KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Keskin.

Değerli arkadaşlar, Bakanlık bütçesi üzerindeki konuşmalar tamamlanmıştır. Soru-cevap işlemine geçeceğim ancak onun öncesinde, arkadaşlar da müsaade ederlerse, Sayın Bakanım, ben buradan inemediğim için, normalde aşağıda sormam lazım ama burada bir iki konuyu dile getirmek istiyorum.

Bunlardan bir tanesi, biliyorsunuz Türkiye'deki ithal araçlarla ilgili, Sayın Bakanım, ikinci el araçların sıfır olarak sokulmasına ilişkin Türkiye'de bir problem yaşanıyor. Buna ilişkin bu şekilde tespiti yapılan araçlarda bir haciz işlemi uygulanıyor. Çok ciddi sayıda bu noktada araç var fakat burada bugün araçların son alıcıları açısından baktığınızda, yani ithalatçılar açısından demiyorum ama ilk getirenler açısından baktığınızda, ciddi bir mağduriyet söz konusu.

Burada ikinci bir önemli mesele, bu meselelerin tespitinden sonra, diyelim ki bu araçlar tespit edildi, siz bugün gittiniz, bir araç alıyorsunuz, bu aracın böyle olduğunu bilmiyorsunuz, gidiyorsunuz noterde işlemini yapıyorsunuz, trafik sicilde işlemleri yapılıyor. Normal şartlarda bu aracın böylesine kaçak girdiğinin tespiti yapıldığında bütün bu, ilgili birimlere, noktalara, kurumlara bu bilgi verilmesi gerekirken bu bilgi verilmediği için siz bugün dahi gidip bu tespiti, diyelim iki sene önce kaçak olduğu tespiti yapılmış bir aracı hiçbir şeyde pürüzsüz olarak alıyorsunuz, ondan sonra da karşınıza geliyorlar, bakıyorsunuz aradan üç beş ay geçiyor, bir haciz işlemiyle karşılaşıyorsunuz. Buna da bir çözüm bulunması lazım.

Burada bir de iki farklı uygulama var Sayın Bakanım. İstanbul'da yakalandığınızda ilgili daire bunu yeniden yediemin olarak size teslim ediyor, bu sorun çözülene kadar kullanmanız açısından ama Ankara'da yakalandığınızda buna direkt olarak el koyuyorlar. Bir de böyle iki farklı uygulama var, bunu ifade etmek istedim.

Efendim, Isparta'yla ilgili olarak da Sayın Bakanım, 1997 yılında 9691 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı'yla Süleyman Demirel Havaalanı hudut kapısı olarak kuruldu. Havalimanı hudut kapısı statüsünde olduğu için de Gümrük İdaresi burada yok. Bir mobil gümrük hizmeti veriliyor. Bu durum, bizim bu havaalanındaki hizmetlerimizi ciddi şekilde aksatıyor. Şu an, sadece dokuz ay itibarıyla söylüyorum Sayın Bakanım, 118.646 yabancı yolcu bu havaalanına geldi. Bunlar şöyle ki: Antalya Havalimanı'ndaki yoğunluktan dolayı, bir de İran uçaklarının Antalya inişine İran tarafı izin vermediği için çok ciddi manada bir İran uçaklarının inişi söz konusu. Bir de tabii, burada Gümrük İdaresi de olmadığı için de aktarmalı uçuşlarda gümrükleme işlemleri İstanbul'da yapıldığı için aşağı yukarı 15-20 bin civarında dışarıdan gelen ama iç hatlarda görünen yolcuyu da buna koyduğumuzda ve yıl sonu rakamlarıyla on iki aya baktığımızda, 170-180 bin dış yolcu kapasiteli bir havaalanı ancak Gümrük İdaresi yok, yeterli hizmet veremiyoruz, mobil statüde. Bu konunun tarafınızca değerlendirilmesini arz ediyorum.

Bir de defaatle yıllardır dile getiriyoruz Sayın Bakanım, Isparta'nın en önemli değeri elma. Türkiye'deki elmanın aşağı yukarı yüzde 26-27'sini üretiyoruz, bu seneki rekolte 800 bin tonun üzerinde. Bir borsa ihtiyacımız vardı, bir ürün borsası ancak tabii, işte, en fazla on iki ay dayanabildiği için yaş sebze, meyve halinde de işlem gördüğü için bir borsayı oluşturamıyoruz yani bu engeli aşamıyoruz. Burada bir tanzim mağazası sistematiğinde düşünüp, tanzim mağazasına bağlı, yani emanet depolar gibi ürünle ilgili senetle çıkarılabilmesi noktasında Bakanlıkla geldiğimiz bir nokta vardı ancak hâlâ burada arzu etmiş olduğumuz sonucu alamadık. Bu noktada da desteğinizi rica ediyoruz.

Tekrar çok teşekkür ediyorum.