| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketi ile Türkiye Varlık Fonunun 2019 Yılı Mali Tabloları ve Faaliyetleriyle İlgili Denetim Raporlarının Komisyonda görüşülme usul ve esasları hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 27 .01.2021 |
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, Varlık Fonunun çok değerli yöneticileri, gizlilikle ilgili konuda görüşümü açıklamak istiyorum. Sayın Başkan bir açıklama yaptı ama hemen baştan ifade edeyim, Sayın Başkanın açıklamaları bence doğruyu göstermiyor. İyi niyetli bir açıklama yaptı, yapıcı olmak istedi ama bu, Komisyonun, Türkiye Büyük Millet Meclisinin yetki alanına idarenin müdahale etmesi sonucunu yaratabilecek olan bir yol olur eğer bu yola gidilirse.
Gizlilik, devletin kendi iç yazışmalarında uyguladığı bir kuraldır. Kimi yazışmalar hizmete özeldir kimi yazışmalar gizlidir. Bunun gizli olup olmayacağına, hizmete özel olup olmayacağına veya kamuya açık olup olmayacağına o yazıları, raporları düzenleyen birimler karar verir. Bu, devletin tamamen kendi iç yazışmasıdır. Devlet Denetleme Kurulu, denetim sonucunda düzenlemiş olduğu rapora "gizli" ibaresini koyabilir, hiçbir yanlışlık görmüyorum. Cumhurbaşkanlığı içerisinde bu yazışma, bu rapor gizlidir; makama sunulur, makam bunu Türkiye Büyük Millet Meclisine sevk ettiği andan itibaren bunun gizlilik özelliği kalkar. Bizi bağlayan, Türkiye Büyük Millet Meclisi İç Tüzüğü'dür. İç Tüzük'te hangi hâllerde gizli oturum yapılacağı yazılıdır, herhâlde değişmemiştir. Plan ve Bütçe Komisyonu görüşmelerinde belli görüşmeler gizlilik kararı alınarak yapılır. Örneğin Millî İstihbarat Başkanlığının bütçesi ya da Türk Silahlı Kuvvetlerinin envanterine ilişkin görüşmeler gizlilikle yapılır. Genel Kurulda hangi hâllerde görüşmelerin gizli yapılacağına İç Tüzük çerçevesinde Genel Kurul karar verir. Yani Türkiye Büyük Millet Meclisinin gizlilik konusunda uyacağı kuralları İç Tüzük'ün de dâhil olmuş olduğu Parlamento hukuku, Parlamento kuralları belirler. Bunun dışında, Devlet Denetleme Kurulunun kendi raporuna "gizli" ibaresi yazmış olması, Türkiye Büyük Millet Meclisini bağlamaz, ta ki Plan ve Bütçe Komisyonu "Bu oturumu gizlilikle yapalım," dediği ana kadar, böyle bir şeyi önermiyorum. Gizlilik kararı alınırsa buradaki bilgiler, raporlar paylaşılamaz. Alınmadığı sürece raporun gizli olması bir şeyi ifade etmez, Sayın Cumhurbaşkanı da bu raporu buraya göndermek suretiyle aslında yasanın da gereğini yerine getirmek suretiyle bunun tartışılmasını istemiş. Buradaki rapor, buradaki belgeler burada konuşulabilir, her şekilde basınla paylaşılabilir, Genel Kurulda konuşulabilir. Varsayalım ki bu raporu alıp Genel Kurulda kürsüden bir arkadaşımız okudu. Bunda bir sakınca olabilir mi? Olmaz.
Görüşüm budur, ben bir sakınca görmüyorum efendim.
Teşekkür ederim.