KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Kanunun tümü üzerinde görüşlerimi ifade ederken belirttiğim hususları bir kez daha çok kısaca anlatmak istiyorum. Bu, AK PARTİ'nin 11'inci vergi affıdır ve 5'inci matrah artırımının olduğu düzenlemesidir. Cumhuriyet hükûmetleri boyunca AK PARTİ'ye kadar benim hatırladığım matrah artırımı düzenlemesi pek yapılmamıştı, belki 1, belki 2 düzenleme vardır. 90'lı yıllarda bir düzenlemeyi hatırlıyorum, mesleğe yeni girdiğimizde çıkan 2801 sayılı Af Kanunu'nda bu düzenleme var mıydı yok muydu hatırlayamıyorum varsa da 2'dir diyelim. Yani bütün cumhuriyet tarihi boyunca 2 matrah artırımı düzenlemesi, 2003'ten bu yana 5'inci matrah artırımı düzenlemesidir bu.

Vergi affı esasen vergiye gönüllü uyumu zayıflatan, vergi direncini artıran düzenlemelerdir, istisna olması gereken düzenlemelerdir. Ekonomik kriz dönemlerinde bu düzenlemeler elbette yapılabilir şu anda olduğu gibi, mevcut vergi borçlarının yeniden yapılandırılması, yeni bir vadeye bağlanması elbette ki yapılmalıdır ama AK PARTİ iktidarları, hükûmetleri bunu o kadar cömertçe kullandı ki hiç ihtiyaç olmayan yıllarda da bu düzenlemeler yapıldı, bunun sonucunda tahsilat oranları düştü. Bakın, bir kez daha söylüyorum arkadaşlar, bu oranları dikkate alın, bindiğiniz dalı kesiyorsunuz. Tahsilat oranı 2000 yılında yüzde 90,5, 2001'de 90,3, 2002'de 91,4, 2003'te 92,5, 2004'de 93, 2005'te 92, 2006'da 92,2, 2007'de 91,1, 2008'de 90'ın altına iniyor ilk defa 89,7 -ilk defa derken 2000 sonrası dönemde ilk defa- 2009'da 87,4, 2010'da 86,2, 2011'de 85,6, 2012'de 86,4, 2013'de 86,8, 2014'te 85,2, 2015'te 84,7, 2016'da 81,2, 2017'de 82,3, 2018'de 81,4, 2019'da 81 ve 2020'de 80. Endişe ederim ki önümüzdeki yıldan itibaren bu 80'in altına iner. Sürekli af, sürekli matrah artırımı insanların vergi ödeme bilincini zayıflatır, vergiye gönüllü uyum kavramını yok eder. Özellikle matrah artırımı vergi sistemini tahrip ediyor arkadaşlar, vergi sistemini tahrip eden bir düzenlemedir bu, bunu yapmayın, bakın bu 5'inci matrah artırımıdır. Olmadı mı, ya matrah artırımında bulunmadın mı? Bir daha yapalım, bir daha onları tekrar kapsama alalım anlayışı var. Şimdi, bir de önerge var, 2020 yılının matrah artırımı oranı yüzde 20'den yüzde 15'e indiriliyor, herhâlde talepler geldi, indirelim.

Sevgili arkadaşlar, bir örnek vereceğim. Bütün işlemlerini düzgün yapan bir anonim şirketin diyelim ki beyan etmiş olduğu, beyannamesinde beyan etmiş olduğu 2020 yılı matrahı 10 milyon TL, şimdi yararlanmak isterse 400 bin lira daha vergi ödeyecek. İki; yüzde 20 oranında bir artırım, 400 bin lira vergi ödeyecek. İşlemlerini kayıt dışı yapan, vergiye uyum derecesi düşük olan bir uyanık mükellef diyelim, kurnaz ya nasıl olsa vergi afları çıkıyor, matrah artırımı çıkıyor, mühim değil hatta mali müşavirine kızıyordur bile "Bize çok vergi ödetiyorsun sen." diye, o da 1 milyon lira beyan etmiş, gerçekte kazancı 10 milyon lira. Onun matrah artırımıyla ödeyeceği vergi 40 bin lira. İşlemlerini düzgün yapan mükellef 400 bin lira ödeyecek, işlemlerini vergi kanunlarına uygun bir şekilde yapmayan mükellef matrah artırımı nedeniyle 40 bin lira vergi ödeyecek ve kurtulacak. Arkadaşlar, bu doğru bir şey değil. Bakın, bunu yapmayın. İleride bu oranlar yüzde 75'lere kadar iner, yüzde 70'lere kadar iner. 90'lı yıllar Türk ekonomisinin kayıp yılları olarak isimlendirilir, ekonomik büyümenin çok iyi olmadığı yıllar olarak isimlendirilir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Bitti Sayın Başkan.

90'lı yıllarda dahi yüzde 90'ların altına inen yıllar var tahsilat oranında ama yüzde 80'e inen hiçbir yıl görmüyorum 90'lı yıllarda. Bunu lütfen bir daha düşünün.

Teşekkür ederim.