KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Teklifin tümü üzerindeki görüşlerimi ifade ederken bu konuya değinmiştim. İşletmenin aktifinde kayıtlı taşınmazlar ve amortismana tabi diğer iktisadi kıymetler için bir yeniden değerleme imkânı son yapılandırma yasasıyla getirilmişti, o yasa uyarınca da yüzde 2 oranında bir vergi ödemek suretiyle bu yeniden değerleme fonlarının işletmeden çekilebileceği de düzenlenmişti.

Şimdi, o düzenleme burada kalıcı hâle getiriliyor. Bunun önemli yanı şu: Artık enflasyon hayatımızda kalıcı olarak yer alacaktır. Sayın Cumhurbaşkanının, yürütme organının enflasyonu indirme diye bir hedefi yoktur, enflasyon artık hayatımızda kalıcı olarak yer alacağına göre buna uygun bir kalıcı düzenleme yapalım." denmektedir, yeniden değerlemenin mantığı budur.

Bu madde 1963 yılında bizim sistemimize girmiştir, 1963 tarihli 205 sayılı Kanun'la, Vergi Usul Kanunu'nda yeniden değerleme düzenlemesi yapılmıştır. Bu düzenleme 2003 yılına kadar gelmiştir. 2003 yılında 5024 sayılı Kanun'la bu yürürlükten kaldırılarak "enflasyon düzeltmesi" adı altında mükerrer 298'inci madde düzenlemesi yapılmıştır. O zaman şöyle açıklanmıştı, madde tartışmalarına, gerekçesine bakıldığında bu görülecektir: "Enflasyon artık vardır, enflasyon nedeniyle işletmelerin mali tablolarındaki rakamlar aşınmıştır, değişmiştir. Dolayısıyla bu tabloları güncellemek lazım, mükellefe de bir imkân tanımak lazım, enflasyon nedeniyle durup dururken vergi ödemesinler, haksız bir vergi ödemesinler diye." O maddeye göre, arka arkaya üç yılın enflasyonu, birikimli enflasyonu yüzde 100'ü aşarsa enflasyon düzeltmesi uygulamaya girecektir; bu yüzde 100'lük oranı yüzde 35'e kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkilidir. Yani Cumhurbaşkanı karar alıp buradaki yüzde 100 oranını yüzde 35'e indirdiği anda arka arkaya üç yılın enflasyonu yüzde 35'i geçmiş olacağı için mükellefler enflasyon düzeltmesini yapabileceklerdir. Arka arkaya üç yılın enflasyonu artık -resmî enflasyonu söylüyorum- yüzde 45'lerden, 50'lerden aşağı değil. Böyle bir imkân varken, daha doğrusu böyle bir yasal olanağı kanun koyucu, kanun, iktidarın, Cumhurbaşkanının önüne koymuşken bunu kullanmayıp da neden yeniden değerleme müessesesi Vergi Usul Kanunu'nda yeniden ihdas ediliyor?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Bitirmedim Sayın Başkan.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Pardon, bitirdiğinizi zannettim.

Buyurun.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Sağ olun.

Yani ben bunu aslında teknik olarak bürokrat arkadaşlara sormuyorum, onların bu konuda yapacağı bir açıklama yok. Onlar daha evvel Yeniden Yapılandırma Yasası'nda yer aldığı şekliyle yine yüzde 2 oranında vergi alınmak suretiyle bu düzenlemeyi kalıcı hâle getiriyorlar. Şimdi, enflasyonun cevabını bürokratlar vermez, teklif sahibi arkadaşımız belki verecektir. Şimdi, sayın teklif sahibi arkadaşımız, Sayın Aydemir...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Diğer görüşleri de aldığımız da... Notunu alsın Uğur Bey.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Sayın Aydemir, bu önerinizle "Enflasyon artık inmeyecektir." itirafında bulunuyorsunuz, buna uygun bir düzenleme yapıyorsunuz.

Hayırlı olsun.

Teşekkür ederim.