| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 10 .06.2021 |
LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Ben de zamanın çok dar olduğunu biliyorum, o yüzden hemen konuya girmek istiyorum. Ben, Devlet Demiryolları ailesine ülkemiz için yaptığı, milletimizin hizmetine sunduğu tüm güzel hizmetler için teşekkür ediyorum; bundan sonraki çalışmalarınızda da başarılar diliyorum.
Sayın Genel Müdürüm, Hatay'la ilgili, bir hızlı tren hattıyla ilgili geçtiğimiz günlerde bir paylaşım yapmıştım. Hatay, yolcu taşımacılığında gerçekten çok önemli noktalardan biri. Bakın, Hatay'da bir havalimanımız var, ki Hatay nüfusunun yarısının kullandığı bir havalimanı; Hatay'ın dışından, başka bir ilden gelip o havalimanı kullanan kimse yok. Adana Havalimanı öyle değil; Adana Havalimanı'nı Mersin'den, Niğde'den, Osmaniye'den vatandaşlarımız gelip kullanıyor, hatta Hatay'ın hemen hemen 7-8 ilçesi de Adana Havalimanı'nı kullanıyor. Bu 2 havalimanın rakamlarına şöyle bir baktığım zaman; pandemi öncesi 2019'da Adana Havalimanı'nı 5 milyon 626 bin vatandaşımız kullanmış, Hatay Havalimanı'nı ise, sadece Hatay'ın yarısının kullandığı bir havalimanını ise 1 milyon 323 bin yolcu kullanılmış. Bu rakamlara baktığımız zaman, Hatay'da yolcu trafiğinin ne kadar yoğun olduğunu görebiliriz. İşte, tam bu noktada yine milletimize...
Ben bu hızlı trene çoğu defa biniyorum, Konya'ya gidip geldiğim zaman bu hızlı tren setini kullanıyorum, gerçekten çok konforlu bir ulaşım aracı. Ben de diğer milletvekillerimizde olduğu gibi kendi bölgeme bu hizmetin gelmesi için kendimce bir çaba içerisindeyim; arkadaşlarla birlikte çeşitli çalışmalar da -mesela güzergâh çalışmaları- yaptık. Gerçekten koyulan yatırımı çok kısa bir zaman içerisinde çıkarabileceğiniz bir hat olur. Adana'dan başlayıp Osmaniye Toprakkale, Osmaniye Merkez, Bahçe, İslâhiye ve Gaziantep'e giden bir Güneydoğu hattınız var. Bu Güneydoğu hattı içerisinden bir makasla İslâhiye'nin oradan Antakya'ya çok rahat bir şekilde bu hızlı tren hattını ulaştırabiliriz yani ortalama 99-100 kilometrelik bir hattan bahsediyorum yani oraya kadar gelmişsiniz zaten, bizim Antakya'yı da bu hat içerisine bağlamanız hem bölgedeki vatandaşlarımıza da güzel bir moral olur.
Bizim hava yolu ulaşımımız var, kara yolu ulaşımımız var ancak hızlı trenin de işin içerisine girmesiyle birlikte bölgemizdeki bu taşımacılık renklenmiş olacak. Ben inanıyorum ki insanlar, özellikle uçak seyahatinin dışında bu hızlı tren seyahatini daha fazla tercih edecekler çünkü Ankara'ya geldiğimiz zaman Esenboğa'ya iniyoruz ve şehir merkezine gelişimiz en az bir saat sürüyor fakat hızlı trende bu yok; hızlı trende direkt şehir merkezinden binip şehir merkezine iniyorsunuz. Bir saat hesaplaması da yaptırmıştım ben o zaman arkadaşlarımıza, yaklaşık dört saatlik bir süreçle karşı karşıya kalmıştık; gerçekten çok ideal dört saat. Hatay'ın bu hizmete ihtiyacı olduğunu ifade edeyim.
Bir proje daha var Hatay'da, çok önemli bir proje, dağın iki tarafını birbirine birleştirecek, sizin de bağlı olduğunuz Ulaştırma Bakanlığı tarafından gündemde olan bir proje; Hassa Tüneli mevzusu. Hatay'da çok sayıda sanayicimiz Hatay'a yeni fabrika yapmak istiyor ama sanayi alanı kalmadığı için bu yatırımlar Osmaniye'ye, oradan Adana'ya doğru gitti. Evet, gitsin, hiçbir sıkıntı yok, oralar da bizim memleketimiz ancak Osmaniye ve Adana tarafı dahi yetmiyor. Bu tünelle birlikte, tünelin açılmasıyla birlikte hemen Hassa dediğimiz ilçede 45 bin dekarlık bir alan var, organize sanayi ilan edildi, tarıma elverişsiz bir alan burası ve işadamlarımız şimdiden buralardan arsa almaya başladılar yani neredeyse arsa kalmadı; Gaziantep, Kahramanmaraş, Şanlıurfa ve Hatay'ın iş adamları burayı anında kapattılar. Beklentileri, sadece Hassa Tüneli bir an önce devreye girsin, hemen biz yatırımlarımızı yapalım. İşte, bu noktada Hasta Tüneli...
Sayın Bakanımız geldi Hatay'a, Hassa Tüneli'nin açılmasıyla ilgili birtakım temaslar yaptı, ben de o ziyaretin içerisindeydim, o gün Sayın Bakanımıza da söyledim, bugün size de söylüyorum. Tünel içerisine bir demir yolu hattı çekilmesinin bence kurumunuza çok büyük faydası olacak çünkü bu kadar büyük bir alanda üretilen mamuller, kara yoluyla İskenderun Limanı'na ulaşacak; burada özellikle taşımacılık kısmına büyük miktarda fayda sağlayacağını düşünüyorum. "Bu tünel projesi içerisinde bir de demir yolu eklenebilir mi?" kısmı sizin uzmanlık alanınız olduğu için ben bunu sizinle paylaşmak istiyorum.
Tekrardan ben, özellikle bundan sonraki yapacağınız...