| Komisyon Adı | : | (10 / 96, 234, 409, 501, 698, 1743, 1747, 1912, 2187, 2203, 2303, 2353, 2389, 2477, 2673, 2675, 2697, 2830, 2976, 2979, 3019, 3109, 3206, 3430, 3476, 3479, 3482, 3484, 3485, 3493, 3504, 3505, 3508, 3510, 3685, 3723, 3918, 3919, 3920, 3921, 3922, 3923, 3924) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | TRT Haber Kanal Koordinatörümüz Yahya Bostan, CNN Türk Haber Müdürü Elçin Ergün, Habertürk Ankara Temsilcimiz Sibel Demirci Erdem, Halk TV Ankara Müdürümüz Umut Yertutan ve NTV Ankara Haber Müdürümüz Uğur Şevkat tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .06.2021 |
LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım, sağ olun.
Ben de kanal temsilcilerimize teşekkür ederek başlamak istiyorum.
Başkanım, 2 araştırmadan bahsedeceğim ben. Kadınlara yönelik yapılmış, 2018 ve 2020'de yapılan, okuduğum 2 araştırmada "Kadınlar en çok hangi konularla ilgileniyor?" diye sorulduğunda, 2018'de yüzde 48,8 haberler ile yüzde 31,1 eğlence, yüzde 25,2 de aileyle ilgili konuların dikkat çektiğini görüyoruz. 2020'ye geldiğimizde ise haberler yüzde 50'ye yakın yani 49,6, aileyle ilgili konular 2'nci sıraya yükselmiş, yüzde 44,3 ve baktığımızda eğlence programlarının da yüzde 39 gibi dikkat çektiğini görüyoruz. Buradan hareketle, haber kanalları, sanılanın aksine, kadınlar nezdinde çok daha fazla izleniyor. En son Habertürk'tü yanılmıyorsam, orada bir konuşmacının söylediği, yüzde 70 oranında haberler hâlâ haber kanallarından yani televizyon kanallarından alınıyor. Sosyal medya ne kadar gündemde olsa da sonuçta sizlerin yapmış olduğu bu haberler halk nezdinde çok daha itibarlı noktada.
Şimdi, biz "Pozitif gündem oluşturalım." diyoruz, az önce arkadaşlarım da bahsettiler, bu kadar yoğun izlenme oranının olduğu haber kanalları içerisinde, yayın politikalarında biz daha çok pozitif örnekleri, örnek modelleri çıkaracak bir politika izleyemez miyiz? Sormak istediğim birinci soru bu ve sosyal medya hesaplarınızda, sitelerinizde bu yapmış olduğunuz pozitif gündemli haberleri, kısa da olsa ikişer dakikalık, üçer dakikalık özetlerle yayınlayamaz mısınız? Sosyal medyada bunu çeviremez miyiz yani bizler de sonuçta sosyal medyada aktif olan kişiler olarak bunları yayınlayamaz mıyız? Biz de size destek oluruz bu konuda.
Bunun dışında da tam tersi olarak olumsuz gündem oluşturacak yani şiddet haberlerini bir nebze daha anlaşılabilir şekilde ama ön plana çıkarırken etik kuralları, etik anlayışımızı daha ön plana çıkarıp... Sizlerin de -neticede burada dün de bahsedildi yani müşteri gibi görülüyor- sonuçta alıcılarınızın bu haberleri çok daha fazla almasına rağmen etik anlayışı içerisinde âdeta aileden birisinin haberini yapıyormuşçasına, haberciler olarak bunu yapamaz mısınız? Bunu da sormak istiyorum.
Üçüncüsü de şiddete uğramış fakat KADES'e başvurmuş veya bir mahalle muhtarının desteğiyle şiddet gören bir kadının pozitif anlamda hayata kazandırılmış olduğu örnek haberler yapılamaz mı tam tersi olarak? Haber yaptığınız sırada pozitif bir yönlendirmeyle korkudan, çaresizlikten, âcizlikten çok "Devlet yanımda ve başvuracağım yerler buralardır." şeklinde, haberlerin içerisine bunları yediremez misiniz? Bu alanda haber kanallarımızın katkısı olamaz mı? Bunları sormak istiyorum.
Teşekkür ederim Başkanım.