| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | İstanbul Esenler Belediyesi Başkan Yardımcısı Adil Şenden ve Kentsel Dönüşüm Müdürü İbrahim Aslan'ın, Esenler ilçesinde deprem tehdidine karşı alınabilecek önlem ve tedbirler hakkında |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .02.2021 |
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Öncelikle sunumunuz için teşekkür ederim. Esenler Belediyemizin bu konuda yapmış olduğu çalışmalar, özellikle son sekiz, on yıldaki yapı dönüşümünüz gerçekten takdire şayan. Şu son şeyde de bir kazık yemeseydiniz, o alanın hepsi sizde kalsaydı herhâlde Esenler sorunu kalmayacaktı ama o alanın hepsini size yedirmediler, bir kısmına el koydular.
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Şöyle: Biz bakanlığa kat karşılığı verdik. Tabii o kısmını, onlar diğer belediyelere...
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - İstanbul genelinin çözümü için Bakanlığın yaptığı doğruydu ama Esenler için tabii bir şey oldu ama güzel çalışmalarınız var.
Şimdi, ben normalde söz almayacaktım gerçekten fakat burada özellikle bir iki öneriniz benim en baştan beri savunduğum ama sürekli itirazlar aldığım önerilerden biri. İmar planlarına göre fazla kat inşaat miktarını ve bağımsız birimi bulması durumunda mevcut kontur gabariyi geçmemek şartıyla aynı binasını yıkıp yapmasına müsaade edelim. Ben bunu baştan beri de savunuyorum ve İstanbul'da Esenler, Bahçelievler, Güngören gibi yerlerin dönüşümünü de başka türlü imkânsız görüyorum zaten. Fakat burada, birincisi, Otopark Yönetmeliği gibi, Asansör Yönetmeliği gibi bu binaların yapıldığı dönemde olmayan ya da en azından parasını ödeyerek yok saydığımız ama bugün için yapmaya kalktığımızda... Zaten küçük parsellerde bu binaların çoğu; sıkıntı da burada, merkezdekiler. Bu küçük parsellere bir de Otopark Yönetmeliği'nin, Asansör Yönetmeliği'nin gereğini, hele hele Asansör Yönetmeliği son düzenlemeleriyle artık en az 6 kişilik asansör gibi çok lükse kaçan düzenlemelerle beraber ciddi bir sorumluluk burada karşımıza çıkıyor hem otoparktan hem asansörden.
İkincisi: Bazı parseller imar mevzuatına göre evet, aslında teknik olarak da bağımsız binaya sahip olmaması gereken küçüklükte ama var bunlar, ne yazık ki var. Yine, kentin sürdürülebilir geleceği açısından bazı binaların ister istemez boşaltılması da gerekiyor ki o şey sağlansın yoksa Bizans suru gibi, sokağın bir başından 1 kilometre öteye kadar aralıksız yapı stoku... Bu durumdaki sıkıntılarla ilgili -mutlaka yaşadığınız şeyler- ne düşünüyorsunuz mesela? Bunları nasıl aşabiliriz? Böyle bir ilke kararı almış olsak bile uygulamada bu sorunları... Haydi, otopark ile şeyi nispeten biraz aşabiliriz belki ama küçük parseller, bir de parsellerin küçük olması sebebiyle en azından ulaşım akslarının entegrasyonu açısından bazı yerlere de inşaat izni vermememiz gerekebilecek; bunları nasıl aşabiliriz sizce?
Üçüncüsü ise: Bu imar planlarına göre mevcut yapısı yıkıldığında aynı oturumu yapamaması diyoruz ya, demin örneğini verdiniz, okul alanında kalmış yer gibi fakat burada da bazı terkler yapıldığında geriye kalan net parsel isteseniz de bu imarı veremeyeceğiniz küçüklükte. Diyelim ki benim 600 metrekare parselim var, 400 metrekaresi okul alanında kalmış, kalan 200 metrekareye benim o emsali kullandığım durumda gökdelen dikmem lazım, o da yanlış bir şey; burada nasıl bir çözüm düşünebiliriz?
Teşekkür ediyorum.
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - İkinci dediğinizden başlayalım. Mesela, bu, daha çok yol genişlemelerinden kaynaklanan bir sorun; işte, önceki planlarda yol 10 metreydi, şimdi 5.000'lik planda olmuş 15 metre, dolayısıyla 2,5-2,5 iki taraftan çekilmiş, hele bir de ana arterse değerli bir yer, insanlar yıkıp yapmıyor, zemin yıkıp yapmadığı için üst katlar da böyle bir deprem riskiyle karşı karşıya. Biz bunları başka türlü nasıl çözeceğiz? Dedik ki: Bir orantı yapalım, bunların emsalinde brüt parsellerinin yani o yolda kalan parsellerinin hakkını da üst kata verelim. Tabii, İstanbul'da Büyükşehir Belediyesinin bir siluet sınırı var, o sınıra kadar yapabildiği ölçüde yapsın.
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Başkanım, karşılıklı konuşma gibi bir müsamaha rica ediyorum çünkü kafamda çözemedim.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Buyurun.
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Burada nette kalana ben verdiğimde bile o emsali dolduramayacaksa -atıyorum, 8 kat dedik- dolduramadığı kısmı bedele dönüştürme yönünde bir düzenlemenin bize faydası olmaz mı insanları ikna etme açısından?
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Olur.
Zaten orada şu sıkıntı: O yolu bizim istimlak etme gücümüz de olmadığı için...
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Yani orada imar hakkının kamulaştırılması gibi -yeni bir kavram olacak belki ama- arsanın kendisini değil de kullanamadığı imar hakkının kamulaştırılması gibi bir yöntemle çözemez miyiz?
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Olabilir.
Mesela, aslında burada yazmadık ama şunu da yapabiliriz: Bu çok fazla, eğer bu çözülürse aslında birçok bina değişir. Burada, diyelim, brüt alan üzerinden bir hesap yaptık, bu parselinin yarısı yola gitmeseydi şu kadar inşaat olacaktı, şu anda bu kadar; o aradaki farkı aslında -bilmiyorum, ilk defa böyle bir şey söyleyeceğim ama- belki başka şehirlere taşıyabilme hakkı olsun, başka bir ilçeye taşıma hakkı olabilsin, bir emsal transferi gibi... Belki o ilçede uygun değilse onu taşıyabilme hakkı olsun, böyle bir şey olabilir.
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Sayın Başkanım, ben gerçekten samimi olarak, İstanbul'u çok iyi bilen biri olarak -doğma büyüme İstanbulluyum- söyleyeyim: Şu iki sorunu çözebilsek, kontur gabariyle binaların yapımına izin verebilsek, bir de şu terklerden kaynaklı sorunu çözebilsek inanın, yüzde 70'i kendiliğinden dönüşür bu şehrin, bizim teşvike bile fazla ihtiyacımız kalmaz.
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Evet, çok doğru.
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Ama şu anki mevcut durumuyla, ben, tamam, yıktık, verdik müteahhide, inanın, yarısını bile alamadım. Sorun değil, ben eski daireyi satsam 300 bin lira etmezdi, şimdi 700-800 bin liradan aşağı vermem yani maddi kaybım yok aslında ama vatandaş haklı olarak böyle görmüyor.
İki: Esenler gibi ya da Şirinevler gibi yerlerde bir problemimiz de küçük bağımsız bölümlerin var olması ki nüfus ortalaması da sizde çok yüksek, İstanbul'un ortalamasına göre aile büyüklüğü daha yüksek sizde.
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Bizde ama katlar 4 ve 5 kat, bizim meri imar planımızda 4-5 kat binalarımız, çok yüksek değil. Yani onlara ilave 2 kat daha olursa çok sıkıntı olmaz gibi belki.
HULUSİ ŞENTÜRK (İstanbul) - Bu iki konu da yani mevcutların dönüşmesiyle ilgili, uygulamada karşılaşacağımız spesifik konular ama çok fazla olacak bunlar tabii. Bunlarla ilgili de öneri çalışıp bize gönderebilirseniz çok memnun oluruz yani 2'nci ve 3'üncü maddelerle ilgili.
ESENLER BELEDİYE BAŞKAN YARDIMCISI ADİL ŞENDEN - Göndeririz, yazılı olarak bunu size sunabiliriz. Hatta, bununla ilgili birkaç gerçek örnek üzerinden, parseller üzerinden bir örnek yapalım, metrekare farklarını koyalım, üst kata koyduğumuz zaman ne kadar oluyor; bunları size kesitleriyle, görünüşleriyle iletelim inşallah.