| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Maden Tetkik ve Arama (MTA) Genel Müdür Yardımcısı Ercan Demiryürek'in ve MTA Jeoloji Etütleri Dairesi Yer Bilimleri Araştırmaları Koordinatörü Selim Özalp'in, Türkiye'de depreme yönelik olarak MTA Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmekte olan ve planlanan çalışmalar hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 25 .11.2020 |
NECİP NASIR (İzmir) - Bedri Bey'in dediğine katılıyorum, kurumlar arasında koordinasyonun sağlanması lazım. Haritaları hazırladınız, fay hatları belli, sıvılaşan alanlar belli ama sonuçta, yapılan uygulama planlarında var mı? Yok. Örneğin İzmir. İzmir'in meşhur 17 tane fay hattı var ve İzmir'in kendi ana fay hattı merkezî yerleşimden geçiyor; sağı ve solu, her tarafı, üstü fay hattıyla dolu. İzmir'in bütün fay hatları aynı şekilde. Peki, bununla ilgili bir yaptırım yapıyor muyuz? Planlama yönünde zorlayıcı tedbirler alınması gerekiyor. Şu anda İzmir'in fay hatları tamamen merkezden geçiyor. İlyas ağabey "Büyük şehirler hariç" dedi ama tabii, buradaki esas, en büyük sorun büyük şehirlerde.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Kocaeli'de, Sakarya'da problem yok.
NECİP NASIR (İzmir) - İzmir'de bu anlamda yapılan hiçbir şey yok. Fay hatları belirlenmiş. Ekranda İzmir fay hattını görüyorsunuz, hem de hastanelerin içinden geçiyor, şehrin merkezinden geçiyor. Şimdi burada bizim Komisyon olarak yapmamız gereken, bir yaptırımı gerçekleştirmemiz gerekiyor, zorlayıcı tedbirleri almamız gerekiyor.
Ben kırkyıllık inşaatçıyım. İlk defa geçen depremden sonra Narlıdere Belediye Başkanımız kentsel dönüşümle ilgili bir hazırlık yapmış, ilk defa bir fay hattını tespit ederek bir düzenleme yaptığını ifade etti. Onun dışında, İzmir'de, düzenlenmiş, fay hatlarına göre dizayn edilmiş hiçbir plan yok. Öyle değil mi Sayın Başkanım? Sayın Başkanım Bornova Belediye Başkanlığı yaptı.
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Evet. Şimdi şöyle: Bunu söylerken yani imar plan çalışması yapılırken veya bir değişiklik yapılırken -plan değişikliği- bu, ilgili kurumlara sorulur, MTA'ya da sorulur, Devlet Su İşlerine sorulur, Karayollarına sorulur yani plan üzerindeki görüşleri sorulur. Eğer fay hattı vesaire, oradaki imar ve yapılaşmayla ilgili kurumdan gelen olumsuz görüş varsa zaten o plan yapılamazdı.
NECİP NASIR (İzmir) - Şimdi, Başkanım, bu, o değil de bundan sonra da yapabiliriz biz?
SEVDA ERDAN KILIÇ (İzmir) - Bir zorunluluk olmalı.
NECİP NASIR (İzmir) - Mesela, İzmir'de bir zorunluluk olması lazım. İzmir'in bütün fay hatları yerleşim yerlerinden geçiyor -arkadaşlar çalışmıştır, biliyordur- hem de meşhur İzmir fay hattı. Şimdi biz ne yapabiliriz? Komisyon olarak neler yapabileceksek, bu kurumlar arasındaki koordinasyonu sağlayabilecek ne tür adımlar atabileceksek, onu belirlemeliyiz. Yani MTA yaptı, belirledi, sıvılaşan zeminler belli ama sadece belirlenmekle kalmamalı.