KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, Komisyonumuzun saygıdeğer üyeleri, değerli bürokratlar, sivil toplum kuruluşlarımızın kıymetli temsilcileri; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Yine, öncelikle kanun teklifini hazırlayan Sayın Ziya Altunyaldız Bey'e ve emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Tebrik ediyorum önemli bir meseleyi gündeme getirdikleri için ve bu yasanın gerçekleşmesi hâlinde akaryakıtta önemli boyutlara ulaştığı anlaşılan vergi kaçakçılığının ve sahteciliğinin önlenmesine önemli katkı sağlayacağını düşünüyoruz, inanıyoruz. Kanun teklifinin, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ile petrolün doğrudan veya işlenerek güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı içerisinde kullanıcılarına sunumuna ilişkin piyasa faaliyetlerinin şeffaf, eşitlikçi ve istikrarlı biçimde sürdürülebilmesi için, piyasada haksız rekabetin önüne geçilmesi ve tüm tarafların mali ve teknik mevzuata uygun davranmalarının sağlanması, son dönemde akaryakıt kaçakçılığının, halk arasında fatura ticareti olarak bilinen mali usulsüzlüklerin ciddi boyutlara ulaştığı ve vergi kayıplarına neden olduğu aynı zamanda da rekabeti engellediği gerekçesiyle hazırlandığı anlaşılıyor. Biz, kaçakçılığın, yolsuzluğun, sahteciliğin önüne geçilmesi, yasa dışı gelirlerin izlenmesi ve nihayet idari tedbirlerle, denetim yoluyla ve hukuki düzenlemeler yoluyla kayıt dışılığın önüne geçilmesini çok önemli ve gerekli buluyoruz. Bu doğrultuda teklifi destekliyoruz.

Bununla birlikte, bu teklifin bütününe baktığımızda, bazı hususları da teklifi hazırlayan Sayın Ziya Bey'in dikkatine sunmak istiyoruz. Bunlardan bir tanesi, dağıtıcının sadece yetkili bir otomasyon şirketine otomasyon mu kurduracağı, yoksa başkalarının da olup olmayacağı konusu. Burada şeyin tekleştirilmesi gerekir diye düşünüyoruz.

İkincisi; bayi denetim sistemini kuran otomasyon şirketinin sorumluluğunun çerçevesi tam olarak nedir, ne zaman başlar, ne zaman biter gibi hususların da net hâle getirilmesi gerekebilir.

Üçüncüsü; bayinin dağıtıcı değişikliği yapması hâlinde eski dağıtıcının sorumluluğu sona ereceğinden eski dağıtıcının otomasyon şirketinin otomasyonla ilgili sorumluluğunun da sonra ermesi gerekir. Burada da belirsizliğin giderilmesi gerekebilir; yani, yeni dağıtıcı, yeni otomasyon şirketi ve yeni sorumluluk gibi.

Bir başka konu, yerleşim planında olmayan ve otomasyon kurulmayan tankların sorumluluğu. Bunlar bayilere ait bir sorumluluk olmalı, belki bunun ifade edilmesi yararlı olabilir. Depolama tesislerinde hâlen otomasyon sistemi kurulması zorunlu ancak bu metinde bunlara ilişkin bir düzenleme görülmüyor.

Bir başka konu da deniz taşıtlarına verilen vergisiz yakıtların da bu şekilde piyasaya sürülmek suretiyle vergi kaçakçılığına sebep olduğu söyleniyor ya da biliniyor. Bu düzenleme içerisinde buna ilişkin bir hüküm en azından ben, göremedim veya kapsam içinde mi, dışında mı, değil mi? Burada da "Vergili satılıp sonra iade yapılabilir." gibi öneriler var.

Son olarak da seyahat ettiğimizde yollarda hep görüyoruz "ucuz mazot" gibi, bu düzenlemeyle bunlara yönelik de bir şey var mı ya da zaten bunlar mevcut sistem içerisinde denetleniyor ve onlara ilişkin yaptırımlar var mı; bunlara da açıklık getirilirse iyi olur diye düşünüyorum.

Tekrar, emeği geçenlere teşekkür ediyorum; şimdiden memleketimize, milletimize hayırlı olmasını diliyorum.

Teşekkür ederim.