| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | DHMİ Genel Müdür Yardımcısı Erhan Ümit Ekinci'nin, DHMİ olarak AFAD yönetimiyle ilgili yapılanlar, yapısal önlemlere ilişkin yaptıkları çalışmalar, değerlendirmeler ve öneriler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 11 .12.2020 |
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Tabii, hava yollarının depremlerde etkin olarak özellikle arama kurtarma ekiplerinin acil ulaşımını sağlamak, önemli teçhizatın, ekipmanın, sağlık malzemesinin hızlı bir şekilde nakliyesini sağlamak açısından çok önemli bir yeri var. Bu noktada da hem artan havalimanı sayısı -Türkiye sathını kaplamış- ve diğer devam eden yatırımlarla birlikte tüm Türkiye'nin her noktasına hızlıca havayoluyla ulaşabileceğimiz bir imkâna kavuştuk çok şükür. Bu noktada gayet sevindirici, afetlere daha hızlı müdahale etme açısından önemli bir kabiliyeti, potansiyeli kazanmış durumdayız.
Tabii, soruları da olacak değerli vekillerimizin de ben şöyle bir şey hiç yaşadınız mı diye sormak istiyorum. Deprem neticesinde pist yüzeyinin zemininin hasar gördüğü durumlarla karşılaştınız mı? yani malum, biliyorsunuz, zeminde oturmalar olabilir, çeşitli çatlaklar olabilir, kot farkları meydana gelebilir. Yani bu pist düzeylerinin özelliği donatılı, betonarme bir şekilde midir? Mühendis olduğumdan dolayı işin o kısmı da geldi birden aklıma. Hani binaların güçlendirildiğini gördük, gayet güzel bir gelişme, onu sorayım, daha sonra da diğer vekillerimizin de soruları olacak inşallah.
Buyurun.
DHMİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ERHAN ÜMİT EKİNCİ - Sayın Başkanım, çok teşekkür ediyorum.
Biz, PAT sahası diye nitelendirdiğimiz pist, apron ve taksirutlarımızdan oluşan havalimanı yapılarımızı altyapı olarak nitelendiririz, üstyapı olarak da terminal binalarımızı ve diğer mütemmim binaları nitelendiririz. Dediğiniz gibi, genelde deprem ya da afet konuşulunca hep binalar akla geliyor ama PAT sahalarımızda da zaman zaman sıkıntılarla karşılaşabiliyoruz. Uygun değerde yapılmamış PAT sahalarımızda sıkıntılar olabiliyor, zemin problemleri nedeniyle de zaman zaman sıkıntı yaşayabiliyoruz. Çok önemli sıkıntıya rastlamadık ancak Van depreminden sonra pistimize bağlı taksi yolunda zaten mevcut bulunan kılcal çatlakların daha fazla büyüdüğünü tespit ettik. PAT sahalarında -pist, apron ve taksirutta- biz genelde 2 çeşit malzeme kullanırız; ya beton yaparız ya da asfalt yaparız. Van Havalimanı'mızda asfalt olarak planlanan taksirutta -taksi yolunda- kılcal çatlakların biraz daha büyüdüğünü tespit ettik ve hemen deprem akabinde gerekli önlemleri yaptık, orada bir PAT sahası onarım işi gerçekleştirdik.
Yine, İzmir'de son dönemde yaşadığımız deprem sonrasında bütün PAT sahalarımızı kontrol ettik, yüzeysel hiçbir bozulmaya rastlamadık ancak bununla da yetinmedik İzmir Adnan Menderes Havalimanı Müdürlüğümüze yetki verdik; şu anda bir radar teknolojisiyle bütün PAT sahalarımızı -pistimizi, apronumuz ve taksirutlarımızı- acaba görünmeyen, beton tabakasının altında herhangi bir hareket var mı, onu şu anda araştırmaya başladık. Şu ana kadar olumsuz bir durum yok efendim.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Evet, çok teşekkür ediyorum.
DHMİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ERHAN ÜMİT EKİNCİ - Ben teşekkür ederim.