikçe bütçe üzerindeki yük azalacak, sıfırlanacaktır, hatta gelir paylaşımıyla kamu kazanacaktır. Ülkemizde artan refah seviyesiyle birlikte artan üretim ve tüketimle hem ticaretimiz hem insana hareketlilik artacaktır. Bu yollar, bu havalimanları bunun için yapılmaktadır.
Parantez olarak söyleyeyim -geçen yıl da söylemiştim- bakın, Bolu Tüneli'ni devlet yapıyordu, patates deposu oldu. Bu, basında da vardı -şimdi hazırlıksız yakalandık, getirecektim o resimleri- patates deposu oldu. Aydın Otoyolu'nda gençliğim gitti. Geçen yıl da söylemiştim, "Ne zaman bitecek, ne zaman bitecek?" derken yıllar sürdü.
ERHAN USTA (Samsun) - Şimdi ödemekle ihtiyarlığa bitecek.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Ya, şimdi ödüyorsun ama belki biz biraz sıkıntı çekiyoruz ama üç beş yıl sonra gelecek nesiller, Türkiye rahat edecek, rahat edecek.
ERHAN USTA (Samsun) - ...onları yazmışlar mı?
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Bölme.
Bunlar kısa vadeli değil; vizyon projelerdir. Ülkemizin dünyaya entegrasyonu bu projelerle sağlanacaktır. Bu projelerde hem yatırımcı hem de ülkemiz kazanmaktadır. Kamu, ilk yatırım maliyetine katlanması hâlinde oldukça yüksek tutarlardaki sermayeyi bu projelere aktaracak iken projenin KÖİ yöntemiyle gerçekleştirilmesi sayesinde, bu ödemeleri, yatırımlar kullanıma geçtikten sonra yıllara yayılmış şekilde yapma fırsatına sahip olmaktadır.
Şimdiye kadar faaliyete geçen projeler için toplam 86 milyar ABD doları yatırım gerçekleşmiştir. Bunların 63 milyar dolarlık kısmı on dokuz senede hayata geçirilmiştir. Bu kadar büyük tutarın bu kadar süre içesinden kamu bütçesiyle yapılması imkânsızdı. KÖİ yöntemiyle özel sektör, en az yüzde 20 tutarında öz kaynak koyarak bütün finansmanı sağlamıştır. Tamamen özel sektör finansmanıyla yapılan KÖİ projeleri Türkiye için önemli bir başarıdır. KÖİ projeleriyle tasarruf açığı olan ülkemize uzun vadeli yabancı sermaye çekilmektedir. Almanya'dan, Danimarka'dan, Güney Kore'den, Japonya, İsveç ve İslam Kalkınma Bankası, Avrupa Yatırım Bankası, Uluslararası Finans Kurumuna birçok yatırımcı bu projelerle finansman sağlamaktadır.
KÖİ yöntemiyle, projenin işletme ve yapım aşamaları birlikte ele alındığından, görevli şirketler bu projeyi en uzun ömürlü olacak şekilde gerçekleştirmeyi amaçlamaktadırlar. Dolayısıyla, işletme döneminde doğabilecek yükleri azaltmak için yatırım en iyi, en kaliteli şekilde yapılmaktadır. Bu durum, kamunun hem kaliteli altyapıya sahip olmasını sağlamakta hem de kullanıcılara yüksek hizmet kalitesi yansımaktadır.
Yine, işletmenin uzun vadede özel sektörün elinde olması, yapılan yatırımların kaliteli ve zamanında yapılmasına vesile olmaktadır. KÖİ projeleri açık veya belli istekliler arasında ihale usulleriyle gerçekleştirilmektedir. Bu ihaleler, yönteme göre uluslararası firmalar dâhil tüm isteklilerin ya da belirli koşulları sağlayan isteklilerin katılımına açıktır. Bu durum, ihalelerde rekabetin teminini ve projelerin kamuya en düşük maliyetle sonuçlanmasını sağlamaktadır. Bu ihaleleri kamu lehine en iyi teklif veren firmalar kazanmakta; objektif kriterlere göre yarışılmakta, ihaleler şeffaf şekilde gerçekleştirilmektedir. İhaledeki itirazlar için yargı yolu her zaman açıktır. Dolayısıyla, garanti tutarlarında bu ihalelerde yarışma usulü rekabetçi şekilde belirlenmektedir.
Dünyanın en büyük havalimanlarından biri olan ve yıllık 200 milyon yük kapasitesine ulaşacak İstanbul Havalimanı, KÖİ modeliyle inşa edildi. Bu havalimanı, mühendislik kapasitemiz adına büyük bir başarıdır. 59 metre genişliği, 1.408 metre orta açıklık uzunluğuyla dünyanın en geniş köprüsü olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve 2.023 metre orta açıklığıyla dünyanın en uzun asma köprüsü olan 15 Mart Çanakkale Köprüsü bizim mühendislerimizce inşa edilmiştir. Ülkemizde gerçekleştirilen KÖİ projeleriyle tecrübe kazanmış olan yükleniciler, yurt dışında benzer nitelikte işler almaya başlamıştır.
Diğer yandan, ülkemizin KÖİ konusundaki tecrübesi uluslararası alanda takdirle karşılanmaktadır. KÖİ alanındaki tecrübemiz çeşitli iş birliği programlarıyla başka ülkelerle paylaşılmakta ve söz konusu ülkeler tarafından altyapı ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanılmaktadır. Ukrayna'yla çalışma grubu oluşturulmuş, Pakistan'la KÖİ alanındaki tecrübe aktarımı konusunda mutabakat zaptı imzalanma aşamasına gelinmiş, Irak'a tecrübe aktarımı için çalıştay düzenlenmiştir. Bu alandaki tecrübelerimiz ve iş birliklerimiz firmalarımızın yurt dışında yeni işler almalarını destekleyecektir.
Ulaştırma sistemleri, sağladığı erişim kolaylığı sayesinde sosyoekonomik gelişmeyle yakından ilişkilidir. İyi koordine olmuş bir ulaştırma sisteminin etkinliği sürdürülebilir kalkınma için önemli rol oynamaktadır. Etkin ve verimli ulaştırma sistemleri sayesinde ham madde ve pazarlara erişim kolaylığı sağlanmakta ve bölgeler arasındaki ekonomik aktiviteler hızlanmaktadır. Ayrıca, üretilen malların taşıma ve elleçleme gibi lojistik maliyetlerinin düşürülmesiyle ülkemizdeki firmaların rekabet gücü artmaktadır. İşte, canlı örnek. Şimdi pandemide dünyada lojistik sektörü ön plana geldi. Bu yollarımız yapılmamış olsaydı biz ne kadar gelişecektik, bizim ihracatımız ne kadar artacaktı? Bunları hepinizin bilmesi lazım. Dolayısıyla ulaştırma sistemleri ülkemizin ekonomik büyümesinde kilit rol oynamaktadır. Artan ulaşım taleplerine çözüm bulmak ve ulaşım taleplerini karşılamak amacıyla yapılan altyapılar için yüksek maliyetli yatırımlara ihtiyaç duyulmaktadır. Sınırlı bütçe imkânlarıyla bu taleplerin karşılanması için büyük çaba harcanmaktadır. Ülkemiz toplam 3.532 kilometrelik otoyol ağına ulaşmıştır. Bu otoyol ağının 1.250 kilometresi KÖİ modeliyle sözleşmesi imzalanan 6 adet otoyol projesiyle hayata geçirilmiştir, bunlar: Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu; Kuzey Marmara Otoyolu, Avrupa ve Asya'yla Odayeri-Paşaköy kesimleri; Ankara-Niğde Otoyolu ve Aliağa-Menemen Otoyolu'dur.
CAVİT ARI (Antalya) - Kaç paraya geçiliyor haberin var mı?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Lütfen Sayın Arı, gayet güzel bir sunum gerçekleştiriyor Sayın Erim.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Alternatif yolu var, parasız geçmek istiyorsan normal yoldan geçeceksin. Diğer yollar kapanmadı, yanında alternatif yol var.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Erim, siz devam edin lütfen.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Biz diyoruz ki: Türkiye hızlı gelişsin, hızlı çağ atlayalım, zaten makas açılmış, geri kalmışız, yıllar boyu bir iş yapılmışsa... Cumhuriyet tarihinde yapılmayan işleri 2002 yılından beri biz yaptık, AK PARTİ hükûmetleri yaptı, hâlâ yapmaya devam ediyoruz, edeceğiz de. Vatandaş bunu görüyor, siz görmüyorsunuz.
CAVİT ARI (Antalya) - 115,5 liraya gidiyorsun.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Arı, size söz verdiğimde, başkaları müdahale ettiğinde ben müdahale etmeyeceğim. Lütfen, yapmayın böyle.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Benim işim hızlı görülecek, ben hızlı gitmek istiyorsam, bana uyarsa oradan gideceğim. Sen normal yoldan git, öbür yoldan çık.
CAVİT ARI (Antalya) - Haberin yok, konuşuyorsun.
SALİH CORA (Trabzon) - Normal yoldan git Cavit Bey.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Cavit Bey, şaşırtıyorsunuz beni gerçekten yani. Gayet normal bir sunum gerçekleştirilirken bu kadar müdahale etmeniz hakikaten hiçbir anlam veremediğim bir tavır. Rica ediyorum, yapmayın.
CAVİT ARI (Antalya) - Fiyatlardan haberi yok, konuşuyor.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Buyurun Sayın Erim.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Bakın, uzun zamandır hayal edilen Osmangazi Köprüsü'nü üç yıl dört ay içerisinde tamamlayarak 1 Temmuz 2016'da hizmete açmıştık. Hiç beklemediniz mi ta Yalova'dan Topçular'a kadar kuyruğu? Çakarımız da yoktu o zaman değil mi? Bekle bakalım. Öbür taraftan da öyle, Gebze tarafından; bekle bekle... Ya gözünün içine baktık, olsun diye, bir an önce yapılsın diye. Şimdi de itiraz ediyorsunuz.
Uzun zamandır hayal edilen Osmangazi Köprüsü üç yıl dört ay içerisinde tamamlanarak 1 Temmuz 2016'da hizmete açılmıştır. Bu köprüyle İstanbul-İzmir güzergâhı 100 kilometre kısalmıştır.
Bak, sıra beklemeyelim diye benim başıma çok geldi, sıra beklemeyeyim diye hadi Körfez'den, İzmit'ten dolaşayım, bu sefer Körfez'den dolaştığıma bin pişman oldum, o zaman oralarda sıkışık.
Karayolları Genel Müdürlüğünün hesaplarına göre yıllık 3,5 milyar Türk lirası yakıt ve zaman tasarrufu sağlanmıştır. Körfezi dolanarak seyahat etmek yerine altı dakikada geçilen köprüyle vatandaşlarımızın hayatı kolaylaşmış, İstanbul-İzmir arasındaki yolculuk eskiye göre beş saat kısalmıştır. Köprünün erken işletmeye açılarak garantilerin hayata geçmesi eleştirilmektedir. Normalde yedi yıl iki ay olan toplam yapım süresi, bu garantiler bir teşvik unsuru olarak kullanıldığı için altı yıl dört ay gibi kısa bir sürede gerçekleşmiştir.
Şimdi, bak, Çanakkale Köprüsü de bu şekilde olacak, herkes orayı bitsin diye bekliyor ama "Ben fazla para ödemek istemiyorum." diyen feribota biner, feribotla gider, alternatifi var.
İstanbul'da 2 kıtayı 3'üncü kez birbirine bağlayan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve bağlantı yollarıyla birlikte yaklaşık 150 kilometre uzunluğundaki otoyol üç yıl iki ay içerisinde tamamlanarak 26 Ağustos 2016 tarihinde hizmete açılmıştır. Özellikle boğaz geçiş talebini karşılamak, İstanbul şehir içi trafiğini ve transit geçişleri rahatlatmak için hizmete alınan köprü demir yolu geçişini de sağlamak üzere ileride hizmet verecektir. Bu sayede KÖİ modeliyle hayata geçirilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü Asya ve Avrupa arasında demir yolu bağlantısını sağlayacak olması bakımından da stratejik bir öneme sahip olacaktır. Demir yollarını da yap-işlet-devret modeliyle yapmalıyız, bir an önce yapılsın.
Bu projelerle dış ticaretinin yüzde 75'ini, gayrisafi yurt içi hasılanın yüzde 65'ini oluşturan üretim ve tüketim merkezleri birbirine bağlanmıştır. Yolcu kapasitesi bakımından dünyanın en büyük havalimanlarından biri olan İstanbul Havalimanı'nın 90 milyon yolcu kapasitesine sahip ilk fazı üç yıl beş ay içerisinde tamamlanarak 29 Ekim 2018 tarihinde hizmete açılmıştır. İstanbul Havalimanı'yla ülkemiz hava taşımacılığında Türk Hava Yollarının etkin ve gelişen yapısının da desteğiyle Rusya'dan Afrika'ya, Uzak Doğu'dan Amerika'ya uzanan havayolu ağıyla Türkiye'nin hem yolcu hem kargo için bölgesel bir merkez Hub olması mümkün hâle gelmiştir.
Şimdi, İstanbul Havalimanı yapılmadan önce, hemen unutuyoruz fakat böyle uçaklar dönüyordu İstanbul'un üzerinde, Atatürk Havaalimanı'nda trafik sıkışıyordu, ne zaman inecek, ne zaman inecek, dolaşıyordu.
Köy yöntemiyle hayata geçirilen havalimanları toplam dış hat yolcularının yüzde 97'sinin, iç hat yolcuların ise yüzde 70'ini misafir etmektedir. Asya ve Avrupa'yı boğazın altından birbirine bağlayan Avrasya Tüneli, üç yıl, on bir ay içerisinde tamamlanarak 22 Aralık 2016 tarihinde hizmete açılmıştır. İstanbul'da yaşayan vatandaşlarımız çektiği trafik çilesini hafifletmek için, köprülerin trafik yükünü azaltmak için hayata geçirdiğimiz Avrasya Tüneli, İstanbul'a ve İstanbullulara büyük bir kolaylık sağlamıştır. Avrasya Tüneli Projesi, inşaatı sözleşmede öngörülen elli beş aylık süreden sekiz ay önce tamamlanmış ve işletmeye alınmıştır. Bütçeden yapılan ve Avrasya Tüneli'yle benzer güzergâhta yer alan başlangıç bütçesi olan olarak yaklaşık 850 milyon dolar Avrasya Tüneli'yle benzer boyuttaki Marmaray Projesi boğaz geçiş kesimi 2004 yılında yapımına başlanmış ve ancak dokuz yıl sonra 2013 yılında tamamlanabilmiştir. Avrasya Tüneli Projesi ağırlıklı olarak dış finansmanla gerçekleştirilmiş olup uluslararası kreditörlerin bağlı bulunduğu uluslararası normlar uyarınca projenin tüm aşamalarında doğal ve sosyal çevreye duyarlı inşaat ve işletme süreçleri yürütülmektedir. İşletmeye alındığı günden 2021 Temmuz ayı sonuna kadar Avrasya Tüneli'ni 70,5 milyon araç kullanmıştır. 2017 yılında 68.493 günlük araç garantisine karşılık 40.424 araç geçmiş, bu rakamlar 2018'de 47.943, 2019'da, 49.033 ve 2020'de 29.237 olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, pandemiye rağmen bugün itibarıyla günlük geçiş sayısı ortalama 50-55 bin araç bandında gerçekleşmektedir. 2020 yılı Temmuz ayında günlük bazda 79.495 araç -22 Temmuz 2020 günü geçmiş bu kadar araç- ve haftalık bazda 70.549 araç 22-28 Temmuz 2020 haftası garanti sayısı aşılmıştır.
Diğer taraftan, Avrasya Tüneli Projesi kapsamında Avrupa yakasında şehir ile deniz arasındaki yaya bandı 55 metreden 277 metreye çıkartılarak İstanbulluların sahil şeridine erişimi kolaylaştırılmıştır. Avrupa yakasında bulunan sahil parkının iyileştirilmesi çerçevesinde 11 milyon 674 adet yeni ağaç dikilmiştir, dikilen ağaçlar dünyanın en büyük parklarından biri olan New York Central Park'taki ağaç sayısının yarısına eşittir. Yapılan ağaçlandırma çalışmaları sayesinde her yıl 291 ton emisyonun atmosferden temizlenmesini sağlayacak bir orman oluşturulmuştur. Engelli standartlara uygun yaya üst geçitleri ve hemzemin yaya geçitleri ile parka erişim kolaylaştırılmıştır, 7 kilometre uzunluğundaki bisiklet ve yaya yolları inşa edilmiştir, oyun ve egzersiz alanları yenilenmiştir.
Köy modelinin yoğun kullanıldığı bir diğer sektör ise sağlık sektörümüzdür. Ülkemizde son yıllarda sağlık alanında gerek köy modeliyle gerek geleneksel kamu yöntemleriyle büyük reformlar gerçekleştirilmiş ve önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Kaliteli sağlık hizmetlerine hızlı ve etkin bir şekilde erişime amaçlayan ve 2003 yılında uygulamaya konulan Sağlıkta Dönüşüm Programı kapsamında hayata geçirilen hizmetler aracılığıyla Covid-19 pandemisi dönemi de dâhil olmak üzere sağlık hizmeti sunumu kesintisiz olarak sürdürülmüştür. Bu, kapsamda aile hekimliği, anne ve çocuk sağlığı, hastane ve hasta yatak sayıları, sağlık personeli, koruyucu sağlık, kurumsal yapılanma, bulaşıcı hastalıklarla mücadele, fiziki altyapı başta olmak üzere pek çok alanda gelişmeler sağlanmıştır. Sağlıkta hizmet sunumunun en tepe temel yapı taşlarından biri olan sağlık tesisleri, modern bir yüze kavuşturularak sağlık tesisleri, kapasite fiziki altyapı, teknoloji ve altyapı alanlarında güçlendirilmiştir. Sağlıkta Dönüşüm Programı kapsamında yapılan reform ve iyileştirmeler sonrası genel sağlık göstergelerinde önemli iyileştirmeler kaydedilmiştir, bunda köy yatırımların rolü büyüktür. Bu kapsamda, memnuniyet oranları 2003 yılında yüzde 39,5 iken 2020 yılında, 71,1'e yükselmiş, kişi başına hekime başvuru sayıları 2002'de 3,1 iken 2019 yılında 9,8'e yükselmiş, 2020 yılında pandemi etkisiyle 7,2 olarak gerçekleşmiştir.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Evet, süreniz dolmak üzere, toparlayalım lütfen.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Son olarak da KÖİ modeliyle yapılan gümrük kapılarımızdan bahsetmek istiyorum. KÖİ modeliyle gümrük kapılarında da büyük bir atılım gerçekleştirdik.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Süreniz doldu.
Genel birtakım cümlelerle bağlarsanız çok memnun olurum, yemek arası vereceğiz.
Buyurun.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Hemen bitiriyorum Sayın Başkanım.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Kalanını başka konuşmalarınızda değerlendirirsiniz.
Genel ifadelerle tamamlayalım lütfen.
Buyurun.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Zaten yaptıklarımızın hepsini anlatmaya kalksak bu toplantılar yetmeyecek.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yetmez, başka konuşmalarda devam edersiniz.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Tamam.
Teşekkür ederim, sağ olun.