| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Turkcell İletişim Hizmetleri AŞ Devlet İlişkileri Direktörü Tümay Ünal'ın, İş Sürekliliği Yönetim Uzmanı Ahmet Cemil Kırgıç'ın ve İş Sürekliliği Koordinatörü Barış Yurtsever'in, Turkcell'in afet yönetim süreci ve afet durumu kriz yönetimi aksiyonları hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .12.2020 |
MUSTAFA DEMİR (İstanbul) - Belki anlatılmıştır ama şeyi merak ediyorum ben. Afet anında çok fazla yoğun talepler dolayısıyla bütün şeylere karşılık verilemiyor.
Bir de afet esnasından göçük altında kalan insanlara eğer yanındaysa mobil telefonlarıyla ulaşabilmenin hayati önemde olduğunu bu son İzmir depreminde de müşahede ettik. Şimdi, bu göçük altında kalanların mevcut sistemin dışında baypas edilip onlara direkt ulaşılabilecek, onların kurtarma ekibiyle, yakınlarıyla temas edebilecek bir altyapı var mı? Çünkü o son derece önemli ve hayati önemde.
Teşekkür ederim.
TURKCELL İLETİŞİM HİZMETLERİ AŞ (BCM) İŞ SÜREKLİLİĞİ MERKEZİ KOORDİNATÖRÜ BARIŞ YURTSEVER - Cevap vermeye çalışayım Sayın Vekilim.
Biz, konum bilgilendirmeyi bizim HTS yani "history traffic system" dediğimiz yani özellikle istihbarat kurumumuzun kullandığı sistem üzerinden bize onay geldikten sonra bu göçük altındaki abonelerin konum bilgilerini saptamaya çalışıyoruz diğer operatörler de aynı şekilde yapıyorlar ama bunun dışında hani bizim yer tespiti...
MUSTAFA DEMİR (İstanbul) - Temas kurabilme, iletişim kurabilme...
TURKCELL İLETİŞİM HİZMETLERİ AŞ (BCM) İŞ SÜREKLİLİĞİ MERKEZİ KOORDİNATÖRÜ BARIŞ YURTSEVER - Konum bilgilendirme olarak bizim mevzuat gereği ayrıca bir sistem geliştirmemiz Millî İstihbarat Teşkilatımızın sorumluluğuna girdiği için bizim bunu gerçekleştirmemiz mümkün olmuyor ama şöyle bir uygulamamız var: Biz, sunumumuzun başında anlatmıştık, bir BİP uygulamamız var bizim, acil durumda yakınlara ulaşım için geliştirdiğimiz. Orada yaklaşık 10 kişiye kadar bir tanımlama yapılabilip tek tuşla aranabiliyor. Bir de göçük altında, mesela internet yoksa telefonunun "bluetooth" özelliğini kullanarak yakınlardaki arama kurtarma ekiplerini "bluetooth"una ulaşabilirse, eşleşebilirse oradan sesli veya yazılı mesajla kendi yerini söyleyebilme imkânına olanak sağlıyoruz bu kendi yaptığımız, geliştirdiğimiz uygulamayla. Ayrıca, BİP lokasyon açısından da göçük altındaki abonenin de konum tespitinin daha büyük doğrultuda sağlanmasına yardımcı oluyor, bununla beraber.
TURKCELL İLETİŞİM HİZMETLERİ AŞ İŞ SÜREKLİLİĞİ YÖNETİM UZMANI AHMET CEMİL KIRGIÇ - Ben de bir şeyler ekleyebilirim bu konuyla ilgili.
Hani sizin dediğiniz acil yardım çağrı hizmetleri var aslında. Bildiğiniz bir 112, 155 gibi. Eğer ki abonemiz veyahut da herhangi bir abone diğer operatörün abonesi de olmuş olabilir, eğer ki 112 veya 155'i aradığı zaman onun bilgisi çok hızlı olarak akıyor aslında yani lokasyon bilgisi çok hızlı orada akıyor.
Bir de dediğimiz gibi BİP uygulaması üzerinden GPS üzerinden tam nokta bilgisi gidiyor. Yani orada tanımlı 10 kişiye, kendisi tanımlamışsa onların bilgisi yani konum bilgisi toplam 10 kişiye ulaştırılabiliyor. BİP de tamamen Turkcell'in geliştirmiş olduğu bir uygulama, yerli ve millî olarak da düşünebiliriz ve data benzeri serverlarımız tamamen Türkiye'de yani Ankara'da Söğütözü'nde ve Gebze'de bulunuyorlar. Onunla ilgili bilgi vermek istedim.