KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli milletvekilleri, son anda dâhil oldum toplantıya ancak Gelir İdaresi Daire Başkanımızın açıklamasını dinledim. Şundan neden vazgeçiliyor acaba: Şimdi, bu teklif alış bedelini tarif ediyor, Vergi Usul Kanunu'nun değerleme hükümleri arasında olmayan alış bedelini oraya yazıyor. Esasında 279'uncu maddede alış bedeline yapılan bir atıf var ama tanımı yoktu. O, doğru bir düzenleme, bir sonraki maddede onu görüşeceğiz, 28'inci maddede. Yalnız, iktisadi kıymetin, gayrimenkullerin iktisabı sırasında ödenen harçlar eskiden -eskiden derken hâlen mevzuata göre- ister maliyet bedeline dâhil edilebilir, isterse gider yazılabilirdi. Şimdi bundan vazgeçiliyor. Bu ihtiyariliği yine devam ettirsek uygun olmaz mı? "Bunu maliyet bedeline dâhil etmekle vergi yükü azalıyor." mu dendi, ben mi yanlış anladım? O konuda da bir açıklama istiyorum.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Abdullah Bey, buyurun.

GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI ABDULLAH KARABOYACI - Efendim, burada esasında maliyet bedeli, sizin de bildiğiniz üzere, birkaç maddeye dağılmış durumda Vergi Usul Kanunu'nda çünkü maliyet bedeliyle değerlenen birden fazla iktisadi kıymet var ve bir kısmı, özel olarak o maliyet bedeline eklenecekler ilgili maddede yazılmış. Burada biz bir yeknesaklık sağlayalım, maliyet bedelinin ne olduğunu ve bu maliyet bedeline dâhil olan unsurlar ve olmayan unsurları bir tedvin tarzı olarak tek bir maddenin içerisine alalım istedik. UFRS ve TFRS kısımlarına da baktık bu maliyet bedeli konusunda. Bunların hepsini bir araya getirirken bu gayrimenkuller ya da maliyet bedeliyle birlikte değerlenenlerin maliyetleriyle doğrudan ilgili olan hususların yani örneğin komisyon gideri, nakliye; bunlar esasında doğrudan bu maliyet bedelinin daha doğrusu iktisadi kıymetin teminiyle ilgili olan hususlar; o nedenle bunların maliyet bedeline eklenmesi yönünde bir düzenleme yaptık.

Vergi yükünü azaltan kısım şurası: Şu an ÖTV sadece gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetler açısından bir ihtiyarilik durumunda, maliyet ya da gider yazma konusunda ama diğer, örneğin, demirbaş iktisabında burada bir ihtiyarilik yok. Bu düzenlemeyle, maliyet bedeliyle değerlenen gayrimenkuller dışındaki diğer iktisadi kıymetler için de bir ihtiyarilik geliyor. Aslında orada bir rahatlama durumu söz konusu. Bugün doğrudan gider yazamadıkları, bu, indirimine izin verilmeyen KDV ya da özel tüketim vergisini doğrudan gider yazabilecek artık mükellefler.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Ama gayrimenkul iktisabında ödenen tapu harcı bundan sonra...

GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI ABDULLAH KARABOYACI - Maliyet bedeline dâhil edilecek.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - ...bu teklifin yasalaşmasından sonra gider yazılamayacak maliyet bedeline dâhil edecek.

GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI ABDULLAH KARABOYACI - Yani bu şekilde kabul edilirse.

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Yani bu ihtiyariliği korumak lazım bence. Teknik olarak yani "Maliyet bedeli nedir?" diye tanımlarsak o malın iktisap bedeli artı iktisap sırasında ödenen diğer giderler, vergi vesaire diye tanımlayabiliriz. O tanıma uygun olabilir bu yapılan düzenleme ama vergi sisteminde de öteden beri böyle bir kolaylık mükellefe sağlanmış. Yani sen bak mali tablolarına, işletmenin durumuna; ister maliyet bedeline dâhil edip amortisman ayır bundan, istersen gider yaz. Böyle bir kolaylığı devam ettirmekte yarar var diye düşünüyorum.

Teşekkür ederim.