| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | İstanbul Vali Yardımcısı Hüseyin Yılmaz'ın ve İstanbul Valiliği İstanbul Proje Koordinasyon Direktörü Kazım Göhkan Elgin'in, İSMEP projesi ve proje kapsamında yürütülen faaliyetler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 27 .01.2021 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Evet, ben de öncelikle sunumlarınızdan dolayı ve başarılı hizmetlerinizden dolayı teşekkür ediyorum.
Şimdi, ben de az önce bahsettiğiniz konudan girmek istiyorum. İstanbul Sismik Risklerinin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi'ni yönetmek üzere İstanbul Proje Koordinasyon Birimisiniz herhâlde değil mi?
İSTANBUL VALİ YARDIMCISI HÜSEYİN YILMAZ - Evet.
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Evet, doğrudur.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Resmî ismi bu.
Ve bu birim benim gördüğüm kadarıyla -sizin verdiğiniz dokümanlardan bakıyorum- 2016 yılında kuruluyor ve on dokuz yıllığına kuruluyor.
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - 2006.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - 2006 yılında kuruluyor, 2025'e kadar. Yani on dokuz yıllık bir çalışma süresi var. Öyle herhâlde değil mi?
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Evet, şu an için.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Evet.
Ve şu ana kadar da geçen süre on beş yıllık bir zaman dilimi de geçmiş bu süre içerisinde. Şimdi, burada, bu çalışmanızda da 3 tane ayrı alt bileşenlerden bahsediyorsunuz ve bu bileşenlerle ilgili olarak ben öncelikle şunu sormak istiyorum: Bu bileşenlerdeki hedeflediğimiz sonuca göre başarı oranımız nedir? Yüzde kaçlardayız? Yani şurada dört yıllık bir süreniz kalmış, on dokuz yıllık toplam sürenin içerisinde on beşi gitmiş, dört yıllık bir süre kalmış. Bu dört yıllık kalan sürede geçen on beş yıllık süre içerinde bu 3 bileşendeki başarı oranlarımız nedir? Yüzde 70, yüzde 80, yüzde 90 vesaire, onu özellikle öğrenmek istiyorum. Örneğin, işte, B bileşeninde okullarla ilgili çalışmalardan bahsediyorsunuz, resmî binalarla ilgili. Örneğin, idari binalarda daha yüzde 50'lerdeyiz, ciddi bir eksik var gözüküyor; diğerleri fena değil yüzde 90'lar, 80'ler seviyesinde ama idari binalarda daha az. Buradaki oranı öğrenmek istiyorum.
İkincisi, yine, sizler sunumunuzda belirtiniz, özellikle Kocaeli depremiyle ilgili de örnekler verdiniz. Tabii, deprem olduktan sonra sadece depremin doğurduğu sonuçlarla değil, depremin neden olduğu yan etkilerle de uğraşılıyor. Örneğin, TÜPRAŞ'taki yangından bahsettiniz.
Şimdi, siz, İstanbul Proje Koordinasyon Birimi olarak resmî kurumlarla ilgili çalışma yapıyorsunuz ama deprem anında buralara ulaşabilmek için özellikle, A Bileşeninizdeki belirtilen görevleri yapabilmek için kullanılacak tüneller var, köprüler var, viyadükler var, iskeleler var. Bunlarla ilgili bir çalışma gördüğüm kadarıyla yok gözüküyor. Peki, bunların sorumluluğunu üstlenen kurumlarla sizin aranızda bir diyalog var mı, bu konuda bir çalışma var mı? Örneğin, kim olabilir? Örneğin, Büyükşehir Belediyesi, ilçe belediyesi, Karayolları Genel Müdürlüğü, Deniz İşletmeleri gibi. Çünkü eğer köprü çökmüşse, tünel kapanmışsa, viyadük yıkılmışsa oraya ulaşma şansı olmaz. Dolayısıyla sizin A Bileşeninizde belirtilen görevleri yapmak da mümkün değil. Bu konuda bir çalışma var mı? Bunu öğrenmek istiyorum.
Teşekkür ediyorum.
İSTANBUL VALİLİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Teşekkür ederim.
Sayın Vekilim, şimdi, biz, koordinasyon toplantılarında zaten kurumlarla bir araya geliyoruz. Özellikle viyadük, köprüler, Karayollarının yetkisindeki bütün hepsi güçlendirildi. Yani Karayolları tarafından İstanbul'daki köprülerin, viyadüklerin güçlendirilmesi tamamlandı ve burada biz gerekirse de belediyelerle ve Karayollarıyla zaten görüşüyoruz ama dediğim gibi bu bizim İPKB'nin, İSMEP'in uhdesinde olmayan çalışmalar ama Karayolları zaten kendi tarafını İstanbul'da yaptı, onu bitirdi.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Mesela şehir içi viyadükler var, tüneller var; bunlar belediyelerle ilgili büyük bir ihtimalle. O konularda var mı bir çalışma?
İSTANBUL VALİLİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Yani efendim, çoğunu Karayollarına aktarıp Karayolları üzerinden yaptılar, yani teknik bir işti o da. Mesela Mecidiyeköy viyadüğü olsun, diğer viyadükler hep Karayolları tarafından zamanla güçlendirildi, geçmiş zamanda ama yine bir eksiğim varsa da Karayollarından sorulabilir bu. Ama benim hepsinin güçlendirildiğiyle ilgili bir bilgim var.
Sayın Vekilim, 3 tane alt bileşenimiz var. Şimdi, A Bileşeni daha çok, bizim kurumsal kapasiteyi artırma yani orada daha çok, paydaşlarımızın neye ihtiyacı var, mevzuata göre, kanuna göre ne tür yetkiler tanımlanıyor ve ileride ne tür hedefler var ve oraya giderken daha esnek bir yapıyla oradaki projeyi hazırlarken zaten ilgili finans kuruluşuyla, paydaşımızla da beraber oturup oradaki ihtiyaçları belirliyoruz. Mesela işte, Afet Eğitim Merkezi, Komuta Kontrol Merkezi... Şimdi, biz, aslında, Komuta Kontrol Merkezini yaparken 2007, 2008 yıllarında, daha AFAD teşkilatı kurulmamışken projelendirmiştik. Sonra tam 2009'da AFAD kurulunca ona göre tekrar iç mekânlarının değişimini yaptık çünkü şube müdürlükleri, ona göre bir yapılanma var vesaire. Dolayısıyla AFAD'ın, UMKE'nin ihtiyaçları oldukça... Mesela, şu an, ambulansların afetlere daha hızlı cevap verebilmesi için 112'ye böyle noktalarda bazı prefabrik yapılar gerekiyordu. Mesela, onları yine, yeni projemizde ele aldık. Şu an, 25 noktada o çalışmaya başlayacağız. Yani A Bileşeni daha çok sürekli kendini geliştiren veya ihtiyaçlara göre kendini belirten, İstanbul'un ihtiyaçlarına göre özelleştirdiğimiz bir bileşen diyebilirim. Hani orada yüzde 100 tabii, diyemeyiz ama hakikaten, İstanbul AFAD'ın, UMKE'nin de teşkilat olarak kurumsal kapasitesinin ciddi derecede arttığını söyleyebiliriz.
B Bileşeninde, Sayın Valimizin talimatıyla okullarda bizim iki yılda bitirme hedefimiz var.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; bir de şunu da söylemem gerekiyor: Bizim bütçemiz peyderpey, yani her yıl mesela, diyelim 200-300 milyon euro anlaşma yaparak geliyor. Yani aslında, bizim ihtiyacımız şu an 1 milyar euronun üzerinde ama belki o, önümüzdeki beş yıl içerisinde Hazine ve Maliye Bakanlığımızın öngördüğü şekilde gelecek. Yani bir anda "Hepsi gelsin, hepsini bitirelim." yapamıyoruz. Dolayısıyla biz, bunu planladık, önceliklendirdik. Öncelikli ve riskli okullarımız, hastanelerimiz... İşte, İstanbul'un en büyük hastaneleri, 3 tanesini zaten hizmete açtık. Dolayısıyla önümüzdeki yıllarda da gelen bütçe doğrultusunda en kısa zamanda bunları yüzde 100'e tamamlamak ana hedefimiz ama okullarda iki yıl hedefimiz var. Yani, 2023'e kadar inşallah, İstanbul'daki 1999 öncesi okullarımızı tamamlayacağız.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Bütçenin ne kadarını kullanabildik şu ana kadar?
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Şu an 2,3 milyar euronun 2 milyar eurosunu kullandık.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - 2 milyarını kullandık.
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Evet.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Bir de şeyi soracağım -unuttum onu- C bileşeninizde "imar mevzuatıyla ilgili uygulamalar" diyorsunuz.
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Evet efendim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Mesela, bu çalışmaları yaparken imar mevzuatı açısından karşılaştığınız sıkıntılar, problemler, düzeltilmesi gereken yasal çalışmalar oldu mu? Bu konuda Türkiye Büyük Millet Meclisine teklifiniz oldu mu? Onu öğrenmek istiyorum.
İSTANBUL VALİLİĞİ İSTANBUL PROJE KOORDİNASYON BİRİMİ DİREKTÖRÜ KAZIM GÖKHAN ELGİN - Efendim, orada da şöyle: Onun özelinde 2 tane pilot belediyemiz vardı; biri Avrupa, biri Asya yakasında olmak üzere Bağcılar ve Pendik pilot belediyeleri. Biz pilot belediyelerle beraber ruhsatlandırma sürecinde imar mevzuatını daha etkin nasıl uygularız, onunla ilgili bir elektronik dijital dönüşüm yaptık. İşte, arşiv sistemlerini sayısallaştırdık, dijitalleştirdik ve gene aynı zamanda danışman firmalarımız süreç analizleri yaptı. Baktık ki işte, bir binanın ruhsat alması için 84 tane kalem var. Orada tekrarlayan işlemleri iptal ederek 54'lere falan düşürdük ve üç ay, altı ay süren ruhsat işlemleri şu an on gün sürüyor. "Call center"lar yani çağrı merkezleri orada kuruldu. İnsanlar, "web" sitesi üzerinden, çağrı merkezi üzerinden ve tamamen dijital ortamda belediyeye ruhsat başvurusu yaparak ruhsatını da takip edebiliyorlar. Bu hem vatandaş memnuniyetini artırdı hem de imar mevzuatının daha etkin uygulanması ve daha güvenli binaların yapılması için de hani "Ya, bu ruhsatı kim alacak?" veya "çok yoğun" veya işte "Mesai harcamam lazım."dan ziyade böyle bir iyileştirme yapıldı efendim.
Ayrıca, bizim oradaki fonumuz belki küçüktü. Yani, işte o zaman belediye başına belki 2 milyon dolar gibi bir rakam vermiştik ama onlar da kendileri bir 5-10 kat harcama yaparak o belediyedeki dönüşümü gerçekleştirdiler ve diğer belediyelere de örnek oldular İstanbul'da. Oradaki dijital arşiv sistemi, ISO, 12001 güvenlik sertifikası gibi veriler ve o zamanki vizyoner yaptığımız işler, diğer belediyeler tarafından da uygulandı ve daha etkin olması için kullanıldı Sayın Vekilim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Evet, teşekkür ediyorum.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Teşekkür ederiz.
İSTANBUL VALİ YARDIMCISI HÜSEYİN YILMAZ - Sayın Başkanım, ben bir ilave yapabilir miyim?
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Tabii, buyurun.
İSTANBUL VALİ YARDIMCISI HÜSEYİN YILMAZ - Sayın Başkan Vekilimiz biraz önce İPKB'nin ve İSMEP projesinin süresinin bitmesine dört yıl kaldığından bahsetti. Projenin ve İPKB'nin görev süresinin kanunla tanımlanmış bir lağvedilme tarihi yok efendim. Kullanılan krediler geldikçe... Kredilerin kapanma tarihi, en son kapanma tarihi bugün itibarıyla 2025 gözüküyor ama yeni krediler geldiğinde, bu kredilerin kapanma tarihi neyse proje o süreye kadar da devam edecek demektir efendim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yani o süre, kredinin süresi.
İSTANBUL VALİ YARDIMCISI HÜSEYİN YILMAZ - Evet, doğrudur efendim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Koordinasyonun çalışma süresi değil.
İSTANBUL VALİ YARDIMCISI HÜSEYİN YILMAZ - Hayır değil efendim.
O konuda bir bilgilendirmek istedim efendim.