KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usul Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, Katma Değer Vergisi Kanunu, Damga Vergisi Kanunu ve Bankacılık Kanunu'nda değişiklikler içeren bir kanun teklifini görüşüyoruz.

Baştan da ifade ettiğim gibi tüm düzenlemeler vergiyle ilgili, konu ve amaç bütünlüğü var, dolayısıyla bir torba düzenleme değil. Bankacılık Kanunu belki dikkat çekebilir, Bankacılık Kanunu'nda da varlık yönetim şirketlerinin vergi istisnasıyla ilgili bir düzenleme getiriliyor.

Genel olarak mükellefler lehine düzenlemeler yapılmakta. İhtilaflı olan, uygulamada sorunlarla karşılaşılan konularda düzenlemeler yapılmakta. Yine, dijital vergi dairesi gibi, defter kayıtlarının elektronik ortamda yapılması gibi konularda düzenlemeler yapılıyor. Arkadaşlarımızın konuşmalarını da dinledim yani genelde bu 64 maddelik teklifte fazla bir sorun görünmüyor, genelde herkes desteklediğini ifade etti, Milliyetçi Hareket Partisi olarak biz de destekliyoruz bu 64 maddelik kanun teklifini. Bu anlamda da teklif sahibi Uğur Aydemir kardeşime ve diğer arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum, Gelir İdaresi Başkanlığımıza teşekkür ediyorum, yine yaptıkları çalışma için TÜRMOB'a teşekkür ediyorum, istifade ettik bu çalışmalardan.

Şimdi, baktığımız zaman aslında çok önemli düzenlemeler teklif kapsamında yer alıyor. Yani rakam küçük diye konuyu küçümsememek lazım. Yani basit usulde vergilendirilen ticari kazançların gelir vergisi istisnasına tabi tutulması çok önemli bir düzenleme. Biz Milliyetçi Hareket Partisi olarak uzun yıllardır küçük esnafımızın vergiden muaf olması yönünde görüşlerimizi ifade ettik; burada yapılan düzenleme de bu. 835 bin mükellefi kapsıyor. Bunlar da baktığımız zaman berber, kuaför, terzi, çay ocağı işletmecisi, tamirci, taksici, dolmuşçu, tuhafiyeci, tesisatçı, marangoz, kaportacı, lastikçi gibi küçük esnafımızı kapsıyor. Bu anlamda önemli bir düzenleme.

Yine, bu tarımsal desteklemelerden gelir vergisi kesilmesi bana göre baştan beri yanlış çünkü devlet bir destek veriyorsa bir de bundan vergi almaması lazım. Burada tarımsal desteklemelerden gelir vergisi alınmaması yönünde bir düzenleme yapılıyor. Bu düzenleme, bir anlamda, çiftçiye 600 milyon lira ilave ödeme yapacağız anlamına geliyor. Bu yönüyle de tabii ki önemli.

Yine, 4'üncü dönem geçici vergi beyannamesi kaldırılıyor. Bu da uzun yıllardır hem bizlerin hem mükelleflerimizin hem mali müşavirlerimizin talep ettiği bir düzenleme. Tebrik ediyorum Uğur Bey. Yani bir mali müşavir olarak bu konuda bu düzenlemeye teklifinizde yer vermeniz isabetli olmuş. Baktığımız zaman 3,1 milyon mükellefi kapsadığı görülüyor. Gerçi Maliyeye 1 milyar 250 milyon liralık bir yük getiriyor ama vergi beyannamelerini ve ödemeleri bir ay öne çekerek herhâlde telafi edecek Maliye de bu düzenlemeyi.

Yine bir başka konu, yeniden değerleme imkânı verilmesi. Daha temmuzda çıkarmıştık herhâlde, kanunla yüzde 2 vergiyle yeniden değerleme imkânı vermiştik; bu, kalıcı bir düzenleme hâline getiriliyor. Doğrusu yapılıyor çünkü -Erhan Bey de bahsetti- enflasyon düzeltmesi şartlar oluşmadığı için uzun yıllardır yapılmıyor. Bunu kanuna daimi madde olarak koymak bence isabetli. Zaten ihtiyari bir düzenleme yani mükellef isterse bundan yararlanabilecek. Bunun -maddede de uzun uzun konuşuruz- çok önemli katkıları olacak. Gerek bilançoda kayıtların gerçek değeri üzerine çıkarılması yönüyle gerekse daha az vergi ödeme imkânı doğacak mükellef açısından amortisman giderlerinin artmasıyla. Bu yönlerden bu da önemli bir düzenleme.

Yine vergiye uyumlu mükellef belirlenmesiyle ilgili kesinleşmemiş tarhiyatların dikkate alınmaması da çok önemli, bu da önemli bir katkı sunacak. Henüz kesinleşmemiş hakkında tarh edilen vergilerin dikkate alınmaması suretiyle bu indirimden yararlanma imkânı doğacak. Burada da 1 milyar 750 milyon lira herhâlde -yanlış bakmadıysam- Maliyeye bir yük geliyor.

ERHAN USTA (Samsun) - Değil, değil. Onu hesaplayamamışlar. O mevcut yüzde 5.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yüzde 5 mi?

ERHAN USTA (Samsun) - Yüzde 5.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Ama bu yani çok tartışmalı bir konuydu bildiğim kadarıyla, mahkemelik falan oluyordu. Yani yapılan düzenleme isabetli.

Yine gider pusulasıyla ilgili çok doğru bir düzenleme var. Yani banka dekontlarının, PTT makbuzlarının da gider pusulası olarak dikkate alınması teklifte yer alıyor.

Bu fenomenler ve "YouTuber"larla ilgili aslında bir vergilendirme değil bu yapılan düzenleme, bir vergi kolaylığı getiriliyor hatta KDV'den de istisna tutuluyor. Ha, maddede tartışırız, ticari kazanç mıdır serbest meslek kazancı mıdır; o konuda çünkü tartışmalar gündemde ama yeni bir vergilendirmeye tabi tutuyoruz gibi anlaşılmaması gerekir bu düzenlemenin. Aslında çok önemli bir yükten kurtarıyoruz fenomenleri, "YouTuber"ları, bir vergi kolaylığı getiriyoruz, stopaj kesilecek.

Bunun dışında, işte, vergi incelemeleriyle ilgili, pişmanlık ve uzlaşma uygulamasıyla ilgili, şüpheli alacaklarla ilgili, küçük alacakların tespitiyle ilgili, amortisman uygulamasıyla ilgili, yatırıma katkı tutarının kullanımıyla ilgili, uluslararası vergi ihtilaflarının giderilmesiyle ilgili çok önemli düzenlemeler yer alıyor.

Biz -dediğim gibi- Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu kanun teklifine destek veriyoruz. Maddelere gelince görüşlerimizi orada da ifade ederiz.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.