KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL KAYA (Osmaniye) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Sayın Başkanım, Millî Savunma Komisyonumuzun çok değerli üyeleri, Sayın Bakan Yardımcım, kıymetli bürokratlarımız, yazılı ve görsel basınımızın çok değerli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bugün görüşeceğimiz Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'mizin görüşülmesi sırasında vereceğiniz katkılardan dolayı şimdiden hepinize çok teşekkür ediyorum.

Bu kanun teklifimizle, ülkemiz ve devletimizin büyüme ve gelişme potansiyeli istikametinde, bölgemiz ve dünyada artan, gelişen, değişen risk ve tehditleri doğru analiz ederek Millî Savunma Bakanlığımızın ihtiyaçları ile kamu hizmetlerinin değişkenliği, hukukun dinamik yapısı esas alınarak düzenlemeler yapılmaktadır. Teklifimiz kapsamında, Millî Savunma Bakanlığı kadrolarında görevli personelin tecrübelerinden daha uzun süreli ve etkin bir şekilde faydalanılması ve özlük haklarının iyileştirilmesi suretiyle de personelin motivasyonunun artırılması amacına yönelik ilgili mevzuatta düzenleme ve değişiklik yapılması teklif edilmektedir. Bununla birlikte, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin yürürlüğe girmesiyle Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarında değişiklikler yapılmış, yapılan düzenlemelerle birlikte bakanlıklar yeniden yapılandırılırken bu kapsamda ortaya çıkan yeni ihtiyaçların karşılanması gerekliliği hasıl olmuştur.

Sayın Başkanım, çok değerli Komisyon üyelerimiz; yasa teklifimizde neler sunduğumuzu sizlere kısaca özetlemek istiyorum. Sunumdan sonra eğer sorularınız olursa orada da cevaplandırabiliriz, maddelere geçildiğinde de detaylı cevaplandırabiliriz.

Bugün Komisyonumuzda görüşecek olduğumuz kanun teklifimizde, dost ve müttefik ülkelerden Sağlık Bilimleri Üniversitesinde uzmanlık eğitimi gören yabancı uyruklu misafir askerî personele aynı yerde eğitim görenlerde olduğu gibi ödeme yapılmasını teklif ediyoruz. Bu şekilde eğitim gören 33 öğrencimiz var; bunlardan 31'i Azerbaycanlı, 2'si Arnavutlukludur.

Bakaya ve yoklama kaçağı suçlarında özür olarak kabul edilen durumlar kanunun 23'üncü maddesinde belirtilen mazeretlerle sınırlı tutulacak; bu, 1632 sayılı Askerî Ceza Kanunu'nda yapmayı düşündüğümüz değişiklik teklifidir.

Tecrübelerinden daha uzun süreli ve etkin bir şekilde yararlanılması amacıyla uzman erbaşlarımızın emeklilik yaş haddini 55 olarak teklif ediyoruz, mevcut yasada 52. Yine, tecrübelerinden daha uzun süre faydalandığımız bu personel, seferin gereği olarak lüzum görülmesi ve sağlık durumlarının elverişli olması hâlinde uzman erbaşlarımız 60 yaşına kadar -sağlık durumları elveriyorsa- en gençlerinden başlamak üzere orduya alınabilecekler.

Uzun yıllar Türk Silahlı Kuvvetlerimizde zor koşullarda görev yapmasına rağmen sadece emeklilik hakkını elde edinceye kadar kısa süreliğine devlet memuru olarak görev yapan uzman erbaşların da emsallerinin aldığı emekli aylığını almalarını amaçlıyoruz. Uzman erbaşlarımızın sivil memur olarak çalışmalarını kaldırıyoruz, artık uzman çavuşluktan emekli olacaklar. 6000 sayılı Kanun'la emeklilik yaş haddi 52 olduğundan dolayı 52 yaşında emekliliğini tamamlayamayan uzman çavuşlarımıza 6000 sayılı Kanun'da Millî Savunma Bakanlığına bağlı teşkillerde devlet memuru olarak çalışma hakkı tanıyorduk ve buradan da sivil memur olarak emekli oluyorlardı. Ancak, uzun yıllar Türk Silahlı Kuvvetlerimize hizmet eden bu personele biz, bu teklifimizle uzman çavuş olarak yani uzman erbaşlıktan emekli olma imkânı tanıyoruz. Yine, bu maddeyle bağlantılı olduğu için burada söylemek istiyorum, Uzman Erbaş Kanunu'na eklenen geçici bir maddeyle de -burada doksan gün süre veriyoruz- devlet memuru olarak istihdam edildikten sonra emekli olanların veya hâlen devlet memuru olarak çalışanların bu aradaki prim farklarını kendileri ödeyerek bu ödeme imkânını da 12 eşit taksitle maaşlarından kesilmek şartıyla teklif ediyoruz, onların da yani sivil memur olarak emekli olanların da aynı uzman erbaşlar gibi emekli olma hakkını teklif ediyoruz.

Yine, kiraya verilen veya üçüncü şahıslara işlettirilenler hariç olmak üzere, askerî kantinlerin elektrik, su, yakacak gibi giderlerinin genel bütçeden karşılanmasını teklif ediyoruz.

Dış kaynaktan temin edilen astsubaylar ve subaylar da deneme süresinin bitiminden önce eğer temin şartlarını taşımadığını anlarsa ya da temin şartlarını kaybettiği anlaşılırsa bunların ilişiklerinin kesilmesine imkân tanınıyor. Yine, aynı şekilde, dış kaynaktan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde görev yapmak üzere temin edilen astsubay ve subaylara da verilen eğitimi tamamlamadan önce temin aşamasında aranan sağlık şartlarını kaybettiği anlaşılırsa veya bu şartları taşımadığı anlaşılırsa ilişkilerinin kesilmesine imkân tanınıyor.

Yine, burada şöyle bir şey var: Özel Kuvvetler Komutanlığına temin için doğrudan o birimde çalıştırılmak üzere alınan personel o şartları taşımadığında farklı bir sınıfta görevlendiriliyordu ama Türk Silahlı Kuvvetlerimizin ihtiyacı Özel Kuvvetlerde. İlişiği kesilemediği için farklı sınıfa geçiş yapıyorlardı, o da bizim Türk Silahlı Kuvvetlerimizin personel ihtiyacını etkin bir şekilde karşılamadığından eğer o alanda hizmet vermeye imkân sağlamıyorsa şartları, ilişiklerinin kesilebilmesine imkân sağlıyoruz.

Hukuk sınıfı subaylar için; ara buluculuk komisyonlarında görev yapabilecekler. Dış kaynaktan alınan hukuk sınıfı subaylar da yine diğer subaylar gibi temel askerlik eğitimine tabi tutulacak, ondan sonra hukuk sınıfında teğmen olarak nasbedilip görevlerine başlayacaklar.

Yine, nezdinde bulundukları kıta komutanı ve kurum amirlerinin, hukuk sınıfı subayların disiplin amiri olmalarını teklif ediyoruz.

Sağlık astsubaylarımız için; sağlık hizmetleri tazminatı ödenmesinin personele tek fayda sağlaması yerine bir hak kaybı oluştuğunu gördüğümüzden birinci derecede kritik illerde görev yapan sağlık astsubaylarının sağlık tazminatını alanlar, o diğer terör tazminatından faydalanamıyordu. Bundan da faydalanabilmeleri için bir madde teklif ediyoruz. Bu şekilde çalışan 154 sağlık astsubayımız var.

Sağlık Bakanlığınca talep edilmesi hâlinde, Sağlık Bakanlığına ve Sağlık Bilimleri Üniversitesine devredilen kurumlarla şehit aileleri, gaziler, Türk Silahlı Kuvvetleri personeli ve aileleriyle sınır ötesi ve terörle mücadele harekâtına öncelikle sağlık hizmeti desteği sağlayan Sağlık Bakanlığı teşkillerinde Türk Silahlı Kuvvetlerinde yedek subay olarak görevli sağlık sınıfı personel görevlendirilebilecek yine teklifimizle.

Millî Savunma Bakanlığı bünyesinde yer alan Millî Savunma Üniversitesi ve bağlılarında, Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde diğer okullarda tanınırlığı ve yetkinliği olan emekli kamu görevlilerinin, devlet memurlarının, emekli Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin, emekli öğretim elemanları ile diğer yükseköğretim kurumlarından görevlendirilen öğretim elemanlarının ders verebilmelerine imkân tanınması ve bunlara ödenecek olan ek ders ücretlerinin belirlenmesini amaçlıyoruz. Bu kapsamda ders vermek üzere görevlendirilecek personel sayısı bini geçemez diyoruz ve ödenecek ek ders ücreti de haftada yirmi saati geçemez olarak teklif ediyoruz.

Yine, yasa teklifimizle 1993 ve 2007 yılları arasında Deniz Kuvvetleri Komutanlığında astsubaylıktan subaylığa geçen ancak sadece Deniz Kuvvetleri Komutanlığında kurslarının geç açıldığından dolayı bir yıl kıdem kaybına uğrayan subaylarımız var. Bunlar için, nasıp tarihlerini sınavı kazandıkları yılın 30 Ağustos tarihine çekerek emsalleriyle aynı hâle gelmelerini teklif ediyoruz. Bu durumda olan Deniz Kuvvetleri Komutanlığından 40 subayımız var.

Yine, kanun teklifimizle Türkiye emekli uzman erbaşlar derneği kurulmasını teklif ediyoruz. Bu derneğe üye olabilecek kişilerin kimler olduğu, derneğin tüzel kişiliğinin nasıl kazanılacağı, mevcut derneklerin yasada teklif ettiğimiz derneğe intibakının nasıl yapılacağı ve o mevcut derneklerin nasıl sonlanacağıyla ilgili detaylı maddeler var ve kimlerin üye olamayacağını teklif ediyoruz.

Yine, yasa teklifimizle Genelkurmay Başkanlığının Millî Savunma Bakanlığına bağlanmasıyla birlikte uyum düzenlemeleri var. Seferberlik ve Savaş Hâli Kanunu'nda yapılan değişiklikle Millî Savunma Bakanlığının görev, yetki ve sorumluluklarını düzenliyoruz. Seferberlik ve Savaş Hâli Kanunu'na eklenen yeni maddeyle de Genelkurmay Başkanının seferberlik ve savaş hâlindeki görev, yetki ve sorumluluklarını teklif ediyoruz.

Olağanüstü hâl ve terörle mücadeleden kaynaklanan zorunlu hâllerde ihtiyaç duyulan sözleşme süreleri, talebe bakılmaksızın ilgilisine, ilgili kuvvetin -kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı, Sahil Güvenlik Komutanının- onayına müteakip Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu'nda belirtilen yaş haddine kadar birer yıl süreyle uzatılabilecek. Buradaki amaç, olağanüstü hâl ve terörle mücadelede biz o personelden etkili bir şekilde faydalanmak istiyoruz ancak sözleşmesinin son yılında "Ben oraya gitmek istemiyorum." demesin, herhangi bir zafiyet oluşmasın diye böyle bir teklifimizi de sunuyoruz.

Uzman Erbaş Kanunu'nda yapılan değişiklikle mevcut durumda komando branşında istihdam edilen uzman erbaşlarımız 40 yaşına kadar çalışabiliyordu. Bizim yasa teklifimizde, eğer sağlık koşulları elveriyorsa, istekliler, iki yılda bir bu sağlık raporuyla durumlarını tespit edebilirlerse komando olarak aynı branşta çalışmalarına devam edecekler.

Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'nda yapılan değişiklikle devlet hizmet yükümlülüğü kapsamında Türk Silahlı Kuvvetleri ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarına atanan sivil tabipler harekât, salgınla mücadele ve benzeri ihtiyaçlar kapsamında, yurt içi ve yurt dışındaki görevlerinde iki aya kadar görevlendirilebilecekler. Bu süre, olağanüstü durumlarda Sağlık Bakanı tarafından 3 katına kadar uzatılabilecek. Devlet hizmeti yükümlülüğü süresinin hesaplamasında da buralarda geçirilen fiilî sürelerin 1,5 katı olarak sayılabilecek. Yani iki yıl görev yapmış bir sivil doktorumuzun üç yıl olarak o zorunlu hizmet yükümlülüğünden düşmüş olacak. Burada, aynı zamanda, ihtiyaç olmayan yerlerde görevlendirilen sivil doktorlar varsa Bakanlık, Türk Silahlı Kuvvetlerimiz onun ihtiyaç olan bir yerde görevlendirilmesine hak tanıyor.

Teklifimizde, Harp Okulları için zaten var olan düzenlemeyle uyumlu olarak astsubay meslek yüksekokullarında da yabancı uyruklu öğretim elemanlarının ders verebilmelerine imkân tanıyoruz.

Yasa teklifimizle, yine, uzman erbaşlarımızdan ilk beş aylık intibak dönemini tamamlayanlara yerli üretim olmak şartıyla bir adet tabanca alabilme hakkını teklif ediyoruz. Mevcut durumda, uzman erbaşlarımız göreve başladıktan iki yıl sonra, kendileri isterlerse paralarıyla bir silah alabiliyorlardı ama bizim yasa teklifimizde, göreve başladıktan beş ay sonra intibak sürelerini tamamlarlarsa devlet olarak biz onların silahlarını vereceğiz. Bunun yanı sıra, görevde olan 89 bin civarında uzman erbaşımız var, bunların da tamamına, yerli üretim olmak şartıyla birer tane tabancasını vereceğiz.

Yasa teklifimizde devre kaybeden askerî öğrencilerle Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi öğrencilerinin devre kaybettikleri süre için genel sağlık sigortası kapsamına alınmasını amaçlıyoruz. Yani bir yıl sınıfta kalan askerî öğrencinin normalde askerlik dönemlerinde de primleri yatıyor ama sınıfta kalan öğrenci için primi yatmasa da sağlık hizmetinden faydalanabilmesi için sağlık priminin yatırılmasını teklif ediyoruz.

Yine, teklifimizde, Türk Silahlı Kuvvetleri ve İçişleri Bakanlığı bünyesinde icra edilen bakım onarım işlerinin bir kısmı mesleki yeterlilik belgesi onayına tabi. Erbaşlar ve erler tarafından icra ediliyor bunlar. Teklifimizde, uzman erbaşların, sözleşmeli er ve erbaşların acil bakım onarım işlerini yapabilmeleri için söz konusu belgeden muaf olmalarını amaçlıyoruz. Bunlar listede belli yani duvarcılık, sıvacılık, plastik kaynak işi, kaynakçılık gibi maddeleri içeriyor. Sefer görev emirlerinde, sözleşmeli personel için askerlik yükümlülüğünü yerine getirdikleri görevden daha uzun süre sözleşmeli olarak başka bir görevi yerine getirmiş olduğundan dolayı, sefer görev emirlerinde daha tecrübeli ve bilgili olduğu için, aynı zamanda bilgi ve tecrübeleri de daha taze olduğu için sözleşme süresindeki görevin esas alınmasını amaçlıyoruz.

Yine, yasa teklifimizde, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliğine seçilen milletvekillerinin üyelik sıfatları sona erene kadar, milletvekilliği süresi bitene kadar askerlikten muaf olmalarını teklif ediyoruz.

Yine, yasa teklifimizde, yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızdan dövizle askerlik hizmeti için başvuranların ödeyecekleri bedelin kur farkından dolayı olumsuz etkilenmemeleri için... Mevcut yasada diyor ki: "Yılın ilk gününün döviz kurundan ödemeyi yapar." Biz teklifimizde, yurt dışındaki vatandaşlarımızdan dövizle askerlik yapmak isteyenlerin ödeyeceği günün kuru neyse o kur üzerinden ödemeyi yapmasını teklif ediyoruz.

Son olarak da genel anlamda 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Millî Savunma Bakanlığı teşkilatında yapılan değişiklikler ve Genelkurmay Başkanlığının Millî Savunma Bakanlığına bağlanması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerine ilişkin mevzuatta uyum düzenlemeleri yapılması amaçlanmaktadır.

Beni sabırla dinlediğiniz için hepinize çok teşekkür ediyorum.

Maddelere geçildiğinde de eğer daha detaylı bilgi almak isteyenler olursa sorularınızı cevaplandırabilirim.

Hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.