| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin (2/3740) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 12 .07.2021 |
ORHAN YEGİN (Ankara) - Başkanım, geçmişte, özellikle 1980'li yıllarda ıslah imar planı altında gecekondu bölgelerinde el yordamıyla, alelusul diyeceğimiz tanımlarla, bu yüzde 45 kesintiler olmadan belki yüzde 5, 10, 20, 25 kesintilerle paylar kesilerek uygulamalar yapıldı. Nizami olarak uygulandığında yüzde 35-40 kesilecek yerlerden o dönemki kanuna göre çok düşük oranlarda kesintiler yapılmış oldu. Daha sonra, nüfusun artması, şehirlerin gelişmesiyle ortaya çıkan ihtiyaçlar dolayısıyla yeni imar planları yapılması gerekliliği ortaya çıkınca bu planlar 1/5.000'lik, 1/1.000'lik ve madde 18 uygulamasına göre yapıldığında nizami olarak ne kesilmesi gerekiyorsa o kesintiler yapıldı veya bundan sonra yapılmaya devam edecek. Fakat -işlenmiş metinde de görebileceklerdir- maddede diyor ki: "Bu madde hükümlerine göre, herhangi bir parselden bir defadan fazla düzenleme ortaklık payı alınmaması esastır." ama bu cümlenin devamında da "Ancak, her türlü imar planı kararı ile yapılaşma koşulunda ve nüfusta artış olması hâlinde, artış olan parsellerden, uygulama sonucunda oluşan değerinin önceki değerinden az olmaması kaydıyla, ilk uygulamadaki düzenleme ortaklık payı oranını %45'e kadar tamamlamak üzere ilave düzenleme ortaklık payı kesintisi yapılabilir." diye kanunda açıkça yazmasına rağmen bazı mahkemeler, bu birinci cümlede geçen "Bu madde hükümlerine göre, herhangi bir parselden bir defadan fazla düzenleme ortaklık payı alınmaması esastır."'dan hareketle, geri ödemeler, tazminatlar veya farklı durumlar ortaya çıkarıyor. Dolayısıyla, burada, hükmü netleştiren, yoruma açıklık bırakmayan çok net bir şekilde bir paragraf ekleyerek maddeyi düzenlemiş oluyoruz. Maddeyi Sayın Güler çok daha teferruatıyla biliyor. Sorulardan sonra isterseniz...