| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 12 .02.2015 |
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Şu HGS'yi bir konuşalım isterseniz yani HGS çok önemli çünkü Hızlı Geçiş Sistemi Karayolları tarafından OGS dediğimiz ve kartla geçiş sistemlerine alternatif olarak 2010 yılında ve hızlı bir şekilde kurulması talep edilerek bir protokol imzalanmış ve HGS sistemi bu protokol çerçevesinde "step by step" yapılmış. Başlangıç maliyeti 22 milyon dolar olarak tespit edilmiş. Bugün geldiğimiz noktada 100,4 milyon TL'ye ulaşmış, belki rakam bunun üzerinde de olabilir.
Burada Ulaştırma Bakanlığından kim var arkadaşlar?
ULAŞTIRMA DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI TEMSİLCİSİ - Ben varım efendim.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ulaştırma Bakanlığının bu hizmeti PTT'ye niçin verdiğini ben anlayamadım. PTT bir yazılım şirketi mi, PTT bir teknoloji şirketi mi, PTT daha önce bu işleri yapmış bir şirketti mi, elektronik altyapısının hazırlanması konusunda ya da yazılım konusunda böyle bir deneyim ve tecrübeye sahip mi? Merak ediyorum, bunu niye verdiniz; birinci sorum bu. Bu sorunun cevabını alırsam daha da açacağım olayı.
Öyle garip bir şey yapılmış ki, başlangıç itibarıyla hemen 2011'in Mayıs ayına yetiştirmek için dört aylık sürede 2 kez ihaleye çıkılmış, şartnamesi değiştirilmiş ve sonra da 21/b'ye göre çıkılmış. Yani şimdi bu ne demek? 4734 sayılı İhale Kanunu'nun size emreden hükümlere göre ihaleye çıkmışsınız, alıcı çıkmamış, ihaleye talipli çıkmamış, sonra şartname değişmiş -iki tane yapmışsınız, kimse çıkmamış- hemen peşinden, daha bir ay geçmeden 21/b'yle alım yapınca iki tane talipli çıkmış, yaklaşık 14,3 milyon dolar -yanlış hatırlamıyorsam- HGS'nin ana üniteleri satın alınması kararlaştırılmış, toplamında, tüm HGS'nin sisteme, devreye alınması 22 milyon dolar olarak düşünülmüş, gelinen noktada 100 milyon TL'yi geçmiş HGS. Peki, geçmiş de HGS sistemi şu anda çalışıyor mu? HGS sistemini burada okudum, sunumunuza da baktım "Yaptık." diyorsunuz. Çalışmaz. Niye çalışmaz? Belki on sene sonra, üç sene sonra çalışacak ama çalıştırana kadar teknoloji eskiyecek; zaten, Sayıştay bunu de tespit etmiş. 2015 yılına girdik, beş sene geçmiş ve 21/b'ye göre yapılması gereken bir ihale ya afetlerde yapılır ya da acil alımlarda yapılır -ki, böyle bir şey de değil çünkü 2013'te ancak geçici kabulü yapılmış- böyle bir şey de yok ortada. Benim merak ettiğim asıl önemli konu, Karayolları bu görevi niye PTT'ye verdi?
AYDIN BIYIKLIOĞLU (Trabzon) - Hepsini sonra...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ağabey bir şey söyledim, sen dinlemiyorsun galiba beni ya. Soruyu anladı Ulaştırma Bakanlığının sayın temsilcisi.
Niye verdi ve böyle büyük bir işi PTT'nin kaldırabileceğini... Belki, pazarlaması PTT'ye verilebilirdi. Yani HGS satış ofislerinin kurulması, doldurulması, yüklenmesi, tahsil edilmesi, ki tahsili noktasında ve diğer şirketlerle ilişkiler konusunda da Sayıştayın 2013 raporlarında ciddi tespitleri var, paranın nakit dönüşmesi ve birbirleriyle ilişkileri konusunda, hâlen manuel işlemlerin yapılması, komisyonların... Hepsi ayrı bir vaka ama ben en önce işin teknolojik tarafına bakıyorum. Siz bu işi niye üstlendiniz? Sizin ne kadar yazılımcınız var veya şöyle sorayım ben size: Bilişim departmanınızda çalışan, bilgi sistemleri departmanınızda çalışan kaç tane elemanınız var, kaç uzmanla bu işi yürütüyorsunuz? Gördüğüm kadarıyla her şeyi dışarıdan satın alıyorsunuz, yazılımı da dışarıdan satın alıyorsunuz, cihazları da dışarıdan satın alıyorsunuz.
PTT AŞ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ALİ İHSAN KARACA - Müsaade ederseniz ben cevap vereyim.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - İlgili arkadaş cevap verir.
PTT AŞ GENEL MÜDÜR VEKİLİ ÖZAY ATBAŞ - Teknik Genel Müdür Yardımcımız...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ben bir bitireyim ondan sonra...
Böyle bir durum var. Şimdi, bir defa proje PTT için yanlış bir proje, Ulaştırma Bakanlığı için adres yanlış bir adres. İki: Projenin maliyeti doğru belirlenmemiş ve hâlen üzerine yeni maliyetler ekleniyor, teslim edilene kadar teknolojisi eskimiş. Devam ediyorum ve şimdi de insanların başına bela olmuş bu sistem, insanların başına ciddi bir bela. Nasıl bela olmuş? Bakın, cezalar yeni yeni yollanmaya başlanmış insanları -ve bu kamyoncuları falan da ziyaret ediyorum, sivil vatandaşlar da bu işten muzdarip ama- 37 bin TL, 47 bin TL, 15 bin TL, 5 bin TL gibi cezalara çarptırmışsınız. Burada gerçi benim araç sayılarım yok, bu araç sayılarını da sizlere verebilirim eğer sizde yok ise. Kaç milyon araç geçmiş, ne kadarına ceza kesmişsiniz... Yüzlerce, binlerce, milyonlarca ceza kesmişsiniz. Ben biliyorum ki, bu cezaları tekrar düzeltebilmek için dünya kadar insan da istihdam ediyorsunuz. Bir önceki Genel Müdür gitmeden yerinde ziyaret etmiştim, en büyük kavga da Karayollarıyla beraber bu ücreti yanlış kesilen şeylerin veya kaçak geçişlerin -neyse, nasıl adlandırıyorsanız- düzeltilmesi konusunda büyük bir probleminiz vardı ve hâlen devam ediyor bu problem.
Bir de, cezalandırma yönteminizi anlamış değilim. 5 kilometrelik yolda, madem bu kadar ileri teknolojiye sahipsiniz, madem böyle teknolojik birimleriniz var, kaçak girerken fotoğrafını çekiyorsunuz, kaçak çıkarken fotoğrafını çekiyorsunuz ama en uzak mesafeden 10 katı cezalandırıyorsunuz; böyle bir hakkınız yok, böyle bir hakkınız yok. 5 kilometrelik yoldan kaçak geçmiş vatandaş, tamam, onun 10 katı cezalandırın, onun birim maliyetinin 10 katı cezalandırın. Siz, Türkiye'nin bir ucundan girmiş, bir ucundan çıkmış gibi insanları cezalandırıyorsunuz artı 10 katı olarak cezalandırıyorsunuz; böyle bir hakkınız yok. Bana göre bu işten bir şekilde... Ulaştırma Bakanlığına söylüyorum, bir de bunun şey avantajı var, siz serbestleştirildiniz, Ulaştırma Bakanlığı da satacak bir şey kalmadığı için yolları muhtemelen satmayı planlıyor, özelleştirmeyi planlıyor. Orada da büyük problemler yaşayacağız.
İkincisi: Niye sizinle beş yılda bir protokol yapıyor da bir yol üzerindeki bir dinlenme tesisini otuz dokuz yıllığına kiralıyor? Niye sizinle böyle bir şey yapıyor onu da anlamış değilim. Madem özel sektöre verirken otuz altı yıllık sürelerle verebiliyor da, sizinle bu anlaşmayı üç yılı garanti kapsamında beş yıllık sürelerle tekrar her seferinde protokole bağlı olarak uzatıyor? Beş yıl dolduğunda orayı ben alırsam, o kara yolunu ve size de buradan çıkın dersem ne yapacaksınız? Burada sizi istemiyorum dediğim zaman ne yapacaksınız? PTT'nin 100 milyon TL'lik bir yatırımı heba olmuş olmayacak mı?
Şimdi arkadaşlar, önce, Ulaştırma Bakanlığından istiyorum cevabı. Niye PTT'ye bu görevi verdiniz? Sonra da sizin ilgili departmanınız bu konuyu açıklar.