KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN YEGİN (Ankara) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun kıymetli üyeleri, değerli milletvekillerimiz, Sayın Bakan Yardımcılarımız, kamu kurum ve kuruluşlarının, sivil toplum örgütlerinin ve basın-yayın organlarının saygıdeğer temsilcileri ve Meclisimizin kıymetli çalışanları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığımıza sunduğumuz 25 maddelik bu kanun teklifini, teklifte imzası bulunan 45 milletvekili arkadaşımızla birlikte gerek kamu kurum ve kuruluşlarımızdan gerek milletvekillerimizden gerekse de son dönemde vatandaşlarımızdan gelen taleplerin karşılanması doğrultusunda 18 farklı kanun ve 2 kanun hükmünde kararnamede düzenlemeyi hem hasıl olan ihtiyaçları giderebilme hem de milletimize daha iyi hizmet edebilme amacına yönelik olarak hazırlamış bulunmaktayız. Bugüne kadar birçok önemli kanunu karara bağlayan Komisyonumuzun bu kanun teklifinde de aynı desteği vereceğine inanıyor, sizlerin sunacağı katkı ve desteklerden dolayı şimdiden teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, kıymetli üyeler; on sekiz yıldır, kalkınan, müreffeh, saygın bir ülke inşa etmek için gece gündüz çalışıyoruz. Bir yandan önümüze çıkan engelleri milletimizle birlikte aşarken, diğer yandan her alanda ülkemize yeni hizmetler ve eserler kazandırmaya devam ediyoruz, hamdolsun. Millet iradesini arkasına alan ve milletine ram olan, istikrarlı bir yönetimle nelerin başarılabileceğini hep birlikte gösterdik ve gördük.

KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Kanun teklifine geçin, kanun teklifine.

ORHAN YEGİN (Ankara) - Dünyada değişimin hızlandığı ve rekabetin arttığı, bölgemizde değişik güç odaklarının müdahale çabalarına şahit olduğumuz bir dönemde, ülkemizin tarihinden aldığı misyonla güçlü bir şekilde geleceğe yürümesi için gerekli iradeyi ortaya koyduk. Bugün, Cumhur İttifakı'yla beraber milletimize arz ettiğimiz ve milletimizce kabul gören yeni bir yönetim modeliyle 21'inci yüzyılda milletimizin çok daha büyük hedeflere ulaşma azmini çok daha sağlam bir zemine kavuşturduk. Türkiye, bölgesel ve küresel nice krize rağmen gücünü koruyor, hedeflerine yürümeyi sürdürebiliyorsa bu hükûmetlerimizin reformist anlayışının bir sonucudur. AK PARTİ görevi devraldığı günden bugüne kadar hep bu anlayışıyla hareket etmiştir ve bundan sonra da ekonomideki, hukuktaki, siyasetteki ve hayatın her alanındaki reformlar için hiç tereddütsüz adımlarını atmaya devam edecektir. Bu kapsamda bakanlıklarımız ve kurumlarımız yanında ilgili tüm kesimlerle yakın diyalog ve iş birliği içinde yasama faaliyetlerimizle adımlarımızı atmaya gayret gösteriyoruz. Meclisimizin önümüzdeki günlerde yasama tatiline gireceğini de göz önüne alarak ilgili kesimlerden gelen taleplerden önemli bir kısmına teklifimizde yer vermeye gayret ettik. Milletimizden, kurumlarımızdan, STK'lerimizden ve diğer tüm ilgililerden gelen taleplere kanun koyucu olarak öncülük etmek ve bu ihtiyaçlara yol açmak da biz parlamenterlerin görevlerinden, asli görevlerinden.

Kıymetli milletvekilleri, bugün tarihî bir günün, tarihî bir olayın arifesindeyiz. 15 Temmuz hain darbe girişiminin üzerinden tam beş yıl geçti. FETÖ mensupları tarafından 15 Temmuz 2016 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti devletine ve bağımsızlığına düşkün bu aziz millete yönelik haince bir darbeye teşebbüs edilmiş ancak aziz milletimiz tarafından bu teşebbüs, parça parça edilmiştir. Terör örgütleriyle, olağan dönemde hukuk devleti ilkeleri çerçevesinde etkin mücadele edilebilmesi ve son darbe teşebbüsüne benzer bir girişimin yeniden yaşanmaması amacıyla o dönemde yapmış olduğumuz yasal bazı düzenlemelerle terör örgütleriyle mücadelede devlet organlarına hız ve etkinlik kazandırmıştık. Teklifimizde yine buna yönelik uygulamaların da devam etmesini sağlamış olacağız.

Vaktimizi daha verimli kullanmak için teklifimizin geneli üzerindeki açıklamalarımızı yaparken maddelerin ayrıntısına girmeden "Maddeler genel olarak ne getiriyor?" bundan bahsederek, maddelerin görüşülmesi esnasında her maddeyle ilgili ayrıntıyı ve teknik hususları kurum temsilcilerimizle birlikte paylaşıp siz kıymetli üyelerimizi aydınlatmaya çalışacağız inşallah.

Teklifimizin 1'inci maddesiyle, güvenlik korucularına ödenen ücretin asgari ücretin altında kalması durumunda aradaki farkın tazminat olarak ödenmesini düzenli bir hâle getiriyoruz.

2'nci maddeyle, Sağlık Bakanlığı ve Millî Eğitim Bakanlığı arasında düzenlenmiş olan protokol kapsamında eğitim almış olanlara verilen yardımcı personel olarak çalışma hakkının iptaliyle oluşan mağduriyeti giderecek bir düzenleme yapıyoruz.

3'üncü maddeyle, kambiyo mevzuatı çerçevesinde faaliyet yürüten yetkili müesseselere, kıymetli maden aracı kurumlarına ve benzerlerine faaliyet izni verilmesinde başvuru ücreti alınmasına ve hizmetlerin sunumu karşılığında ücret alınmasına yönelik Hazine ve Maliye Bakanlığına genel bir yetki veriyoruz.

4'üncü maddeyle, kamu yararı ve zaruret olması sebebiyle hava ayrıştırma tesislerine bedeli karşılığında orman alanlarında Tarım ve Orman Bakanlığınca izin verilebilmesine yönelik bir düzenleme yapıyoruz.

5'inci maddeyle, geçtiğimiz yıl yapılan düzenleme esnasında genel hayata etkililik oluru alınamadığı için yapılan düzenlemeye yetişememiş ve kapsama alınamamış olan bazı illerimizin bazı ilçelerini de kapsama dâhil ediyor ve 2020 yıl içerisinde meydana gelen depremlerde zarar gören afetzedelere yardım edilebilmesi ve meydana gelen afetin zamanı nedeniyle hak kayıplarının söz konusu olmamasını amaçlıyoruz.

6'ncı maddeyle, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu personelinin daha fazla ücret veren başka kurumlara geçiş çabasını önlemek, kadro istikrarını kalıcı kılmak amacıyla kurumda tabip ve eczacı olarak çalışanlara döner sermayeden ek ödeme yapılması imkânını getiriyoruz.

7'nci maddeyle, Sağlık Bakanlığının götürü bedel üzerinden kamu kurum ve kuruluşlarıyla protokol yapmasına imkân veren ve süresi sona eren geçici maddeyi ek madde şeklinde düzenleyerek kalıcı hâle getiriyoruz.

Teklifimizin 8 ve 9'uncu maddelerinde Kooperatifler Kanunu'nun ek 4'üncü maddesi ile geçici 5'inci maddesini yürürlükten kaldırarak kooperatiflerde hak ve vecibelerde eşitlik kuralı doğrultusunda üniversitelerin kooperatiflerde hisseleri oranında bulunmalarını sağlamış oluyoruz.

10'uncu maddeyle, Merkez Bankası meclis üyeliğiyle birleşen görevler arasına devlet üniversitelerindeki öğretim üyeliği istisnasını da ekliyor. Banka meclisi üyeliğine seçilen öğretim üyelerine yalnızca meclis üyeleri için öngörülen aylık ve tazminatların da ödenmesine yönelik bir düzenleme de yapıyoruz.

11'inci maddeyle, geçmiş dönemlerde düşük ve cüzi oranlarda kesilen düzenleme ortaklık payı kesintilerinin yüzde 45'e tamamlayabilme imkânını net olarak tanımlıyoruz. Yüzde 45'i geçmeyecek şekilde aradaki fark kadar tamamlanabileceğini net olarak ifadelendiriyoruz.

12'nci maddeyle, terörle etkin mücadele edebilmemiz amacıyla savcılık ve adli makamlara verilmiş olan bazı istisnai yetkilerin süresini uzatıyoruz.

13'üncü maddeyle, Rekabet Kurulu Başkan ve üyelerinin görevden ayrıldıkları tarihten önceki iki yıl içinde gerçekleştirdikleri soruşturmalara konu sektörlerde faaliyet gösteren tüzel kişilerde üyeliklerinin sona ermesinden itibaren iki yıl süreyle görev alamayacakları kısıtlayıcı bir düzenleme getiriyoruz.

14'üncü maddeyle, ithal edilen eşyaların gözetim belgesi uygulaması kapsamında yükümlülerin kendi beyanıyla eşyanın gümrük kıymetinin artırılması sonucunda ödenmiş veya tahakkuk etmiş vergilerin geri verilmesi veya kaldırılmasının önlenmesi ve bu sayede ticaret politikası önlemlerinin etkisizleştirilmesinin ve ortaya çıkan gelir kaybının önüne geçilmesini amaçlıyoruz.

15'inci maddeyle, Hazine ve Maliye Bakanlığının bağlı kuruluşu iken ilişkili bir kamu idaresi olarak yeniden teşkilatlandırılan Türkiye İstatistik Kurumunun ismini bu değişikliğin bir gereği olarak 5018 sayılı Kanun'da özel bütçeli idarelerin de olduğu (II) sayılı cetvelde düzenleyerek teknik bir düzenleme yapıyoruz.

16'ncı maddeyle, Engelliler Hakkında Kanun'un geçici 3'üncü maddesinde bir düzenlemeye giderek toplu taşıma hizmetlerinin engellilerin erişilebilirliğine uygun hâle getirilmesi ve eksiklerin tamamlanması için üç yılı geçmemek üzere ilave süre verilebilmesine imkân getiriyoruz.

17'nci maddeyle, geçtiğimiz yıl salgın sebebiyle çek düzenleme suçundan mahkûm olanların cezalarının infazının durdurulmasına ilişkin öngördüğümüz bir yıllık ödeme süresinin dolması ve Covid salgınının özellikle ekonomik ve ticari hayatta meydana getirdiği etkinin hâlen devam ediyor olması sebebiyle borçlulara yeni bir ödeme imkânı getiriyoruz.

18'inci maddeyle, Tarım ve Orman Bakanlığından yetki belgesi almadan veya bildirimde bulunmadan tütün ticareti yapanlara ilişkin getirdiğimiz üç yıldan altı yıla kadar hapis cezası yaptırımının yürürlük tarihini altı ay daha öteliyoruz ve böylelikle de üretim kooperatiflerine bu süre içerisinde tesisleşme yolundaki eksiklerini tamamlayabilme imkânını getiriyoruz.

19'uncu maddeyle, terör suçları bakımından yürütülen soruşturma ve kovuşturmalarda kayyum atanmasına karar verildiği takdirde kayyumluk görevinin Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından yerine getirileceğine ilişkin 7145 sayılı Kanun'da yer alan hükmün süresini uzatarak hükmün uygulanmasının devamını sağlıyoruz.

Teklifin 20'nci maddesiyle, salgın sebebiyle ertelenen kooperatiflere genel kurullarının 31/10/2021 tarihine kadar yapılabilmesi imkânını geçiriyoruz.

21'inci maddeyle, Türkiye İstatistik Kurumunun, yine Hazine ve Maliye Bakanlığının ilişkili kuruluşuna çevrilmesi sebebiyle kurum personelinin mali haklarının mevcut hâliyle devamının sağlanması için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ek 10'uncu maddesinde bu doğrultuda teknik bir düzenleme yaparak değişikliğe gidiyoruz.

Teklifimizin 22'nci maddesiyle, terör örgütleriyle mücadele kapsamında alınmış birtakım tedbirlere ilişkin düzenlemelerin süresini uzatarak uygulamanın, yine, burada da devamını sağlıyoruz.

Teklifimizin son olarak 23'üncü maddesiyle, kaçakçılıkla mücadele kapsamında görevlerini yürüten Ticaret Bakanlığı personelinden üstün gayret ve başarı gösterenlerin Emniyet, Jandarma ve Sahil Güvenlik personelinde olduğu gibi ödüllendirilebilmesine imkân sağlıyoruz.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; bütün bunların toplamında aslında ne yapıyoruz? Her yıl bir düzenleme ihtiyacı olan bazı hususları daimî bir düzenleme yaparak kalıcı bir hâle getiriyor ve aslında yasamanın her yıl karşılaştığı bu yasama yükünü hafifletmiş oluyoruz bir nebze, hem de bu belirsizliği ortadan kaldırarak kalıcı bir düzenleme getirmiş oluyoruz.

Ustalığa verilen kıymetin de altını çizerek yasal metinlerin farklı yorumlanmasından hareketle iptal edilen düzenlemelerle edinilmiş hakları yok olanların haklarını iade ederek yürütme ile yargı arasındaki yorum farklarından oluşan mağduriyetlerden birini düzelttiğimiz bir düzenleme de yapıyoruz.

Zaman zaman verilen izin ve belgelerle oluşan ekonomik değerin tamamının izni veya belgeyi alanda kalmasının önüne geçerek o değerden kamuya, hazineye de aktarım yapılmasını sağlayan bir adım atan bir düzenleme de yapıyoruz.

Destek ve yardım aşamasında alma şartında bir eksiği olduğu için afetler karşısında gördüğü zararın altında kalmasın diye afetzedeye, o yükün altında kalmaması için, o yükün altından kalkması için omuz verilen bir düzenleme de yapıyoruz.

Aynı unvanla benzer işleri farklı kurumlarda yapıp farklı ücretlendirmeler dolayısıyla çalıştığı kurumdan daha çok geliri olan alanlara, kurumlara geçiş yolu arayan çalışanların kurumlarıyla birlikte kalmalarını sağlayacak veya bazı riskli görevleri yapanların cesaretlerini artırmak, aldığı riskleri takdir etmek maksadıyla ödüllendirileceği teşvik edici düzenlemeler de yapıyoruz.

Geçici maddelerle denenen ve artık devamında fayda görülen bazı hususlarda kalıcı maddelerle süreklilik imkânı sağlayan düzenlemeler de yapıyoruz.

Geçmişte fayda umularak yapılan ancak umulan yararın ortaya çıkmadığı ek ve geçici maddeleri kaldırarak eski düzene dönüş sağlayan düzenlemeler de yapıyoruz.

Yargının şerhlerini dikkate alarak bazı hususlarda düzenlemeler de yaptığımız gibi, yönetimlerde liyakati pekiştiren saygın düzenlemeler de yapıyoruz.

Yasaların farklı yorumlanmasından doğan ve yasa koyucunun amacına muhalif yorumlar dolayısıyla yük oluşmasına, hak mağduriyetlerine ve adaletsiz uygulamalara sebebiyet veren kararların oluşmasını engellemek amacıyla bazı hususların yorumla farklılaşmasına imkân vermeyen, manayı netleştiren düzenlemelerin olduğu değişiklikler de yapıyoruz.

Yapılan işler ve alınan görevler sonrasında daha saygın bir yerde durmayı kurallaştıran kısıtlayıcı düzenlemeler de yapıyoruz.

Beyana aykırı davranışın, davrananın, sahibine menfaat sağlamasını ve haksız rekabetin oluşmasına imkân bulunan durumları ortadan kaldıran netlikte düzenlemeler de yapıyoruz.

Daha bağımsız hüviyet kazanan kurumların yeni durumları için gereken teknik düzenlemeler de yapıyoruz.

Gerçekten, pandeminin etkisiyle veya bazen de pandemi bahane edilerek yapılamayan, yetişmeyen işlere veya yerine getirilemeyen sorumluluklara dair hemen cezalandırıcı değil de daha babacan, daha yapıcı adımlar, daha teşvik edici adımlar attığımız ertelemelere dönük düzenlemeler de yapıyoruz.

Acze düşmüş, cezaya düşmüş ve özgürlüğü kısıtlanma durumuyla karşılaşmış kişilere sorumluluklarını yerine getirmeye ve o müşkül hâlden kurtulabilmeleri için zaman tanıyan düzenlemeler de yapıyoruz ve ülkemize yönelmiş tehditlere karşı mücadeleyi sürdürme gerekliliğinden adli makamlara verilen yetkililerin süresinin uzatıldığı, milletimizi ve devletimizi hukuk sistemi içerisinde, hukuk çerçevesinde koruma azmimizi ve kararlılığımızı gösteren düzenlemeler de yapıyoruz.

Kıymetli Başkanım, değerli milletvekilleri, değerli misafirler; Bakanlıklarımız, kurumlarımız, STK'lerimiz, vatandaşlarımız, milletvekillerimiz ve ilgili diğer kesimlerden gelen hususlarda hazırlamış olduğumuz kanun teklifimizin hayırlara vesile olmasını diliyor, teklifin müzakerelerinde vereceğiniz katkılar nedeniyle şimdiden hepinize ayrı ayrı şükranlarımı ifade ediyor ve herkesi saygıyla selamlıyorum.